Sigman Art -lasit tähtikuvauksessa

Aloittaja Pappis, 15.10.2015, 17:22:01

« edellinen - seuraava »

Pappis

Sigmalta on tulossa pian kovatasoinen lasi, Sigma 20 mm F1.4 Art. Väitetään, että tämän linssin kohdalla on erityisesti panostettu väri- ja kuvausvirheiden korjaukseen, ml. koma-virheet!

Onko palstalaisilla kokemuksia Sigman Art-laseista tähtikuvauksessa? Minkälaisia? Vertailuja?

JKyytinen

Tarkennus on hyvin ärsyttävää tehdä Sigman mikroskooppisen lyhyellä tarkennusrenkaalla verrattuna Samyangeihin, jotka laadullisestikin ovat samaa luokkaa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

maukkaK

Kyllä käsittääkseni Sigman Art-sarjan lasit on ihan laatukamaa! Tavalliset Sigmat ei niinkään.
Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole.
Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Jari Luomanen

Itselläni on seuraavanlaisia Sigmoja:

8 mm f3.5 ison kennon ympyräkalansilmä EX DG
15 mm f2.8 diagonaalinen kalansilmä EX DG
35 mm f1.4 Art

Kaikkiin niihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Kolmevitonen Art etenkin piirtää kuin tauti, mutta nuo kalansilmätkään eivät huonoja ole. Varmaan tulee tuo 20 millinen hommattua. Saatan myydä 24-milliseni pois sen alta.

Samyangeja minulla on 14 ja 24 milliset. Niin ja pikkukennolle yksi 8 millinen. Ja 35 samppa oli ennen tuota Arttia. Ihan hyviä laseja nekin, erityisesti 14-millinen. Laadunvaihtelu vain on hillitöntä, ihan eri sfääreissä kuin muilla merkeillä, joita olen omistanut.

Jari

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Luomanen - 20.10.2015, 13:48:47
Samyangeja minulla on 14 ja 24 milliset. Niin ja pikkukennolle yksi 8 millinen. Ja 35 samppa oli ennen tuota Arttia. Ihan hyviä laseja nekin, erityisesti 14-millinen. Laadunvaihtelu vain on hillitöntä, ihan eri sfääreissä kuin muilla merkeillä, joita olen omistanut.
Minulla löytyy samat, ja myös 85mm. Minun mielestä 24mm on se parempi, mutta molemmat ovat erittäin hyviä laseja. 24mm Samy vain maksaa niin paljon, etten usko, että kukaan, joka edes joskus kerran AF:a käyttää, hankkii sitä, Sigman vastaava kun maksaa vain vähän enemmän.

Koman vähyydessähän Samyangit vievät Canoneita ja Sigmoja selvästi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Sami

35 mm Art löytyy repusta, ja 20 mm lasista on tilaus tehty. Toivottavasti on yhtä hyvä piirto kuin 35 mm obiskassa. *fingers crossed*

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Sami - 20.10.2015, 21:27:03
Toivottavasti on yhtä hyvä piirto kuin 35 mm obiskassa.
Eipä noin laajasta lasista saa mitenkään yhtä huikean terävää kuin 35-millisestä, niin kuin 24:kin todisti. Kyllä tuo kiinnostava on, jos laatu on edes lähellä Samyangtasoa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Sami

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 20.10.2015, 22:22:21
Eipä noin laajasta lasista saa mitenkään yhtä huikean terävää kuin 35-millisestä, niin kuin 24:kin todisti. Kyllä tuo kiinnostava on, jos laatu on edes lähellä Samyangtasoa.

Jep, ymmärrettävää. On vaan niin karseita kokemuksia, esim. Sigman 18-50 EX DC, notta toivon tuon olevan reposten räpsyttelemiseen huomattavasti parempi. Ja, koska välillä jotain nopeitakin tilanteita tulee päivän valossa valoteltua, niin tarvitsen AF-linssejä.

Minulle sattuneessa 18-50 EX DC yksilössä on ilmeisesti elementti/elementtejä vinossa, tai karmea hiontavirhe. Toispuoleinen vääristymä on nimittäin merkittävä. Ja 35 mm Art taas on aivan loistava.

Miikka Sikkilä

Hassua nämä laadun vaihtelut... Oma Sigman 18-50 DC on vuosien ajan ollut ylivoimaisesti käytetyin lasi kaikenlaiseen kuvaamiseen ötököistä reposiin ja potretteihin, ei sitten minkään laatuisia ongelmia. KAIKISSA Samyangeissa, joita olen käyttänyt (tälläkin hetkellä niitä on 4kpl repussa) on fokukset ihan missä sattuu tai muita ongelmia. Muistaakseni 14mm ääretön on jossain metrin ja kahden metrin täpän välissä, 8mm kalansilmä ei tunnu saavuttavan ääretöntä ollenkaan ja ne peilit... kuvan tarkkuus on suhteessa niiden hintaan... Sigman artit myös kiinnostavat itseäni, ehkäpä niitä tulee jossakin kohtaa myös kokeiltua :)
Miikka Sikkilä - Oulu

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Miikka Sikkilä - 21.10.2015, 09:33:13
KAIKISSA Samyangeissa, joita olen käyttänyt (tälläkin hetkellä niitä on 4kpl repussa) on fokukset ihan missä sattuu tai muita ongelmia. Muistaakseni 14mm ääretön on jossain metrin ja kahden metrin täpän välissä, 8mm kalansilmä ei tunnu saavuttavan ääretöntä ollenkaan ja ne peilit... kuvan tarkkuus on suhteessa niiden hintaan... Sigman artit myös kiinnostavat itseäni, ehkäpä niitä tulee jossakin kohtaa myös kokeiltua :)
Mitä väliä varsinkaan tähtikuvauksessa sillä äärettömän paikalla on, kun joka tapauksessa joutuu kuitenkin live viewin zoomilla hakemaan sen. 8-millinen on muiltakin osin vähän niin ja näin, mutta kyllä siitäkin äärettömän saa asteikolle pienellä askartelulla, kuten muihinkin.

Kaikki peilitelet yleensäkin ovat aika leluja, siksi Samyanginkaan sivuilla ei niistä ole esillä kuin peilittömien 300/6.3.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Miikka Sikkilä

Niin tässä kai aikaisemmin oli puhetta siitä, miten laadukkaita nuo Art Sigmat on tähtikuvaukseen. Vertailu esimerkkinä oli Samyang. Ainakin Canonin liviview:llä nuo senttikaupalla äärettömästä heittävät tarkennukset Samyangilla syö miestä, Sonyllä kuvattaessa ei haittaa niin paljon, kun revontuletkin jo näkyvät liveview:ssä helposti. Mutta nyt takaisin otsikon mukaiseen keskusteluun. Itseäni kiinnostaa myös kokemukset näistä Sigaman kakkuloista.
Miikka Sikkilä - Oulu

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Miikka Sikkilä - 21.10.2015, 11:29:48
Ainakin Canonin liviview:llä nuo senttikaupalla äärettömästä heittävät tarkennukset Samyangilla syö miestä,
Ei se minulle ainakaan ongelma ole ollut millään Canonilla.

Kun minkään lasin ääretön ei mikrometrin tarkkuudella viivassa ole joka lämpötilassa, on aivan sama, miten kaukana se on. Ja noilla manuaalilaseillahan se on ilmeisesti kohtuullisen helppoa säätää asteikko kohdalleen.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

explo

Hankittuani itse Sigman 50mm Artin räpsäisin sillä viime talvena vahvasti epätieteellisen f/1.4 - f/5.6 - testikuvasarjan myös tähtitaivaasta 5Dmk III -rungolla ja laitoin tuonne:

http://koti.kapsi.fi/myrjola/photos/digital/tmp/sigma50mmtest/

Kuvan keskellä laatu on täydellä aukollakin yllättävän hyvä joskaan ei täydellinen, mutta reunoilla kyllä näkyy lokkeja ja pääskysiä. Himmentämällä laatu paranee hyvää vauhtia, mutta toki parantamisen varaakin vielä olisi.



MattiH

Jos kaikki menee hyvin, niin tuo 20mm 1,4 on ensi viikolla hyppysissä. Ilmoittelen sitten kokemuksia :)

monni

Lainaus käyttäjältä: MattiH - 26.02.2016, 20:24:58
Jos kaikki menee hyvin, niin tuo 20mm 1,4 on ensi viikolla hyppysissä. Ilmoittelen sitten kokemuksia :)

Tämä kiinnostaa nyt kovasti. Vaikkei Matti reposteliskaan, niin käyt kuitenkin ottamassa testikuvia! :P
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."