Yhdysvaltojen auringonpimennysprojekti 2017

Aloittaja Janne Pyykkö, 04.07.2017, 02:04:35

« edellinen - seuraava »

Janne Pyykkö

Hei vaan,

Tähdet ja avaruus -lehden numero 5/2017 tulee 7.7.2017. Siinä on 2 sivun artikkeli, jossa julkaistaan joukkoistamisprojekti suomalaisille, jotka haluavat valokuvata auringonpimennystä ja saada kuvansa maailman tietoisuuteen.

Julkaisu tapahtuu yhtä aikaa T+A:ssa ja omassa blogissani, jossa on lisätietoa:
https://avisuora.wordpress.com/yhdysvaltojen-auringonpimennysprojekti-2017

Tuo linkki ei toimi tätä kirjoitettaessa (sanoo Not Found, Error 404), mutta alkaa toimia 7.7.2017 klo 12. En voi laittaa tähän houkutteeksi yhtään kuvaa, koska silloin paljastaisin mistä on kyse. Jaksakaa odottaa hyvät ystävät.

Palataan asiaan!!

Terveisin,
-Janne

Janne Pyykkö

Nyt kun projekti on julkinen (ja minulla aikaa), linkki esittelyfilmiin on tässä ja alla kuva mihin projekti tähtää.



Jos:
1) Suomalaiset kuvaavat esim. 12 tuollaista osakuvaa eri puolilta Amerikkaa.
2) Lähetätte nuo osakuvat minulle mahdollisimman pian, vaikkapa 12 tunnin sisällä pimennyksen jälkeen (janne.pyykko@gmail.com).
3) Kokoan niistä 4 x 3 ruudukon, jonka laitan jakoon spaceweather.com-galleriaan ja samalla selostan projektin ytimen.
.. niin varmasti asia pistetään merkille pimennysporukoissa.

Terveisin,
-Janne

PS.
Sitten käytännön asia. Menen Oregoniin matkaseurana serkkuni poika (18v), jolle täydellinen pimennys on ensimmäinen. Harmi kyllä emme kumpikaan aja autoa, joten yhteistyö pimennystä edeltävistä 1-2 päivästä lähtien olis kiva juttu. Pääsemme Portlandiin Oregonin pääkaupunkiin asti busseilla, mutta tuskin pitemmälle. 150 km taksikyyti ei innosta. Majoitusta emme pimennyspäiviksi kaipaa, nukumme teltoissa. Ideoita otetaan vastaan! :cheesy:

Janne Pyykkö

Kylläpä kesti. 12 päivää pimennyksen jälkeen sain vihdoin 4 patsaskuvaa kasaan, jotta projektin voi julkistaa.



Olen julkaissut kuvan selitteineen tunti sitten myös spaceweatherin galleriassa (sieltä lisätietoa keitä tuttuja kuvissa on  :cheesy:):
http://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=138646

Julkistan tässä myös filmin, jossa otan kuusi valokuvaa pimennyksen aikana (jotta kukaan ei epäile huijausta):
https://www.youtube.com/watch?v=ouPTwWLCrSU

Lisäksi jos joku ei ole vielä huomannut, olen kirjoittanut Kanadan ja Yhdysvaltojen matkasta pitkästi tässä linkissä.

Projekti on päättynyt. Paljon kiitoksia kaikille osallistuneille!!  :cheesy:

Janne Pyykkö

Tässä vielä lyhyt blogikirjoitus mihin visuaaliseen suuntaan saatan jatkossa lähteä omilla pimennyskuvilla.

Minusta näet tuntuu, että pimennyksen osittainen vaihe on alikäytetty resurssi. Siitäkin tuolla kirjoitan.  :smiley:

Liitän tähänkin kaksi minua miellyttävää kuvaa osittaisesta vaiheesta. Peter Blanhard, osittainen pimennys pöllön silmässä:


Bart Gulshen, monipuolinen säännöllinen reikälevy:

Nuhvi

Tämä vapaudenpatsasuttu oli mielenkiintøinen projekti. Käytännössä kuitenkin hankala Etelä Kroliinassa, jossa itse kattelin pimennystä aurinko oli tosi ylhäällä, melkein pään päällä.
Celestron NexStar Evolution 9.25 & Hyperstar
Skywatcher Skymax-180 Pro, Meade LXD75
Newton 25 cm f6 & DIY haarukkajalusta