HEQ-5 asetukset / pohjoisen lapin leveyspiirit

Aloittaja Timo Kuhmonen, 14.08.2007, 17:29:33

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Syyskuussa olen menossa viikoksi Lappiin, kuvaamaan luontoa. Täytyy myös harkita josko ottaisi oman HEQ-5 jalusta (ilman gotoa) mukaan.
(todennäköisesti kuvausta kameraoptiikalla)

Tuossa jalustassa kun säätää napatähtäimen, esim 61 leveyspiirillä -> se säätö vielä onnistuu irrottamalla napatähtäimen muovinen suojakupu.
Säätöruuvit menee lähes rajoille tuolloin.

Jos kyseinen jalusta lähtee mukaani (Kilpisjärvelle) siellä leveyspiiri on lähellä 69:tä. Miten tämmöinen säätö tehdä...?
Pitääkö jalustan pohjoiseen osoittavaa "käpälää" pidentää, että koneisto kallistuu etelää kohti esim 10 astetta -> ja samalla säätää leveyspiiri vastaavan verran pienemmäksi ?
Tarvitseeko tripodin ja seurantapään väliin alkaa viritellä jotain kallistavaa "wedge" tyylistä metallipalikkaa ?

Jalustan kuljetus koneessa -> toinen tarina...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 14.08.2007, 17:29:33
Tuossa jalustassa kun säätää napatähtäimen, esim 61 leveyspiirillä -> se säätö vielä onnistuu irrottamalla napatähtäimen muovinen suojakupu.
Säätöruuvit menee lähes rajoille tuolloin.
Eikös tuo käännä sen sivuun akselista, eli itse akseli ei mene edes silloin oikeaan asentoon. Ainakin mun SVP:ssä (EQ-5) napatähtäimen säätöruuvit ovat sen kollimointia varten. Kollimointi kannattaa tehdä, sillä Kochab Clock menetelmällä jalustan saa yllättävän tarkasti suunnattua napaan. 480mm polttovälillä mulla ainakin riittää tuo menetelmä kevyesti 5 minuutin valotuksiin.

Helpoin tapa kasvattaa tuntiakselin kulmaa on pidentää pohjoisen puolen jalkaa säädöistään. Sillä saa aika reilustikin varmaan kohotettua, mutta kannattaa olla varovainen ettei painopiste siirry ns. huteralle puolelle... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Kokeilin korottaa tuntiakselin kulmaa, pidentämällä pohjoiseen osoittavaa tripodin jalkaa. Menee systeemi melko kiikkeräksi, täytynee keksiä joku muu ratkaisu...
Hieman reilussa 60 asteessa loppuisi tuntiakselin korkeuskulman säätövara  ??? Toisesta ruuvista loppuu pituus ja sisällä oleva metallikieleke ottaa lähes kiinni runkoon....

Vesa Kankare

Vesku
www.vkastronomy.com

Juze-81

No huh... :o näyttää kyllä häijyltä
Juhani P

Timo Kuhmonen

Kiitoksia kommenteista.

Kuvassa on tuntiakselin korkeus säädetty siten, että lukema asteikolla on 61 astetta. Jalustaa on kallistettu vielä lisäksi, jolloin "lattiatason" ja tuntiakselin välinen kulma on 69 astetta. Kun tuohon kuvauslaitteet yms. vielä lisää, systeemi ei enää pysy pystyssä... Pohdiskelut jatkuu.

einari

Onkohan näissä malleissa sitten eroja ?
Mulla on siis HEQ5 Pro ja se menee nyt ainakin 62 asteeseen ja ruuveissa on vielä varaa.
Jokuhan täällä kehui tehneensä pidemmän ruuvin.
Auttaisikohan jos tuonne pidennettyyn jalkaan laittaisi painoa - hiekkaa sisälle ?
___
Tapio

AP

Vanhana valokuvaajana (huonoilla kolmijaloilla) ehdottaisin kikka #5: Pussiin kiviä tms mitä käden ulottuvilta löytyy, ja jalustan keskiosaan kiinni roikkumaan vaikka vaan ihan narulla? Kuviesi mukaan näyttäisi pysyvän pystyssä jos vain tarpeeksi painoa + vakavoittaa tuota jalustaa muutenkin...
Antti Paaso

Timo Kuhmonen

ohessa kuvat havainnollistamaan, tilanne kun säätö tehty 61 leveyspiirille.

Kokeilin mihin säätövara loppuu. noin 64....65 kohdalla säätöruuvi (sisään painunut) menee jo melko tiukaksi. En uskaltanut sitä enää enempää kiristää. Silloinkin kierteet loppuu. Samalla myös säätöruuvi taipuu sivuun, koska se osuu metallikielekkeeseen hyvin loivassa kulmassa.

Lauri Kangas

Ihmettelin myös EQ3-2 -jalustan samanlaista käytöstä. Akseli voisi kallistua lisää, ellei se kieleke jota noilla T-bolteilla työnnellään ottaisi haarukan alaosaan kiinni. Silloinkin täytyy irroittaa tommoinen metallisilta, jossa toinen niistä bolteista on. Manuaalissa kuitenkin neuvotaan deklinaation tasapainoitusta varten asettamaan leveysaste 60-75 kohdille!? Säätövara loppuu jotakuinkin 61:een.

Timo Kuhmonen

Laitoin omaa jalustaa (HEQ-5) koskevan kysymyksen jo pari viikkoa sitten Skywatcher Tech supportiin, ei ole vastausta kuulunut. (täytyy yrittää uudelleen jos vaikka mailifiltteri oli tulkinnut vastauksen roskapostiksi)

Saman kysymyksen esitin myös Cloudy Nights foorumilla, reilu viikko sitten. Ei ole kommentteja tullut.

Timo Kuhmonen

nyt tuli Skywatcher tech supportilta palautetta. Mallikuvat myös saatu sieltä, skaalattu pienemmäksi (ei muuten muokattu). Ohessa suora lainaus palautemailista:

******
Dear Timo,

The HEQ5 mount are not very suitable for using within Northern Arctic circle out-of-box. And, unfortunately, we don't have the wedge style part to support in this situation.

But there are some other ways you can try.

From the picture "Tripods.JPG", you can see we have two kind of tripods for HEQ5 mount.

Type A: This is an earlier and discontinued version of the tripod head, with the heave between two legs, and the legs are 1.5" in diameter.
Type B: The most recent version of the tripod head, with the heave lined up with one leg, and the legs are 1.75" in diameter..

With Type A tripod, when you setup your mount as shown in the picture "MountOnTiltedTripod.JPG", you still get enough stability. But you should never tilt the Type B tripod.

So, my suggestion is, please contact you dealer to find if they can help you to get one of the Type A tripod head from the factory directly, or you can try to find one in local second-hand market.

Regards,

Jack

***************

Eli näyttää olevan kahta tyyppiä valmistettu tästä jalustasta, toinen vanha malli (tuotanto lopetettu). Tarkastin oman ja tyyppi oli "B". Hankin sen URSA:n kautta. Erona kahdella tyypillä näyttää olevan metallitapin sijainti (onko se jalan kohdalla vai kahden jalan välissä). Malli B -> etelän puolelle jää kaksi jalkaa kallistettaessa. Silloin "tukipiste" jää jalustan keskilinjasta lähemmäksi. Malli A -> etelään osoittaa vain yksi jalka, jolloin "tukipiste" jää kauemmaksi. Tässäkin tripodin kallistaminen vie systeemiä epätasapainoon, ei kuitenkaan niin paljon (?) kuin tyypillä B. Omaan jalustaan (tyyppi B) joutunee nikkaroimaan kallistuspalikan, siltä vaikuttaa...

claes

Samaa ongelmaa tulee täällä 64 asteen paikkeilla. Mitenkä muut ovat ratkaisseet ongelman? Pidentämällä pohjaisen puolen jalkaa? Vielä sillä tavalla säätämällä ei mene kiikkeräksi, mutta olisi kiva suunnata se niinkuin pitääkin. Vissiiin itä-länsisuunta pitää olla vatupassisuorassa (ettei jalusta ole kenollaan esim. itään), ettei rupea seuraaminen sortamaan?

jaava

LainaaIhmettelin myös EQ3-2 -jalustan samanlaista käytöstä. Akseli voisi kallistua lisää, ellei se kieleke jota noilla T-bolteilla työnnellään ottaisi haarukan alaosaan kiinni. Silloinkin täytyy irroittaa tommoinen metallisilta, jossa toinen niistä bolteista on. Manuaalissa kuitenkin neuvotaan deklinaation tasapainoitusta varten asettamaan leveysaste 60-75 kohdille!? Säätövara loppuu jotakuinkin 61:een.

Nuo T-ruuvithan vastaa kielekkeeseen joka pistää siitä kallistettavasta osasta. Mitä vielä muistan omastani kun se oli auki nelisen vuotta sitten, niin jossain yli 60-asteen päällä se syvemmälle menevä pultti ei enää osu kielekkeeseen, kun kieleke on jo niin pienessä kulmassa ruuviin nähden. Ja se ulos kiertyvä T-ruuvi on pahuken pitkällä auki ja saattaa haitata kääntöpään liikeitä.
Minulla on sen jälkeen ollut tutina, että lisäämällä kielekkeeseen metallipalasen sisään kiertyneen T-ruuvin puolelle (parilla ruuvilla kiinni) saa homman hoidettua. Sen toisen ruuvin poi pätkästä jos haittaa kääntöpään liikkeitä tai hommaa siihen etolasta sormiruuvin.
En ole kuitenkaan mitään mitannut, joten ei ole käsitystä toimisiko tuo.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Timo Kuhmonen

Kävin tarkastamassa, josko kukaan olsi vastannut kyselyyni tästä aiheesta Cloudy Nights foorumilla. Ei ollut vastauksia.

HEQ-5 mallissa ei ole pelkästää se ongelma, että syvälle sisään menevä ruuvi taipuu. Myös metallikieleke, johon ruuvi vastaa, osuu arviolta 65...70 asteen kulmalla kotelon metalliseinään. Tuolloin viimein loppuu säätövara.

Minulla on edellen tarve "kallistuspalikalle" joko teräslevystä hitsaamalla. Tai alumiinista jotenkin koneistamalla voisi saada sopuivan osan. Jos ei muuten onnistu, täytyy etsiä joku yritys tms tuttu taho, jolla voisi osan teetättää....