Routaeristys?

Aloittaja VP, 20.07.2015, 14:10:32

« edellinen - seuraava »

VP

Mitenkä olette toteuttaneet routaeristyksen omassa havaintokopperossanne? Mietin tuossa että piakkoin olisi ajankohtaista oman luukun rakentaminen mökille. Mutta maasto on savipohjainen sekä todennäköisesti hyvin kivinen joten kovinkaan syvälle uppoavaa tolppaa on turha toivoa.

Ajattelin semmoista että jos valaisin betonista, ajatellaan vaikka puoli metriä syvän tolpan maahan(syvemmänkin jos vaan ei tule isoja kiviä vastaan). Eristäisin sen keinolla X mahdollisimman hyvin ja valuun tulisi myös kierretankoja 4 kpl. Tolpan joka nurkkaan yksi kera mutterin jotta voisin säätää sen vaateriin mikäli routa vääntää tolpan vinoon.

Onko ihan tuhoon tuomittu idea?

-V

wm-x

Joku taitavampi neuvokoon tarkemmin. Mutta periaatehan on mennä syvemmälle kuin routa ylettää. Jostain löydät oman alueesi keskimääräisen routasyvyyden. Styroksia, hiekkaa ja betonia kuoppaan tuossa järjestyksessä  :azn:

Murtsi

Mielestäni tolpan säätotankoja on turha laittaa koska tarvittava säätö löytyy jo valmiiksi jalustasta, routaeristyksen voi silti tehdä.

Jouko_Kettunen

Kyllä savisessa maassa kannattaa kuoppa kaivaa 1,5 m:n syvyiseksi. Pilarille pitää valaa antura, jonka pohja on 60x60 cm. Anturan valuun pitää jättää harjaterästartunnat, jotta antura pitää pilarin paikoillaan vaikka routa yrittäisi nostaa pilaria. Havaintomökin kohdalle ei tule lunta, joten routa menee sillä kohdalla paljon normaalia syvemmälle. Tämä estetään laittamalla mökin koko pohjan suuruiselle alueelle routaeristys (styroksia 10 cm:n kerros) noin 10 - 20 cm:n syvyyteen maan pinnasta. Äläkä laita savisia maita takaisin pilarikuoppaa vaan tee täytöt karkealla soralla. Olen itse tehnyt oman havaintopaikkani saviseen ja erittäin routivaan maahan näin ja pilari on pysynyt hyvin jo monet talvet.

Kaizu

Oma havaintosuojani on perustettu savimaan pinnalle. Sen korko vaihtelee roudan mukana n. 10 cm, kevätalvella korkeimmilaan. Jalusta on kolmen betonipilarin päällä, pilarit on noin metrin syvyydessä. Kovana talvena routa menee niiden alle mutta se ei juurikaan haittaa koska pilareiden ja jalustan välissä on säätöristikko jolla saan jalustan vaateriin. Muuten routa ei muuta suuntausta. Savimaassa routa ei ole ainoa jalustaa siirtävä voima. Saven tilavuus muuttuu myös kosteuden mukaan. Kuivuessaan savi kutistuu. Kuivan kesän jälkeisenä syksynä kun pohjaveden pinta on laskenut, jalustan joutuu asettamaan uudelleen vaateriin samoin kuin roudan jäljiltä keväällä.
Pohjavesi on keväisin hyvin lähellä maan pintaa, noin puolessa metrissä ja kuivan kesän jälkeen kolmesta neljään metriä alempana.

Kaizu
Kai Forssen

mistral

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 20.07.2015, 14:10:32
Mutta maasto on savipohjainen sekä todennäköisesti hyvin kivinen joten kovinkaan syvälle uppoavaa tolppaa on turha toivoa.

Jos kuoppaa kaivaessa tulee vähän isompi kivi, voi siihen porata reiän ja laittaa kiila-ankkurin. Sitten pukki yläpuolelle josta nostaa vaikka ketjutaljalla.

Itselläni on kanssa 20mm kivikiiloja. Ensin porataan 20mm reikä ja sitte asennetaan kiilojen vastakappaleet reikään ja sitten rasvattu kiila, näitä siis on kaksi kpl jotta halkaisuvoimaa saadaan enemmän. Sitten vaan moskalla lyö molempia vuorotellen jolloin toivon mukaan kivi halkeaa.

Jos kaivaminen on työlästä, en välttämättä menisi 1,5m syvyyteen, ehkä 0,6m riittäisi. Siinä on vaan muistettava että kävely anturan yläpuolella voi näkyä valotuksessa.

Kopin ulkopuolellekin levittäisin 0,5-1m  verran ohuempaa styroxia jotta routa ei ryömi sivulta lattian alle.

Traktorikaivuri tekisi kuopan hyvässä lykyssä puolessa tunnissa...


mickut

Suuressa maailmassa ihmiset tuntuvat tekevän hiekkamaalla ilman routaakin isolla suhteella perustusvalut, jokaista maanpäällistä kiloa kohti useampi (jopa kymmenen) kg pohjavalua. Onneksi oma kaukoputken pilari on suoraan kiinni peruskalliossa.

Jos jostain syystä haluat tehdä kierretangot pilarin yläpäähän, laita niitä kolme kappaletta tasaisesti ympyrän kehälle. Kolme pistettä muodostavat aina tason, neljän kanssa saat käytännössä aina jonkinlaisen jännityksen jalustalevyyn.

Alt-Az säädöillä varustetun jalustan kanssa riittää, että on niiden liikuntojen sisällä linjassa, ei minkäänlaista tarvetta olla lähelläkään vaakasuoraa yläpintaa. Omassa pilarissani (HEQ5/EQ6 jalustalle) käytin valmista korokeputkea lisäpalana nostamaan jalustaa niin, ettei kamera osu paksumpaan betonipilariin. Tuo korokeputken alalaipan laitoin märän betonin päälle (muovipussi välissä) siten, että pilarin keskeltä nousee ankkuroitu kierretanko laipan keskireiän läpi, ja pohjoisreiän läpi tulee rautatanko pitämään linjassa. Laipan hieroin varovasti suunnilleen vaakasuoraan minivatupassin kanssa.


Liitoskappaleen kiinnitys

Lopputulos on tyköistuva pilari.

-Antti

Tosiju

Kuinkas mahtaa toimia ruuvipaalut perustuksena? Sillä vaan ajattelin että jäis kaivuuhommat minimiin, mutta tuleeko siitä tarpeeksi tukeva. Niissä kait ideana on ruuvata paalu routarajan alapuolelle ettei routa pääse muljaamaan.

Jouko_Kettunen

Ruuvipaalut ovat halkaisijaltaan vain n 6 cm, joten sen varaan pystytetty jalusta voi vähän värähdellä, kantavuus kyllä riittää. Ruuvipaaluja tarvittaisiin jäykkään perustukseen 3 kpl, joten sen voi unohtaa. Sen sijaan havaintomökin voi savimaassa hyvin perustaa ruuvipaaluille, säästyy paljolta kaivuhommalta vaikka ruuvipaalujen maahan ruuvaaminenkin vaatii melkoisesti lihastyötä.

VP

Sehän se tässä lystinä onkin että kyseessä on saarimökki. Joten kaivuuhommat joutuu hoitamaan käsin. Maasto on tosiaan mallia kivinen, joten perustuksen kuoppa jää väkipakolla melko pieneksi. Tietysti jos hyvä tuuri kävisi ja kaivuuvaiheessa osuisi kohdalle peruskallio / todella iso kivi, niin siihen voisi porata tangot suoraan kiinni.

Neljä tankoa siksi että tolpassa on 4 reikää. Jos tulee ongelma niin mielummin sitten leikkaa yhden pois, hankalampi on betonin kuivumisen jälkeen alkaa lisäilemään.

Värähtelystä en niinkään ole huolissani, sillä polttovälit on suhteellisen lyhyitä (kameraoptiikkaa + 750mm Newton / visuaalikäytössä 1200mm Newton). Molempia olen hyvällä menestyksellä käyttänyt pellonlaidasta viimeisen vuoden ajan.
Lähinnä tässä nyt huolettaa se, ettei käy niin että ensi keväänä on tolppa 45 astetta vinossa.

mistral


VP

Eilen kokeilin kaivuuhommia oletettuun paikkaan. Aivan toivotonta lapiopelillä, 20 senttiä pääsee alaspäin mistä vain ja sen jälkeen on niin kivistä että ei ole mitään toivoa.
Sumplin sitten aikani tätä dillemmaa ja päädyin lopulta siihen lopputulokseen että tolppa pitää kiinnittää isoon kiveen tai antaa luovutusvoitto. Onneksi sopiva kohta löytyi rannan tuntumasta ja siinä on semmoinen n. 1x1m lohkare. Luoja tietää miten syvälle tuo ylttää, ja jos routii niin sitten säädetään.

-V

Kuulapaa

Onko niin isoa murikkaa ettei rautakangesta ole apua?
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Itselläkin kävi mielessä leka ja rautakanki. Rannan kivet liikkuvat varmasti jään ja maaperän suuremman kosteuden vuoksi.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 26.07.2015, 20:55:40
Eilen kokeilin kaivuuhommia oletettuun paikkaan. Aivan toivotonta lapiopelillä, 20 senttiä pääsee alaspäin mistä vain ja sen jälkeen on niin kivistä että ei ole mitään toivoa.
Sumplin sitten aikani tätä dillemmaa ja päädyin lopulta siihen lopputulokseen että tolppa pitää kiinnittää isoon kiveen tai antaa luovutusvoitto. Onneksi sopiva kohta löytyi rannan tuntumasta ja siinä on semmoinen n. 1x1m lohkare. Luoja tietää miten syvälle tuo ylttää, ja jos routii niin sitten säädetään.

-V

Jospa vaan täyttäisit tuon 20cm syvän 80cmx80cm kanttiinsa montun jollain mukavalla tavaralla esim. 0-16 murskeella tai sepelillä, ja valaisit siihen päälle pikkuisen laatan missä olisi keskelle tartunnat ja sitten tekisit tuon tolpan kuten Mickut. Tuosta 20cm murskepedistä ei kivet nouse(lue roudi) läpi seuraavaan 30 vuoteen... Näin tekemällä voit sijoittaa tolpan minne haluat.
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro