Laadukas väri-ccd

Aloittaja TimoSu, 16.05.2015, 21:09:46

« edellinen - seuraava »

TimoSu

Voisiko joku kokeneempana hieman neuvoa ccd asiassa. Mikä olisi järkevä valinta kun putkena siis C8EHD ja minulla myös 0,7 reduceri, heq5 kiinteällä tolpalla parvekkeella ja valosaastetta kohtuu paljon? Mielelläni kuvaisin helpompia ds kohteita, pallomaisia tähtujoukkoja, helpompia galakseja. Toissijaisesti kameraoptiikalla ja väriccd:llä laajempiakohteita, M42 yms. Voitko ehdottaa jotain ccd-kameraa missä olisi kennon koko, sekä pikselikoko kohdallaan C8:lle? Olen katsellut Celestronin Nightscapea. Sen voisin mahdollisesta saada suoraan usasta tuotuna n.1200€:llä, mikä onkin minun budjetin yläraja. Jos löydän jonkun toisen hyvän kameran, niin...

Olenko oikeassa kun ajatelen, että hyvä väriccd on selkeästi parempi kuin nyt minulla oleva Canon60Da?

Investointi on minulle iso ja auttaisi jos tähän kommentoitaisiin.

ellu

#1
Itseäni myös kiinnostaisi onko tuhannen euron väri CCD kamera parempi kuin saman verran maksava järkkäri? Vai meneekö hinnat jo useammassa tonnissa, että väri CCD olisi parempi kuin järkkäri?

Entäs tonnin maksava mv CCD kamera... onko se jo huomattavasti parempi kuin saman verran maksava järkkäri?

Katselin noita ccd kameroita ja aika pienikennoisia olivat halvat, tonnin maksavatkin. Että sen puoleen järkkärillä saisi laajempaa alaa kuvattua samalla hinnalla (?)
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

Pieni kenno noissa näyttää olevan. Itse olen miettinyt kameraksi sony a7s, jos joskus saisi mahdollisuuden niin sellaisen hommaisin. Jos vertaa tuota sonya samankokoisiin ccd kameroihin, niin hintaero on ainakin valtava. Ja olen jo pitkään kuolannut netissä tuolla sonylla otettuja videoita ja kuvia.

vesa k

Lainaus käyttäjältä: TimoSu - 16.05.2015, 21:09:46

Olenko oikeassa kun ajatelen, että hyvä väriccd on selkeästi parempi kuin nyt minulla oleva Canon60Da?

Investointi on minulle iso ja auttaisi jos tähän kommentoitaisiin.

Itselläni on myös 60Da. Tämän lisäksi käytän m/v ccd kameraa filtterien kanssa. En osaa sanoa, onko väriccd parempi kuin 60Da, mutta Canoniin voi hankkia lisää linssejä, kuten 200mm, jolloin kuvauskohdevalikoima laajenee syht paljon. Eli c8 guidaikseen ja kuvaus Canon 60Da + sopiva esim 200mm linssi tai jokin 18-25mm, jolloin taas uusia näkymiä.

t Vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Timpe

Lainaus käyttäjältä: TimoSu - 16.05.2015, 21:09:46
Voisiko joku kokeneempana hieman neuvoa ccd asiassa. Mikä olisi järkevä valinta kun putkena siis C8EHD ja minulla myös 0,7 reduceri, heq5 kiinteällä tolpalla parvekkeella ja valosaastetta kohtuu paljon?

Looginen siirto 60Da:sta eteenpäin olisi kumminkin sen mustavalko-CCD kameran hankkiminen. Sellainen taklaa paremmin valosaastetta ja kerää muutoinkin paremmin fotoneita taivaalta kuin kaavailemasi väri-CCD. Väri-CCD:llä saisit käyttöösi lähinnä kennon jäähdytyksen ja ehkä (?) hitusen paremman herkkyyden kuin 60Da:ssa. :undecided: En siis sanoisi että väri-CCD olisi selkeästi parempi vaihtoehto 60 Da:lle.  Samaa on pohdiskeltu myös täällä: http://www.cloudynights.com/topic/427452-nightscape-ccd-vs-canon-60da/
--> Säästäisin tuossa tilanteessa lisää, kuvaisin odotusaikana 60Da:lla ja ostaisin sitten ajallaan käytetyn mv-CCD kameran kun euroja on pinossa 2000€.
- Timo Inkinen

TimoSu

Mukavasti tullut kommentteja, kiitos.

Ehkä nyt on aika pysyä näissä laitteissa, ja opetella niitä käyttämään. Ehkä sähköfokuseri C8:n olsi paikallaan ensi kautta ajatellen. Voisi sitten hoitaa kuvaussession sisältä käsin lähes kokonaan. Parina talvena oikeasti meinannut jäätyä koko ukko :)


Mutta jos vielä joku osaisi kertoa miten ccd:n kennon pikselikoko valitaan optimaaliseksi omalle putkelle. Tai jokin lähde mistä asiaa voi opiskella.


vesa k

"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: TimoSu - 18.05.2015, 22:36:32
Mukavasti tullut kommentteja, kiitos.

Ehkä nyt on aika pysyä näissä laitteissa, ja opetella niitä käyttämään. Ehkä sähköfokuseri C8:n olsi paikallaan ensi kautta ajatellen. Voisi sitten hoitaa kuvaussession sisältä käsin lähes kokonaan. Parina talvena oikeasti meinannut jäätyä koko ukko :)


Mutta jos vielä joku osaisi kertoa miten ccd:n kennon pikselikoko valitaan optimaaliseksi omalle putkelle. Tai jokin lähde mistä asiaa voi opiskella.

... ja kennon koko?

vehnae

Lainaus käyttäjältä: TimoSu - 18.05.2015, 22:36:32
Mutta jos vielä joku osaisi kertoa miten ccd:n kennon pikselikoko valitaan optimaaliseksi omalle putkelle. Tai jokin lähde mistä asiaa voi opiskella.

Optimaalisuus riippuu monesta asiasta, kuten siitä mitä haluaa kuvata. Lähdetään tässä nyt siitä, että tavoitteena on saada pienistä kohteista (galaksit, tähtijoukot, planetaariset sumut) mahdollisimman paljon yksityiskohtia irti.

Ensimmäinen tehtävä on laskea laitteiston "kuvaskaala" (image scale, onko tälle järkevää suomennosta?), joka kertoo montako kaarisekuntia taivasta kunkin pikselin alalle osuu ("/px). Tämän arviointi onnistuu vaikka yllä linkatun laskimen avulla, johon syötetään putken ja kennon tiedot. Nyrkkisääntö on, että kaikkien yksityiskohtien tallentamiseksi kuvaskaalan pitäisi olla n. 1/2 - 1/3 yleensä vallitsevasta seeingistä, eli suomen oloissa puhutaan haarukasta 1-1,5"/px. Kuvaskaalan alittaessa 1"/px ei taivaalta saada enää enempää yksityiskohtia talteen, joten pitkä polttoväli alkaa mennä "hukkaan".

Käytännössä halpoja kameravaihtoehtoja ei ole kovin montaa, joten kannattaa tuolla fov-palvelulla pyöritellä eri kohteita mahdollisilla laitteistoilla jolloin todellisesta kuva-alasta saa käsitystä. Pienellä kennolla ja pitkän polttovälin SCT-putkella ei kovin laajoja kohteita pysty järkevästi kuvaamaan.

Pitää kuitenkin muistaa että kuvaskaalalla ei ole mitään tekoa kuvien hyvyyden kanssa, vaan lähinnä se rajaa kohdevalikoimaa. Monia laaja-alaisia sumuja kuvataan esim. 200mm kameralinsseillä, joilla kuvaskaalaksi muodostuu yli 5"/px, eikä ne kuvat lähtökohtaisesti huonoja ole, vaan erilaisia.

Ja joku oikeasti pitkiä putkia omistava voi kertoa kokemusperäisiä anekdootteja järkevästä kuvaskaalasta, mä vaan heiluttelen tässä käsiä :).

JVO

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 19.05.2015, 20:41:10
"kuvaskaala" (image scale, onko tälle järkevää suomennosta?)
Kulmaresoluutio?

TimoSu

Aloitan siis planeettakuvauksen mv kameralla. Monella näyttää olen ASI120. Onko ASI174 parempi esim. jupiterille tai kuulle ? korkeampi framerate ainakin.


Timpe

#11
Tämä jatko on hiukan ohi ketjun otsikosta, mutta kannattaa lukea yleistiedon takia (alla siis juttua mv-CCD:n kennojen eroista ja mikä ominaisuus vaikuttaa mihinkin) :wink:

Cloudy Nightsin foorumilta löytyy näet tuore ketju, jossa on hyvää keskustelua nykyisestä tähtikuvauskameroiden kennotilanteesta:
http://www.cloudynights.com/topic/495552-thoughts-on-the-current-ccd-market/
Samoin tuolla on hyvä kuva eri kennotyyppien QE-lukemista (Quantum Efficiency eli kennon "herkkyys" eri valon aallonpituuksille):
http://www.cloudynights.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=535263

Vaikka Sonyn uudehko 694 kenno näyttääkin ylivoimaiselta esim. yleisesti käytettyyn KAF-8300 kennoon, niin asia ei ole ihan noin yksinkertainen 694 kennon pienen fyysisen koon ja pienikokoisten pikselien takia:
"Keep in mind that the high QE is offset a little by the smaller pixel size. The smaller pixels (4.54 vs 5.4 um) catch fewer photons (~71% of the 8300), so the boost in QE gives you ~10% higher signal. But you are also getting lower noise, a higher resolution, and a smaller FOV than the 8300. If that is a good tradeoff for you, then the 694 is the better chip."

Ja täällä lisää keskustelua siitä kumpi kenno on parempi riippuen käyttötarkoituksesta (eli kuvataanko LRGB vai kapeakaistasuotimilla):
http://www.cloudynights.com/topic/462674-whats-the-verdict-with-icx-694-cameras/
Vai onkohan tuolta kumminkaan löydetty mitään lopullista tuomiota kummankaan kennotyypin eduksi? Toisin sanoen tähän asiaan vaikuttaa todella moni seikka puolesta ja vastaan. :huh:

Näiden perusteella paras vaihtoehto alkuperäiselle kysyjälle saattaisi kumminkin olla pysyminen tuossa croppikennoisessa 60 Da:ssa, koska sen kennon fyysinen koko on suhteellisen suuri (verrattuna CCD-tarjontaan) ja tarvitset tätä ominaisuutta SCT:n pitkillä polttoväleillä kuvatessasi. Samasta syystä kyseinen Sonyn 694 kennoa käyttävään kameraan vaihto ei houkuttele pätkän vertaa tällaista KAF-8300 kennoa käyttävää kuvaajaa (ts. odotan suunnilleen nykyisen KAF-8300 kennon kokoista CCD-kennoa, jossa olisi 694:n QE/kohinaominaisuudet, niin katsotaan sitten löytyykö Suomesta enää kuvauskelejä edes nykyisen verran vaihtosyyksi... :tongue:)
- Timo Inkinen

TimoSu

Jep, hyviä kommentteja ja tietolähteitä. Jatkan canonilla kuvaamista ja siis sen opettelua. Kyllä nykyisellä laitekokoonpanollani on mahdollista saada riittävän hyviä kuvia, jotta voin harjoitella koko kuvausprosessin kaikkia vaiheita.

Tuo aikaisempi planeettakamera kysymykseni on hieman off topikkia, siirrän sen toisaalle. Mutta tod.näk investoin jompaan kumpaan, sekä ir pass suotimeen, niin pääsee kesälläkin harrastamaan ainakin kuun kuvaamista.

vesa k

Hei
Itse olen huomannut sen, että kaikki kuvausprosessin tekijät vaikuttavat lopputulokseen:
kamera, jalusta, autoguidaus, olosuhteet, kalibrointikuvat, kuvankäsittely ja moni muu.
Jos on olemassa jo hyvä värikamera, ei mielestäni kannata hankkia uutta lähes vastaavaa vaan keskittyä näideb kaikkien osa-alueiden parantamiseen.

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein