Alkuun CCD-kuvauksessa

Aloittaja MikaHoo, 15.04.2015, 11:52:23

« edellinen - seuraava »

MikaHoo

Löytyisikö hyviä linkkejä ohjeisiin joiden perusteella pääsisi liikkeelle CCD-kuvauksessa ? Filtterit etc.
Tuli hommattua ccd-kamera ja tarkoitus olisi perehtyä ko. aihealueeseen ensi kautta varten.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Timpe

Kameran omat käyttöohjeet?
Esim. QSI:n oma käyttöohjekirja kertoo hyvinkin perusteellisesti yleisasiaa CCD-kameroista ja niillä kuvaamisesta :wink:
http://www.qsimaging.com/docs/QSI%20User%20Guide%20v1.9.pdf
- Timo Inkinen

Liikanen

Tuli tässä viime yönä kuvattua tähtitaivasta ensimmäistä kertaa paikallisen URSAn CCD-kameralla. Ja olihan se aikamoinen kokemus, mutta silti jäi monta asiaa epäselväksi. Otin kuvia M101:stä, M51:stä ja Sydänsumusta autoguiderin kanssa (PHD Guiding) Artemis Capture -ohjelmalla, ja sain kuvia ulos, mutta:

1. Miten ihmeessä CCD-kamerassa säädetään herkkyyttä (ISO-arvoa)? Ei löydy sitten millään... :cry:

2. Kuviin ilmestyy jatkuvasti värittömiä ja ohuita "raitoja" (katso liitteet!) Pitkillä valotuksilla raidat vähenevät, mutta eivät katoa. Pinosin kaksi kuvaa M101:stä, mutta raidat eivät häviä (Mutta en käyttänyt Bias-kalibrointikuvia) :embarrassed:

3. Kameran edessä on musta viisipaikkainen suodinpyörä ja filttereiden pöyrittely tapahtuu valitsemalla ohjelmasta oikea numero, mutta miten ihmeessä voi tietää, mikä filtteri on milläkin numerolla? :sad:

4. Pitääkö CCD-kameralla otettuja kuvia pinota jotenkin eri tavalla, kuin normaalilla järkkärillä otettuja? Käykö DSS, IRIS tai Regim...?

Mutta muuten vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta kapistukselta, jota tulee varmasti käytettyä useimminkin. Kamerana siis ATIKin 11000 (mustavalko).

?
Lakeuden Ursa

einari

1. Ei mitenkään. Eikä ole tarvettakaan siitä huolehtia - tarvittaessa otetaan vaan pidempiä valotuksia...

2. Noista pääsee siis eroon ottamalla bias-kuvat, ja tuolla kameralla on syytä ottaa myös dark-kuvat.

3. Se pitää vaan tietää ja nehän voi sitten tallentaa, luultavasti vakikuvauskoneella on tallennettu mikä filsu missäkin numerossa on.

4. Kaikilla noilla voi pinota. Ero järkkärikuviin tulee siinä vaiheessa kun kalibroidut ja pinotut kuvat yhdistetään värikuvaksi.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 20.04.2015, 16:13:42
2. Kuviin ilmestyy jatkuvasti värittömiä ja ohuita "raitoja" (katso liitteet!) Pitkillä valotuksilla raidat vähenevät, mutta eivät katoa. Pinosin kaksi kuvaa M101:stä, mutta raidat eivät häviä (Mutta en käyttänyt Bias-kalibrointikuvia) :embarrassed:

Einari vastasikin jo näihin, mutta täydennän sen verran että omassa KAF-8300 kennoisessa noita tulee sitä enemmän mitä lämpimämpi kenno on käytössä. Tämän takia CCD-kameroissa on yleensä integroitu kennon jäähdytys, joilla kennon lämpötila tiputetaan vaikka -15°C ... -25°C tienoille (itse käytän -21°C jäähdytystä pl. syksyn lämpimät yöt, jolloin saatan joutua käyttämään -18°C jäähdytystä, kun kameran jäähdytyskyky ei riitä sitä parampaan). Niin tai näin, sekä darkit että biasit ovat mukana kalibroinnissa ja näin tuollaiset häiriöt poistuvat kalibroinnissa täydellisesti. Edes kiinteät sarakeviat ei ole näissä ongelmallisia, mitä nyt silloin tällöin joutuu päivittämään dark/bias-kirjastojaan. :wink:
- Timo Inkinen

kjj

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 20.04.2015, 19:08:28
Tämän takia CCD-kameroissa on yleensä integroitu kennon jäähdytys, joilla kennon lämpötila tiputetaan vaikka -15°C ... -25°C tienoille

Miten muuten nämä kennot saadaan hilattua näin kylmiksi ilman, että ne ovat sekunnissa kuuran peitossa? Harvemmin kun täällä kastepiste on kuitenkaan parikymmentä astetta ympäristöä kylmempi.

naavis

Lainaus käyttäjältä: kjj - 20.04.2015, 20:28:52
Miten muuten nämä kennot saadaan hilattua näin kylmiksi ilman, että ne ovat sekunnissa kuuran peitossa? Harvemmin kun täällä kastepiste on kuitenkaan parikymmentä astetta ympäristöä kylmempi.

Aika monissa CCD-kameroissa kenno on ilmatiiviissä lasikammiossa, jossa on joko hyvin kuivaa ilmaa tai jotain muuta kaasua kuuraantumisen estämiseksi.

Liikanen

Kiitoksia vastauksista!

Kyllä se piti paikkansa, että CCD:llä kuvaaminen on vaikeamppaa kuin järkkärikuvaaminen, eli tässä harrastuksessa oppii jatkuvasti jotain uutta.  :laugh: Pitää huomenna koittaa ottaa nuo kalibraatiokuvat ja katsoa minkälaista jälkeä tulee... :azn:
Lakeuden Ursa

MikaHoo

Löytyisikö tarkempaa ohjetta kuinka ccd-kameralla otetut R,G,B,L-kuvat pinotaan ja kuinka yhdistetään värikuvaksi ? Pystyykö yhdistämisen tekemään esim. DSS:llä tai Regimillä ?
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

einari

Ensin yksittäiset kanavakuvat kalibroidaan ja kohdistetaan.
Sen jälkeen kalibroidut värikanavakuvat kohdistetaan keskenään ja muodostetaan lopullinen värikuva (esim Photoshopissa tai Regimissä).

Periaate (käyttäen maximia mutta voi tehdä Regimilläkin):
http://merriott-astro.co.uk/Merriott_Observatory/LRGB_Tutorial.html

Ja Regim-ohje jos et sitä vielä ole lueskellut:
http://www.andreasroerig.de/regim/regim_eng.pdf
___
Tapio

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: MikaHoo - 17.08.2015, 12:05:04
Löytyisikö tarkempaa ohjetta kuinka ccd-kameralla otetut R,G,B,L-kuvat pinotaan ja kuinka yhdistetään värikuvaksi ? Pystyykö yhdistämisen tekemään esim. DSS:llä tai Regimillä ?

Ja täällä perusperiaate ihan suomeksi:

http://www.kehusmaa-astro.com/publications/rgb-kuvan-luominen

Ohje on jo aika vanha (pitäisi päivittää).
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

MikaHoo

GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

MikaHoo

Tässä muutamia havaintoja ja ihmettelyä.
Vihreä-, ja sininen kanava ovat ihmeen epätarkkoja jos vertaa luminanssi ja punaiseen kanavaan.
Pitääkö jokainen kanava tarkentaa erikseen ?
Tarvitaanko omat flätit joka kanavalle ? Olen käyttänyt luminanssi-flättejä kaikille.

.FIT-kuvien pinoaminen ei DSS:llä onnistunut alkuunkaan. Rekisteröinti ilmoittaa, että yhtään tähteä ei löydy ja ohjelma kaatuu. Regimillä pinoaminen onnistuu muuten, mutta ihmetyttää kun värikanavista tulee kauhean rakeisia.
Orion cam studiolla pinoaminen onnistuu paitsi lopullisen värikuvan koostaminen. Pitää vielä tutkia jos LRGB-kuvan koostaminen onnistuisi paremmin PS Elementsillä tai Startoolsilla.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

einari

Vaikka kuinka sanovat filttereistä että ovat parfokaalisia (ei tarvi tarkentaa), niin silti on syytä tarkentaa joka filtterillä.
Ja jokaiseen värikanavaan on syytä ottaa omat flätit (kun niissä filsuissa voi olla pölypalleroita eri paikassa, ja eri lasipinnoilla olevat pölypallot voi liikahtaa kun filsua vaihdetaan jne).

DSS:ssä sääditkö sitä herkkyyttä millä niitä tähtiä tunnistaa ?
___
Tapio

MikaHoo

Joo säädin liukusäätimestä niin että tähtiä tunnistui n. 100 kpl, mutta jostain syystä rekisteröinti ilmoittaa myöhemmin "0 stars found"
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.