Filttereiden backfocus-siirtymä

Aloittaja Kuulapaa, 20.08.2015, 08:50:54

« edellinen - seuraava »

Kuulapaa

Olen tässä pähkinyt nopean optiikan, tiukan backfocus-toleranssin ja DSLR-yhtälöä. Sovittimet kun joutuu rakentamaan itse  :cry:
Periaatteessa kennoetäisyys pitäisi saada filtterien suhteen juuri kohdilleen, jotta muut toleranssit eivät heitä lopputulosta speksien ulkopuolelle. Sen laskemista taas vaikeuttaa kennon ja korjaimen välissä olevat lasikerrokset.

Filtterin taittokerroin tulee t/3-kaavalla, jossa t on filtterin paksuus. Eli Astronomikin filttereissä backfocus-muutos on 0,3mm ja Astrodonin 1mm. Siten tuo järkkärin IR/AA-filtteripino tarkoittaisi ~0,7mm muutosta ja siihen ulkoinen suodin päälle tekee yhteensä millin/puolentoista eron. Koneistuksissa useiden kierteiden yhteensopivuus voi helposti tuoda vielä toisen millin yhtälöön.

Eli kysymys kuuluu: Onko modaamattoman DSLR-rungon sisäinen backfocus-etäisyys sen fyysinen vai optinen etäisyys (eli Canon 44mm ja Nikon 46,5mm) ? Normijärkkäristä kun löytyy kaiken kaikkiaan ~2mm lasia kennon edestä.

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

mickut

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 20.08.2015, 08:50:54
Eli kysymys kuuluu: Onko modaamattoman DSLR-rungon sisäinen backfocus-etäisyys sen fyysinen vai optinen etäisyys (eli Canon 44mm ja Nikon 46,5mm) ? Normijärkkäristä kun löytyy kaiken kaikkiaan ~2mm lasia kennon edestä.

Nuo backfocus-etäisyys on matka kuvatasoon, ja on sama kuin ennen digikautta filmien kanssa. Jos siihen väliin tulee muuta kuin ilmaa, pitää kuvauspintaa siirtää soveltuvin osin.

Antti

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: mickut - 20.08.2015, 19:20:05
Nuo backfocus-etäisyys on matka kuvatasoon, ja on sama kuin ennen digikautta filmien kanssa. Jos siihen väliin tulee muuta kuin ilmaa, pitää kuvauspintaa siirtää soveltuvin osin.

Antti

Kiitos, tätä mieltä juuri itsekin pohdin ja olin laskenut filttereiden vaikutusta kennoetäisyyteen, mutta taisi TS:llä olla mutumies tällä kertaa paikalla. Vastaus kun oli ettei niistä tarvitse välittää nopeillakaan putkilla/lyhentäjillä  :huh:

No joo, onhan ne vaikutukset pieniä ja useinmiten menevät toleranssien sisään, mutta silti kun lähtee sorvauttamaan uutta palikkaa niin olisihan sen hyvä olla jo lähtökohtaisesti oikean pituinen.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/