488mm F4.85 Dobson

Aloittaja allar, 12.08.2007, 15:44:31

« edellinen - seuraava »

allar

Minulla on tällainen pieni putkiprojekti meneillään ja pääpeili alkaa olla valmista kauraa. Oli jo aikakin näin puolentoista vuoden jälkeen, ei sitä kauempaa jaksaisi samaa lasia tuijotellakkaan. En ole kiirehtinyt projektin kanssa turhia vaan hommat etenee aina kun siltä tuntuu. Onneksi siltä tuntuu kuitenkin melko usein  ;) Pääpeilin valmistukseen on nyt uponnut aikaa n. 370h ja peili on n.45nm:n (1/12 lambdan) tarkkuudella paraboloidi. Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä interferenssitesteri jotta voin tehdä 90mm apupeilin. Suomessa ei näin isoja oikein myydä ja ulkomaillakin ne maksaa nelisen sataa. Parempi siis vaan tehdä itse. En ole kuitenkaan tasoa koskaan valmistanut joten saa nähdä miten tässä käypi.

Pääpeilin valmistuksesta on juttua kotisivuillani: http://www.allarscopes.com/488mm_f4,85/paapeili/paapeili.htm
Allar Saviauk

Pekka Moisio

paljon on aikaa mennyt, mutta hiljaa hyvä tulee :)

Mullakin on oma putkiprojekti edennyt hitaasti, koska Orion optics ei ole saanut toimitettua mulle apupeiliä ajoissa ja putken valmistus on enään siitä kiinni. Tilasin apupeilin heiltä <1/10 pv wavefront tarkkuudella ja 97% heijastavalla pinnoitteella. Pyysin mukaan myös intereferometri- todistuksenkin. Kaksi kuukautta on jo mennyt eikä peiliä ole kuulunut. Yhdessä vaiheessa sanoivat että peili tuli valmiiksi, mutta olivat naarmuttaneet sen viimehetkillä.. Odotellaan odotellaan..

xpro

Huh, ittelleni tulee hiki jo kun katson tuota tuntimäärää!

Erittäin hyvää jälkeä todellakin, ei voi mitenkään moittia!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Wezen

Hienoa, kun Suomenniemellä vielä tehdään peilejä, vaikka kiinalaiset tekee jo niin halvalla, että harrastus taitaa olla henkitoreissaan. Minun silmissäni peili näyttää hyvinkin käyttökelpoiselta, Ronchi-kuvat ja Foucault-tulokset ovat pikaisella silmäyksellä yhteneviä ja taipunutta reunaa ei näy, joten voit odottaa peilin olevan diffraktiorajoitettu, jos astigmatismiakaan ei ole eikä tule. Jos teet mittaukset interferometrilla, laita ihmeessä tänne ihmeteltäväksi, minua ainakin kiinnostaa.

Työtuntien määrää ihmetteleville voin laittaa viimeisen oman 300 mm F 3,2 paraboloidipeilin tiedot; 30 h hiontaa ja 60 h kiillotusta ja muotoilua ja muutama sata tuntia tuumailua ja valmistelua päälle. Lasi on kovaa, eikä aina tottele. Joskus tulokset ovat mairittelevia, tässä peilissä vain pari naarmua, Strehl 1,00 ja P-V 1/25, tuon Allarinkin kokeman mittaamisen vaikeuden huomioiden luvut voivat olla muutakin, mutta uskon, että "riittävän hyvä".

Tämä kannustukseksi peilintekijöille ja aloittamista harkitseville - harrastus, josta eivät haasteet lopu kesken!
An tti Veit ola

Wezen

Apupeilin teosta vielä, se on itsellänikin edessä, koska ajattelin tehdä em. pääpeilille apupeilit ja mekaniikan sekä Cassegrain-, että Newton-käyttöä varten, enkä ole minäkään kovin vakuuttunut kaupallisen Newton-apupeilien laadusta. Rahalla saa tietysti hyviäkin.

Itse olen ajatellut seuraavanlaista työtapaa, osasyy siihen on se, että aihiot ovat ikkunalasia (siitä on hyviäkin kokemuksia): Hion ja kiillotan ne ensin tasoiksi kolmen kappaleen menetelmällä, onpahan mistä valita, jos paljastuu jännityksiä tms. Viimeinen silaus testaamalla aluminoidun 130 mm F 8 -pallopeilin kanssa Ronchi- ja Foucault-testillä. Luulenpa, että on simppelein metodi, nykyiset suurteholedit lienevät valoteholtaan riittäviä, vaikka hupeneehan sitä valoa, kun tulee yksi heijastus lisää aluminoimattomasta pinnasta verrattuna pääpeilin testaukseen.

Kirjallisuudesta löytyy neuvoja mm. hyvälaatuisen Newton-teleskoopin käyttöön tasopeilin interferometritestauksessa (ATM Journal Vol. 2). Parhaat testimenetelmät vaativat hyvän referenssitasopeilin, eikä sellaisia taida olla, jos ei itse tee? Senkin tekemiseen käyttäisin tuota em. pallopeilillä testaamista.

An tti Veit ola

allar

Tjaha...näköjään aikaa parisen vuotta vierähtänyt taas  :cheesy: Mutta ei hätä ole tämän näköinen...homma jatkuu nyt kun olen taas maisemissa ja kun muilta hommilta kerkeän. Hommathan jäi siihen että sain pääpeilin valmiiksi. Apupeiliä en sitten kuitenkaan päättänyt lähteä jynssäämään lähinnä aikapulan takia. Ostin 88mm apupeilin Englannista Orion Opticsilta. Lisäksi olen hankkinut laadukkaan Baaderin SteelTrack-focuserin. Normaalin 50mm etsimen kaveriksi tulee Celestronin lasertähtäin ja apupeilin alle huurrelämmitin Kanadasta.

Olen nyt saanut ensimmäiset piirrokset valmiiksi putkesta. Olen mallintanut putken Catialla, se kun on käytössäni koulun kautta. Tässä versiossa nuo ristikkorakenteen putket on tehty hiilikuidusta. Voi olla että hinta tulee vielä kirpaisemaan sen verran että vaihdankin ne vielä alumiiniputkiin. Alumiiniset putket kasvattavat hieman peililaatikon ja jalustan kokoa painonsa takia. Yläosan neljä putkea kahden vanerivanteen välissä, sekä apupeilin pitimen jalat ovat kuitenkin hiilikuitua. Ristikon putkien kiinnityspalikat on tilattu Obsessionilta USA:sta. Ristikon alapään kiinnityspalikat ovat sellaisia, että putket voidaan tarvittaessa viedä 50mm syvemmälle. Näin siirrytään valokuvaus-moodiin kun kuvataso yltää kameran kennolle, eikä visuaalihavainnoissa tarvitse tinkiä täysinvalaistun kuvakentän koosta.

Olen pistänyt vain muutaman kuvan mallista esille...tarkempia kuvia ja tarkempaa juttua tulee myöhemmin. Tavoite aikataulun suhteen olisi seillainen, että putki olisi peilin aluminointia vaille valmis toukokuun lopussa.

Tuo magarenaa tanssiva havaitsija kruunaa kyllä tämän kuvan!


Muutama lisäkuva: http://www.allarscopes.com/telescopes/488mm_f5/index2.htm

Allar Saviauk

Kaizu

Tilasin juuri TS:sta Orionin 100mm:n Hilux apupeilin. Hinta 204Eur, kotiin tuotuna pari kymppiä lisää. Peili on vielä matkalla joten laatua en ole päässyt toteamaan.

Kaizu
Kai Forssen

allar

Hiluxi tuo minunkin peili...aika pitkälti samaa hintaluokkaa oli.
Allar Saviauk

Lauri Kangas

#8


Jo alkaa koko hahmottua. Kuu näytti hurjan hyvältä vaikka oli hyvin matalalla. Allarilla lie lisää kerrottavaa ennenpitkää.

Edit: kuvalinkki pysyvämmäksi.

Meade-mad

Tuolla halkaisijalla täysikuu aiheuttaa pitkäaikaisen näköongelman. Tuosta voisivat kosmologit Vehkis ja Ari J kertoa tarkemmin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 19.06.2011, 17:59:37
Jo alkaa koko hahmottua. Kuu näytti hurjan hyvältä vaikka oli hyvin matalalla. Allarilla lie lisää kerrottavaa ennenpitkää.

Järkäle!!! :shocked:
- Timo Inkinen

allar

First light tosiaan koettiin nyt viikonloppuna. Ihan lupaavalta näytti kuu vaikka oli tosiaan matalalla talon yläpuolella ja kollimointikaan ei ollut vielä viimisen päälle. Eipä tuo kuun katsominen satu vielä hämärällä kaupunkitaivaalla. Pimeissä olosuhteissa kannattaisi tosiaan käyttää harmaasuotimia. Putki on pientä viimeistelyä vaille valmis. Laitan joskus juhannuksen jälkeen enemmän juttua ja kuvia putkiprojektista kunhan kerkeän. Tässä maistiaisiksi kuitenkin muutama...
Allar Saviauk

naavis

Hulppean kokoinen valosaavi! Hienoa työtä. :laugh:

allar

Olen nyt ehtinyt päivittää kotisivut ja lisätä kuvat valmiista putkesta. Putkesta löytyy myös juttu uusimmassa T&A 8/2011.

http://www.allarscopes.com/telescopes/488mm_f5/index.htm

Allar Saviauk

DarkSide

Allarin projekti herättää syvää kunnioitusta. Upea lopputulos ja todella hyvin lehdessä/sivulla toteutettu "story" tarkkoine tietoineen.
Hattua nostan ja odotan joskus pääsyä kurkistamaan taivaalle putkella  :wink:

Harvinaisia ovat hiontaprojektit nykyään ja vielä näinkin isot!!