Miten taiotaan värit esiin OSC-kameran kuvista PixInsight:ssa?

Aloittaja Jommeli, 26.09.2015, 19:59:19

« edellinen - seuraava »

Jommeli

Moippa!

Oon tässä paininut viikonpäivät Orion Starshoot G3 Color kameran kuvien kanssa. Foorumeita kahlattu ja ärräpäitä päästelty.

Sain vihdoin viime lauantaina otettua ensimmäiset edes jonkinlaiset kuvat ko. kameralla.
Testikuvien kohteena oli Seulaset lähinnä värien takia ja kuvaamiseen käytin Orionin Camera Studio softaa, joka tulee kameran mukana.

Tässä yksi 20s RAW-kuva Seulasista (näkyy vain kaksi seitsemästä siskoksesta  :azn: ).
RAW-Kuva:


Oioin hieman prosessissa ettei liian moni asia pääsisi vaikuttamaan pääasialliseen kysymykseen eli debayerointiin.
En kalibroinut kuvia lainkaan vaan debayeroin, rekisteröin ja pinosin kuvat (10*20s), tein DBE:n ja värikalibroinnin, kaikki nämä vaiheet PixInsightilla.

Alla kuvat eri vaiheiden jälkeen (Kaikki kuvat on autoStretchattuja PI:n STF:llä).
Debayeroitu kuva:


Debayerointiparametrit:


Rekisteröity kuva:


Pinottu kuva:


Tausta neutralisoitu ja värikalibroitu kuva:



Onko tosiaan niin että debayeroinnin jälkeenkin kuva on edelleen lähes väritön? Millähän ilveellä tuosta sitten saisi "salonkikelpoisen" värituotoksen kun sinistä ei näy käytännössä lainkaan tähdissä ja harsossa.
Värikohinaa on sen sijaan vielä aikalailla? Olen kokeillut useilla eri parametreilla tuota debayerointia mutta lopputulos on aina samaa tasoa tai huonompi.
Mielenkiintoista sinällään on että tuosta pinotusta kuvasta tuli melkoisen vihreä vaikka yksittäiset rekisteröidyt kuvat eivät sitä ole :o

Kuvien kalibrointi darkeilla, fläteillä ja biaskuvilla ei liene ratkaisu tuohon väriongelmaan, koska RAW-kuvat ovat mielestäni ihan siistit (ei massiivista vignetointia, kohinaa yms.)
vai olenko väärässä tämän suhteen?

Apuja siis kaivattaisiin että saisi jonniinlaista lopputuotosta tuolla OSC CCD:lläkin aikaiseksi. DSLR:llä olen kuvaillut jo muutaman vuoden mutta sama prosessi PixInsightissä ei tuota tuolla CCD:llä
otetuilla kuvilla haluttua lopputulosta.

Alkuperäiset fit kuvat voin laittaa myös jos jollakulla riittää innostusta asiaan :)
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

vehnae

Kuvia kun katsoo niin homma menee jo debayeroinnissa pieleen, lopputuloksena taustataivaan pitäisi olla tasaista kohinaa eikä siitä pitäisi erottua enää matriisia tai muutakaan muotoa. Minkäslainen värimatriisi siinä sun kamerassa onkaan? Koitas käyttää ihan tavallista Debayer tai BatchDebayer -työkalua CMYG-debayer -skriptin sijaan.

Lauri Kangas

Menee metsään kun on valittu CMYG-debayeri. Veikkaisin että kameran matriisi on ihan normaali RGGB. PI-kohtaisia neuvoja en osaa antaa, mutta nuo vehnaen vinkit varmaan johdattaa alkuun. Jos ei kameraa löydy mistään listasta, niin pitää kokeilla käsin nuo neljä eri vaihtoehtoa x/y offsettien kombinaatioille, kun joku niistä osuu kohdilleen niin oikea lopputulos on helppo tunnistaa.

Jommeli

Kiitoksia vastauksista Vehnae ja Lauri.

Ainakin olemme yhtämieltä että tuo Debayerointivaihe on se missä homma "kusee".

Käsittääkseni tuossa kamerassa on Sonyn ICX419AKL CCD-chippi ja ainakin datasheetin (http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/453/ICX419AKL.php sivut 1 ja 2) mukaan siinä on CYMG-filtteri.

Tuolla perusteella lähdin tuolla CMYG-Debayeri skriptillä haarukoimaan oikeita parametreja. Kokeilin heti aluksi kaikki variaatiot tuolla perusDebayer-prosessilla (RGGB,...jne) mutta en saanut mielestäni sillä oikeanlaista lopputulosta.

Orionin Camera Studiossa, jolla kuvatkin napsitaan on ominaisuus jolla raakakuvaan tuotetaan värit. Siinä käytetään termiä "CMYG RAW conversion", joka viittaa että kamerassa on CMYG-filtteri.
Kyseisellä välineellä pystyy itseasiassa tekemään koko kuvien esikäsittelyprosessin mutta mielestäni lopputulos oli kaoottinen jo kalibrointivaiheessa ja siksi haluaisin tehdä homman PixInsight:ssa alusta loppuun.

Laitanpa tähän vielä ne Orionin Camera Studiolla käsitellyt kuvat (kohde NGC891). Vasemmalla debayeroitu ja oikealla kalibroitu/debayeroitu.


Piti vielä ottaa tuosta Seulaskuvasta tuolla pelkällä CMYG RAW conversiolla tehty kuva Orionin Camera Studiolla. Näyttäisi suht ok:lta mutta omituisia raitoja tulee kuvan yläosaan.

Tällaista lopputulosta en siis onnistu PixInsight:sta saamaan toistaiseksi  :embarrassed:
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

Lauri Kangas

Ahaa, oli siis sittenkin erikoisbayeri. Kokeilitko myös nuo x/y suuntaiset peilaukset? Neljällä kahden vaihtoehdon parametrilla erilaisia kombinaatioita tulee kuusitoista. Jos mahdollista, niin kannattaa yrittää saada (edes huonosti) joku kameran linssi tuohon kennon eteen ja ottaa kuva jostain selkeän värisestä esineestä niin helpottuu arpominen.

Ikävän harvoin tulee kameroiden mukana yksikäsitteistä infoa siitä missä asennossa värimatriisi mahtaa olla. Ongelman pitäisi kyllä kuitenkin noilla parametreilla ratketa jos on ratketakseen, mitään muuta ei pitäisi olla pielessä.

wm-x

Minulla pitää olla tuon dslrän kanssa se up-bottom fits päällä. Eli juurikin tuo äsken mainittu peilaus. Kannattaa kokeilla sitä ensin.

maukkaK

Raw-kuva jo näyttää epäilyttävältä, joten oletko kokeilut tuolta upper left/lower left valintaa arpoa tuolta format Explorerista?

Canon 7D, 300mm/4 L IS USM. Samyang 8 ja 14mm, EF-S 18-55mm
HEQ-5, Celestron EHD8

Jommeli

Kiitoksia taas kovasti ehdotuksista.

1,5h taas raavittu erinäköisiä testejä ja ei vaan meinaa osua se oikea kombinaatio kohdalle.
Hiffasin tosin että mun alunperin ottamat bias-kuvat olivat menneet mönkään ja on todennäköisesti aiheuttanut ei toivottuja tuloksia tän
"rallin" alkumetreillä. Parempi siis palata lähtöpisteeseen ja tehdä nyt ne oikeat kalibroidut kuvat ja sitten vääntää noita debayerointiparametreja.

Maukka sitten laittoi vielä yhden muuttujan lisää tähän soppaa että kiitti vaan  :shocked:
Eli en ole noita Format Expolorerin FITS parametreja säätänyt. Liitetäänpä siis nekin vielä tähän muutenkin niin yksinkertaiseen keitokseen.
Väliajalla kahvia ja pullaa kokeilin Nebulosityn demo-versiolla tehdä tän jutun ja voi että on yksinkertaista. X-offset 1 ja Y-offset 0 kuten tuossa Orionin softassakin niin homma näyttäis pelittävän.
Kukahan "valopää" tän PI:n CMYG-skriptin on tehnyt  :wink:

Jos ja kun pääsen maaliin niin otan bissen ja pääsee iho "jiihaa" mutta sitä odotellessa  :cheesy:
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

einari

Hm, kuvittelin että joku netin ihmeellisessä maailmassa olisi törmännyt samaan Starshoot/PI/debayer-ongelmaan.
Mutta äkksiseltään paras mitä löytyi oli tämä:
http://stargazerslounge.com/topic/233303-g3-starshoot-quality-issue/
Onnea etsintään ja löytämisen riemua.
___
Tapio

Jommeli

Ja sitten kiitos perään kaikille.

Tuo FITS-filujen Coordinate Origin asetuksella "bottom-up" ja sitten CMYG-skriptiin se tuttu X=1 ja Y=0 teki sen mitä pitikin.
Myös kääntäen eli Coordinate Origin asetuksella "up-bottom" ja CMYG-skriptiin X=0 ja Y=3 teki saman tempun mutta kuva silloin eri päin.


Vai onko ilo liian aikaista? Ainakin lopputulos on sama kuin Nebulosityllä ja Orionin omalla softalla vaikkakin aikas "tuheroinen" ja noi viivat   :angry:
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

einari

Onkohan toi viiva normaali column defect josta pääsee kalibroinnilla eroon vai jotain muuta.?
___
Tapio

Jommeli

No noi yksittäiskuvat oli jo kalibroituja darkeilla ja biaseilla (flätit meni perziilleen), mutta nyt voi yrittää tehdä koko pre-processing-ketjun pinoamiseen asti PI:llä niin josko tulos paranisi??
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

avanti

Aikoinaan kun olin lehtitalossa töissä, tuo nelivärierikoisuus oli lähes sama kuin paperille painatuksessa. Tuon oudon vihreän tilalla vain oli musta CMYK. Muutenkin ihmetyttää miksi on Cyan ja Magenta. Sittenkin jotain tekemistä paperille painamisen kanssa?

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Lauri Kangas

Syaani on yhdistelmä vihreän ja sinisen kaistoista, magenta on punainen + sininen ja keltainen on punainen+vihreä. Tekemällä tuollaiset filtterit saadaan samassa ajassa menemään tuplasti enemmän valoa läpi filttereistä verrattuna RGB-matriisiin. Sikäli kun lopputuloksena kuitenkin halutaan RGB-kuva, niin noiden perinteisten värikomponenttien laskenta on vähän hankalampaa. Tässä auttaa vähän että on otettu yhteen pikseliin mukaan tavallinen G-filtteri, jonka signaalin vähentämällä voidaan päätellä jotain C- ja Y-kanavien R/B-komponenteista.

avanti

Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari