Auringonpimennys USA elokuu 2017

Aloittaja mick, 18.09.2015, 07:34:55

« edellinen - seuraava »

Tikkes

Aivan mahtavia kuvia. Harmittaa hieman, kun ei itse päässyt partyihin mukaan.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

naavis

Kiitos vaan! Tässä vielä muutama kuva itse kuvauksista.

Edellisenä iltana tehtiin kenraaliharjoitus ja ajettiin kuvaussekvenssi läpi keskellä olohuonetta.



Seuraavana aamuna laitettiin laitteet kuvauskuntoon Walmartin parkkipaikalle.



Tässä vielä meikäläisen kuvauskalusto. Laurilla oli samanlainen Star Adventurer mukanaan, ja käsittääkseni Saukkosen Jari otti samanlaisen Wyomingiin. Selvästi suosittu matkajalusta. :grin:



Tuure improvisoi itselleen kamerajalustan ostoskärrystä.



Osittaisen vaiheen aikana parkkipaikan vieressä olevista puiden lehvästöistä projisoitui hienosti sirpinkuvia maahan.


henkkac

Upean mahtavia pimennys kuvia. :smiley:

Timpe

Hienoja kuvia, kiitos jakamisesta! Hyvään käyttöön näytti tuo 300-milliseni menneen...  :laugh:
- Timo Inkinen

naavis

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 25.08.2017, 22:38:06
Hienoja kuvia, kiitos jakamisesta! Hyvään käyttöön näytti tuo 300-milliseni menneen...  :laugh:

Kiitos! Ja juu, kakkulasta on ollut paljon iloa. :grin:

Nyt nämä löytyvät muuten myös Taivaanvahdista: http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/66450

naavis

Tein vielä Bailyn helmistä tällaisen yhdistelmäkuvan. Koko pimennyksestä voisi tehdä vielä animaation, kun kuvia on melkein ensimmäisestä kontaktista viimeiseen.


ellu

On kyllä niin nättiä  :cheesy: ja onneksi säät suosi! Olisi ehkä voinut yrittää voittaa lentopelko ja lähteä Ameriikan maille, sen verran ainutlaatuinen tapahtuma  :azn:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

akj

Toi on kyllä hieno tapa esittää oleellinen yhdessä kuvassa. Tuossa kun vielä kaikki on kohdallaan, ihan kuin olisi jostain pimennystä käsittelevästä oppikirjasta / julkaisusta.
Hienoa jälkeä !! Mielenkiinnolla jään odottelemaan sitä animaatiota.

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

Tikkes

Tuohan kannattaisi pistää ehdolle APODiksi. Upea kuva  :cool:
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: naavis - 27.08.2017, 00:20:21
Tein vielä Bailyn helmistä tällaisen yhdistelmäkuvan. Koko pimennyksestä voisi tehdä vielä animaation, kun kuvia on melkein ensimmäisestä kontaktista viimeiseen.

Nyt on kyllä hieno kuva!! Respect!

naavis

Kiitos vaan kaikille! :cool: Innolla odotan millaisia kuvia Jari Saukkonen, Lauri Kangas, Janne Pyykkö ja Emma Bruus ovat saaneet pimennyksestä.

Janne Pyykkö

Hei,

Mahtavia kuvia Samulilla!

Itse kuvasin tyypillisesti laajempaa kulmaa, siis pyrin yhdistämään ihmisen ja auringonpimennyksen kuten alla.



Sain aamuyöstä valmiiksi pitkän tarinan nettiin mitä Amerikassa koettiin: tässä linkki.

Tarina vastaa myös kysymykseen kuinka kävi ideoimalleni joukkoistamisprojektille kuvata suomalaisia vapaudenpatsaita? Vastaus: Olen saanut kasaan vasta 3 kuvaa, neljäs kuva tarvitaan, niin projektin tuloksen voi julkaista. Homma on siis kesken, mutta julkaisu saattaa tulla vielä...


J Piira

Todella hienoja kuvia Samulilta. Miten paljon pimennyksen aikana hämärtyi? Jos tuohon kysymykseeni jotenkin voi vastata. Minulla ainut hyvin hämärä  mielikuva auringonpimennyksestä on Mäntyharjulta joskus 50-luvun puolivälissä. Siitä muistan lähinnä lasipalojen nokeamisen tuohia polttamalla.
- Jukka -

naavis

Lainaus käyttäjältä: J Piira - 28.08.2017, 21:41:43
Todella hienoja kuvia Samulilta. Miten paljon pimennyksen aikana hämärtyi? Jos tuohon kysymykseeni jotenkin voi vastata.

Valaistus pimennyksen täydellisen vaiheen aikana on sikäli erikoinen, että joka suunnassa horisontti on valoisa ja oranssin värinen, aivan kuin juuri auringonlaskun jälkeen. Taivaanlaki on kuitenkin varsin hämärä, ja taivaalta erottuvat kirkkaimmat tähdet ja planeetat. Itse onnistuin ilman apuvälineitä näkemään ainakin Jupiterin, Venuksen ja Siriuksen. Tarkemmin syynäämällä olisi varmaan löytynyt paljon lisääkin. Valokuvissa erottuu myös Regulus aivan auringon ja kuun vieressä. Muutamia minuutteja ennen ja jälkeen täydellisen vaiheen valaistus on myös hyvin outo. Aurinko paistaa, mutta on silti hämärää, aivan kuin pitäisi aurinkolaseja päässään. :cool:

naavis

Sen verran vielä jumppasin kuvia, että koetin tehdä HDR-yhdistelmäkuvan, jossa näkyisi sekä hieman maatamoa että korona koko komeudessaan. En ole vielä ihan tyytyväinen tuloksiin, mutta tällaista sain aikaiseksi.