Joulukuu 2015

Aloittaja Oskari, 02.12.2015, 21:17:31

« edellinen - seuraava »

Oskari

Noniin, tässä kuun puolikasta tältä aamulta. Pokkareiden kanssa ei tunnu oikein onnistuvan, joten puhelimella jatketaan. :grin:



Pinossa nyt huimat 29 kohtuullista kuvaa! :tongue: Askartelin puhelimelle eilen illalla telineen, jotta kuvaaja saa keskittyä kohteen pitämisen mahdollisimman keskellä näkökenttää. Tuo alareunan karmaiseva epätarkkuus ei ole tullut pinotessa, vaan kuvauksessa käytetty 12,5 mm:n halpisoku vääristää näköjään aina jostain reunasta kuvaa... :sad: Mutta jos jotain positiivista pitää hakea, niin nyt on kyllä tosi smoothin näköstä, kun sai kuvia kerrankin kunnolla pinoon! :cool:

Tuosta täysikokoiseen kuvaan.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

Timi

#1
Aamukuu.
Canon EOS 600D + EF 70-200mm f/4 L IS USM, yksi ruutu, jalustana kuvaaja itse autoa vasten.


Oskari

#2
Tänään pääsi vihdoinkin kunnolla kokeilemaan kuun kuvaamista järkkäri kiinni kaukoputkessa - ensimmäistä kertaa. :cool: Karmeaa suttua tuli, mutta eikö sen kuuksi tunnista.


40 kuvaa pinossa. Nikon D200, 3x barlow, 114/500 newtoni.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

RT--


Oskari

Lainaus käyttäjältä: RT-- - 20.12.2015, 11:21:14
Tässä oma panokseni tähän ketjuun:
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/46391
Justiinsa. Vähänkö hävettää, etten minä saa putkella ja järkkärillä noin terävää jälkeä. :grin:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

VP

Alkuillan kuutamo ja kuuhullu. :laugh:

Havaintokertomusta Taivaanvahdissa:
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/46423

-V

RT--

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 20.12.2015, 12:16:26
Justiinsa. Vähänkö hävettää, etten minä saa putkella ja järkkärillä noin terävää jälkeä. :grin:
Registaxin wavelet-terävöinnillä saa mukavan skarppia jälkeä.

Näyttäisi varmaan vielä paremmalta, jos olisin käyttänyt enemmän aikaa säätöjen hakemiseen niin Registaxissa kuin Photoshopissakin. Nyt meni vähän yliprosessoinnin puolelle.

VP

Photoshopissa ainakin itse skarppaan nuo. Ensin suurella säteellä ja pienellä määrällä (tuo hyvin kraaterit esiin). Sitten pienellä säteellä ja suuremmalla määrällä, lopuksi kohinanpoistoa Lightroomissa jos tarvis.

-V

RT--

^ Niin taidan itsekin tehdä jatkossa. Photoshopissa on enemmän säätömahdollisuuksia, ja muutoksien vertailu on helpompaa.
Tein tänään kuvani uusiksi, ja registaxilla pinoamisen jälkeen siirryin suoraan photoshopiin. Alkaa jo näyttää lähes yhtä terävältä kuin wavelet-versio, mutta ilman noita kamalia yliterävöityksen aiheuttamia haloja. Tosin jos ei koske saturaatioon, halot eivät pistä silmään edes tuossa havaintoni kuvassa. Vielä vähän säätöä, niin voisin vaihtaa kuvan tuohon linkkiin.

Oskari

#9
Minun ongelma on lähinnä tuossa, kun etsimen peili heilauttaa kameraa aina laukaistessa. Lisäksi tarkennus on tuntuu olevan tosi hankalaa tuolla vanhalla D200:lla. Uusi kamera on tulossa, joten katsotaan kuinka sillä onnistuu. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

jperala

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 23.12.2015, 23:00:57
Minun ongelma on lähinnä tuossa, kun etsimen peili heilauttaa kameraa aina laukaistessa. Lisäksi tarkennus on tuntuu olevan tosi hankalaa tuolla vanhalla D200:lla. Uusi kamera on tulossa, joten katsotaan kuinka sillä onnistuu. :smiley:

Eikö D200 ollut peilin lukitusta ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Oskari

Lainaus käyttäjältä: jperala - 24.12.2015, 08:51:21
Eikö D200 ollut peilin lukitusta ?
Ei oo. Eikä videotakaan pystynyt tuolla vanhuksella kuvaamaan. :undecided:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

VP

Entäs saatko Liveviewin päälle? Sen luulisi auttavan ainakin hieman.

-V

Oskari

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 24.12.2015, 13:26:43
Entäs saatko Liveviewin päälle? Sen luulisi auttavan ainakin hieman.
Varmasti auttaisi, muttei noin vanhassa kamerassa tuollaisia hienouksia ole. Mutta turha tuota on enää murehtia kun nyt sain tuon uuden Nikon D750:n. Toivottavasti pääsee/ehtii jo illalla vähän testaamaan... :cool:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

jperala

Kävin testaamassa barlowin läpi kuvaamista, fringe killeri on myös kiinni.

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson