Celestron advx-ongelma

Aloittaja EJP, 28.08.2015, 21:37:09

« edellinen - seuraava »

EJP

Tuli TS:ltä otsikossa mainittu Celestronin jalusta (ilman karkkeja). Paketti oli vähän rähjäisessä kunnossa mutta tavarat kuitenkin ulkonaisesti ehjiä. Ihmettelen kuitenkin sitä, että RA- ja Dec-akselit tuntuvat kovin jäykiltä lukitukset avattuna ja kevyellä kuormalla tasapainoitus ei onnistu kovinkaan hyvin. Lisäksi moottorit pyörittävät akseleita lukot avattuina. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kysyn joka tapauksessa asiaa Wolfi Ransburgilta maanantaina.

Tertsi

On ne akselit minullakin "aika" jäykkiä. Eikös moottoreiden pidäkkin toimia jos lukitukset on auki? (en ole testannut). En ole huomannut ongelma käytössä.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

EJP

Ajattelen että jos akseleiden lukot ovat auki niin voimansiirto moottoreista akseleille on kytkeytynyt irti moottoreiden silti pyöriessä (vrt auton kytkin).
Tänään en enää viitsi lähteä taivaan alle koeponnistamaan jalustaa mutta varmaankin (ja toivottavasti) kaikki toimii niinkuin pitääkin. Palailen asiaan ensi viikolla kun olen kuullut Wolfin kommentit.

JuhaPka

Sama jalusta myös täällä , kyllä niiden akseleiden kuuluukin olla  jäykät ja ne liikkuu moottorilla lukitukset avattuinakin......

naavis

Järki kyllä sanoisi, että lukitusten avaaminen tosiaan kytkee akselin irti moottorista. Näin lukitukset toimivat ainakin kaikissa näkemissäni seurantajalustoissa. Kuulostaa siltä niin kuin lukitus ei oikeasti aukeaisi. Oletko tarkistanut, että lukitusnupit ovat tukevasti kiinni lukoissa?

EJP

Lainaus käyttäjältä: naavis - 29.08.2015, 00:39:36
Järki kyllä sanoisi, että lukitusten avaaminen tosiaan kytkee akselin irti moottorista. Näin lukitukset toimivat ainakin kaikissa näkemissäni seurantajalustoissa. Kuulostaa siltä niin kuin lukitus ei oikeasti aukeaisi. Oletko tarkistanut, että lukitusnupit ovat tukevasti kiinni lukoissa?
Joo, kiinni ovat. Manuaalitkaan, joista muuten saksankielinen on verrattomasti englanninkielistä yksityiskohtaisempi, eivät kerro asiasta mitään.

JuhaPka

Teimpäs testin ja löysäsin hiukan niitä kiristys tappeja ja nyt lukot auki moottorit löysäävät
irti......eli jalusta ei liiku kun kapulasta yrittää ohjata.
eli oliko nyt niin että tehtaalla vedetty tapit liian tiukkaan!

RL

Eikös tuon saa aika helposti löysättyä, ainakin sky watchereistä. Inhottavaa kyllä kun kerralla ei voi tulla kunnollista.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=3832.0

EJP

Lainaus käyttäjältä: JuhaPka - 29.08.2015, 11:40:06
Teimpäs testin ja löysäsin hiukan niitä kiristys tappeja ja nyt lukot auki moottorit löysäävät
irti......eli jalusta ei liiku kun kapulasta yrittää ohjata.
eli oliko nyt niin että tehtaalla vedetty tapit liian tiukkaan!
Kiitoksia hyvistä neuvoista. Tehtaalla kiristystapit olivat vedetyt lähes loppuun ja lukitusvivut viritetty niin, että liikkumavara oli varsin pieni (vipujen pysäyttäjäharjanne rungossa tuli liian aikaisin vastaan lukkoa avatessa) Avasin tappeja sopivasti mutta hassua kyllä, moottorit pyörittävät akseleita edelleenkin riippumatta siitä ovatko lukot kiinni vai auki.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: EJP - 29.08.2015, 17:43:10
Avasin tappeja sopivasti mutta hassua kyllä, moottorit pyörittävät akseleita edelleenkin riippumatta siitä ovatko lukot kiinni vai auki.


Näin on myös EQ5:ssa, manuaalin mukaan moottoreita/ia ei erikseen tarvitsekaan pysäyttää...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

naavis

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 29.08.2015, 21:21:58
Näin on myös EQ5:ssa, manuaalin mukaan moottoreita/ia ei erikseen tarvitsekaan pysäyttää...

Mitä tarkoitat moottorien erikseen pysäyttämisellä? Ainakin HEQ5:ssä ja EQ6:ssa lukituksen avaaminen kytkee akselin irti moottorista, ja uskoisin näin olevan myös EQ5:ssä. Tällöin moottorien ei pitäisi vaikuttaa jalustan asentoon vaan jalusta pyörii vapaasti.

Tane

 Minulla Eq-6 jalustassa on tällä hetkellä Dec-akseli vähän jäykempi ja moottorin ollessa käynnissä se liikuttaa isoimmallakin nopeudella riippumatta onko lukitusvipu auki tai kiinni. Ra on väljempi eikä liiku kun vipu avataan.
Tässä ainakin on noista kireyksistä johtuvaa eli että onko siellä ahtautta. Olen joskus pyyhkinyt Dec- akselilta liikoja rasvoja pois, siitä sylinteristä sisältä missä kiristys ruuvi painaa, mutta ei paljon vaikuttanut. Jos ei ole ihan jumissa(jolloin on purettava ja katsottava tarkemmin)niin ei se haittaa...
Celestron C14,

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: naavis - 29.08.2015, 21:31:53
Mitä tarkoitat moottorien erikseen pysäyttämisellä? Ainakin HEQ5:ssä ja EQ6:ssa lukituksen avaaminen kytkee akselin irti moottorista, ja uskoisin näin olevan myös EQ5:ssä. Tällöin moottorien ei pitäisi vaikuttaa jalustan asentoon vaan jalusta pyörii vapaasti.

Siis tuossa manuskassa vaan sanottiin, että kun lukitusvivut avataan ja käsin pyöritellään jalustaa, ei moottoreita erikseen tarvitse sammuttaa.(Jos nyt oikein käänsin). Aivan totta, sehän ei kyllä ota kantaa kytkeekö se akselit irti moottoreista vai ei. Näistä vehkeistä ei juurikaan ole suuremmin kokemusta :shocked:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

EJP

#13
Lainaus käyttäjältä: EJP - 28.08.2015, 22:26:57
Ajattelen että jos akseleiden lukot ovat auki niin voimansiirto moottoreista akseleille on kytkeytynyt irti moottoreiden silti pyöriessä (vrt auton kytkin).
Tänään en enää viitsi lähteä taivaan alle koeponnistamaan jalustaa mutta varmaankin (ja toivottavasti) kaikki toimii niinkuin pitääkin. Palailen asiaan ensi viikolla kun olen kuullut Wolfin kommentit.
Wolf Ransburgin kanssa käyty sähköpostikeskustelu ei paljon tuonut valaistusta asiaan. Hänen mukaansa on normaalia, että akselit pyörivät, vaikka lukitusvivut ovat auki. Kerroin hänelle seuraavassa viestissä, että olin ottanut kiristystapit (clutch pegs) kokonaan pois ja ihmeekseni yhä edelleen akseit pyörivät kapulan avulla ajettaessa (vrt auton kytkin). Kun lisäksi kerroin, että teen taivastestin aivan pian hän vain vastasi: You are welcome!
Wolfi ilmeisesti on toimitusjohtajana(?) vain myyntimies vaikka TS:n sivuilla on kyllä hänen ottamiaan kuviakin.
Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki toimii ja että esim.vaihteisto ei ole vahingoittunut.

kvahlman

Pyörittelin omaa EQ-5:ttä ja totesin että vaikka lukitus on auki niin matoruuvia pyörittämällä RA (mutta ei DEC)-akseli pyörii kyllä mukana mutta vain koska välissä on paksua rasvaa ja yläosan paino aiheuttaa kitkaa osien välille. Liike on helppo estää pitämällä esim. vastapainotangosta kiinni, jolloin käsiruuvia saa pyörittää kuinka haluaa mutta mitään siitä ei tapahdu. Moottorilla tilanne tietysti on sama, mutta ei toki ole terveellistä vääntää sitä vastaan väkisin...