Komakorjain / lyhentäjä

Aloittaja VP, 16.07.2015, 13:45:31

« edellinen - seuraava »

VP

Päevee, syksyä odotellessa tuli semmoinen mieleen että pitäisi hommata Skywatcherin 150/750 f/5 tötteröön komakorjain. Minkälainen komakorjain olisi hyvä kuvauskäyttöön? Tällä foorumilla näin toisessa viestiketjussa vertailuja ja aika isoja eroja tuntui olevan.

Kamerana siis Canon 6D, tarkennin on se mikä putken mukana normaalisti tulee (2").
Vaikuttaako komakorjain muuten tarkennukseen? Sillä pääpeiliä on siirretty hieman taaemmaksi kuvauskäyttöä ajatellen ja tarkentimessa ei ole ihan mahdottomia määriä varaa loitontaa enää (noin puolessa välissä tuntuu olevan ääretön).

Internetin ihmeellisestä maailmasta sattui vastaan vastauksia etsiessä komakorjain / lyhentäjä samassa paketissa. Lyhentäjän hankkimista olen myös miettinyt joten jos nuo saisi samassa paketissa niin se olisi vielä parempi vaihtoehto.

-V

einari

Eiköhän tuo Baaderin korjain ole aika varma valinta.
Sitten näkyy olevan tämmöinenkin jossa on lievä 0.95x lyhennyskin.

Newtonille jos kaipaa enemmän lyhennystä niin hinnat alkaa mennä aika suolaiseksi.
___
Tapio

Murtsi

Mielestäni 150/750 putkelle ei tarvitse lyhennintä, tuolle polttovälille löytyy kyllä kuvattavaa. Itse olen käyttänyt tuota ASA:n lyhennintä ja sen käyttö tuo mukanaan myös pienehköjä ongelmiakin, esim. kollimoinnin on oltava prikulleen kohdallaan jos haluaa että kuvan nurkat ovat hyviä. Jos kollimointi heittää niin silloin joutuu kroppaamaan kuvaa ja lyhentimen käyttö on turhaa. Lyhentäjää käytettäessä tarkennuspaikka muuttuu jonkun verran sisäänpäin, eli pääpeiliä kohti

Käytän myös tuota baaderin korjainta ja voin suositella sitä, se korjaa kentän todella hyvin eikä polttoväli muutu ollenkaan ja tarkennuspaikka pysyy samassa kohdassa kuin ilman korjaimen käyttöäkin.

TS korjaimesta minulla ei ole kokemuksia, mutta luulen että sekin toimii riittävän hyvin.

VP

Löytyy toki kuvattavaa, mutta on muutamia laajempiakin kohteita mitä kiinnostaisi ensikautena tavoitella. Mainittakoon nyt vaikka noidanpääsumu, tietysti panoraaman voisi viritellä mutta valotusaika / paneeli kärsii jos saman ajan käyttäisi yhden ruudun valottamiseen.

Mitenkäs tuo Baaderin korjain asettuu putken sisään? Minulla putken tarkentimen hilppeet menevät näin: SW:n 2" tarkennin -> Adapteripalikka 2" to 1,25" -> Bajonetti kameralle. Millä etäisyydellä tuon siis pitäisi olla kamerasta toimiakseen, mietin vain että ei mene päin mäntyä heti kättelyssä. :azn:

-V

einari

Tuolla TS:n sivulla sanotaan että T2-kierteestä etäisyys kennolle on 55mm.
Eli kannattaa mielellään jättää 2"-1.25" supistus pois ettei turhaan tule vinjetointia.
Korjain menee 2" tarkentimeen, sitten sen perään tarvittaessa sopivan mittainen T2-jatkopala ja kamerakohtainen T2-sovite.
Jatkopalan tarve riippuu kamerasta että missä kohtaa kenno sijaitsee.
___
Tapio

Murtsi

Muistaakseni MPCC komakorjaimen backfokus asettuu sopivaksi pelkällä t2sovitteella, väliin ei tarvitse mitään muuta.

Jos haluaa käyttää OAG seurannan ohjausta tuon mallin komakorjain ei oikein tahdo käydä siihen, ellei hommaa tähän tarkoitukseen suunniteltua lyhyttä OAG sovitinta. Lisää backfokusta saa sitten baaderin toisella komakorjainmallilla RCC1 http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3317_Baader-RCC-Newton-Coma-Corrector---triplet-lens---long-distance.html linkistä selviää tuotteen tiedot, juuri tämä malli on itselläni käytössä tällä hetkellä. Kumpikin korjain tekee täysin saman tuloksen.