Nikon D200

Aloittaja papamiguel, 14.08.2007, 12:30:52

« edellinen - seuraava »

papamiguel

Kaverini osti Nikon D200- kameran ja sanoi tulevansa kokeilemaan tähtikuvausta sillä (ei itse harrasta)... Onko kenelläkään kokemuksia ko. kamerasta vielä ja miten toimii astrokuvauksessa? Tämähän on D100 seuraaja ja kyllä speksiensä valossa kiinnostava.

Timo Kuhmonen

moit,

myös minuakin kiinnostaa nuo kommentit. Itselläni myös Nikon D200 kamera. Ostin sen noin 1.5 vuotta sitten. Luontokuvaukseen sitä olen käyttänyt, kaukoputken läpi vain yksittäisi kuvia ottanut (työkollegoitten lainalaitteilla) Tähtikuvaukseen aioin sitä kokeilla, kunhan budjettiini sopivan kaukoputken löydän (tällä hetkellä yksi 200mm SC vaihtoehto näyttisi kiinnostavalta).

AP


Onko offtopic? Mutta kuitenkin...

Minkälaisia virtalähteitä olette viritelleet näihin digijärkkäreihin? Itsellä D200 jossa akkukahva ja se taas nostaa painon aika huomattaviin lukemiin...
Eli pokkaavatko kaikki kiltisti, ja ostavat valmistajan oman ulkoisen virtalähteen VAI onko jotain ns."halpaa ja hyvää" tarvikepalaa/muuntajaa sovitesysteemiä jonka saa pelittämään? Onks tietoo? ::)

T:AP
Antti Paaso

Lauri Kangas

Itse sain kaverin huijattua väsäämään minulle ulkoisen virtalähteen canon 30D:hen. Adapterina toimii teurastettu akku (canonin oma adapterikin toimii näin, johto tulee ulos pienen kumisen oven alta) ja muu osa systeemistä koostuu jänniteregulaattorista ja muutamista muista komponenteista. Vehkeelle voi antaa 12 volttia tupakansytytinliittimellä lyijyhyytelöakusta tai verkkomuuntajasta.

Selvisin koko hommasta alle kahdellakympillä (ei sis. akkua eikä muuntajaa). Canonin alkuperäinen virtalähde maksaa satasen verran eikä sillä saa kuin verkkovirtaa kameralle.

AP

Hmm?

Pystykuvauslisäpalikassa (D200) on tilaa kahdelle akulle; eli varmaankin halvin tapa toimia tässä vaiheessa on ottaa toinen akku pois farkkujen/toppahaalarien  taskuun munaskuihin lämpimään (kotelossa tottakai) ja vaihtaa virtasen vähentyessä :P Paras vaan tasapainottaa se jalusta todella hyvin?

T:AP
Antti Paaso

Timo Kuhmonen

Minulla on myös Nikon D200. Ja pystykahvakin löytyy. Jokin aika sitten hommasin Nikonin oman virtalähteen, tyyppiä EH-6.
Tarkoitus oli kokeilla virtalähdettä, kunhan joulun & uudenvuoden aikaan olen menossa valosaasteesta vapaammalle seudulle.
Virtalähteen hinnassa on "ilmaa", johtunee siitä että ko. firman leimat kyljessä.

Virtalähteen speksit on 13.5V 5A. Sinänsä sopiva jännite, pitäsi ainakin teoriassa voida syöttää ulkoisella virtalähteellä. Esim "pikkuvirtaiset" radioamatöörikäyttöön tarkoitetut powerit pitäisi sopia...

Itselläni on mietinnässä tekeekö tuon teholähteen osalta "uhrauksen" tieteelle. Nikonin käyttämä kolmepinninen plugi saattaa olla (?) vaikeampi löytää kaupasta (tosin itse sitä en ole aktiivisesti etsinyt, ainakaan vielä). Kolme pinniä siellä liittimessä on. Täytyisi myös selvittää onko kolmannella pinnillä mitään käyttöä, ja pinnien käyttötarkoitus muutenkin. Tuo vaatisi jonkinlaista modifiointia (piuhan katkaisu...?) Siihen loppuisikin alkuperäinen tuotetakuu. Jos tuon "uhrauksen" teen, laitan infoa tänne foorumiin...

Petu

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 23.09.2007, 15:27:47
Kolme pinniä siellä liittimessä on. Täytyisi myös selvittää onko kolmannella pinnillä mitään käyttöä, ja pinnien käyttötarkoitus muutenkin.

Akun kolmatta pinniä käytetään lataustilan välittämiseen kameralle. Kamerahan osaa kertoa prosentteina jäljellä olevan sähkön.

Timo Kuhmonen

"kolmella pinnillä" tarkoitin ulkoisen virtalähteen (EH-6) liittimessä olevia nastoja... Jos on niistä kellään tietoa, kuulisin mielelläni. Täytyy varmaan myös laittaa "kuukkeli" hakukone töihin.

Nikon EH-6 powerin kyljessä oli ainoastaan kaksi ruuvia tarran alla piilossa. Otin tarraa irti hieman. Ruuvi ei ole aivan tavallinen (noh, yllätys...) Muoto on neliskanttinen. Kunhan tuon ruuvin saisi auki, jospa sitten kotelokin aukeaisi. Saisi katsottua powerin sisältä, onko kaikki kolme pinniä käytössä...