Sky-Watcher Evostar 102/1000

Aloittaja aarnold, 06.08.2007, 17:09:04

« edellinen - seuraava »

aarnold

Minkälainen linssiputki kyseinen teleskooppi on ,ja sopiiko millaiseen taivaan tarkkailuun.Kovasti sitä on kehuttu.

Munkki

No minä uskoisin, että aika hyvä kapine tuo on. Minulla on ollut parikin SW 102/500 putkea ja ihan kohtuullisia nekin ovat olleet. Niissä tosin oli toisiinsa nähden jonkin verran eroa. Molemmissa oli värivirhettä ~yhtä paljon mutta toisessa oli värivirheen lisäksi myös astigmaa. Yleisesti pidempi polttoväli korjaa vähän kuin automaattisesti eri kuvausvirheitä, joten uskon tuon 1000mm version olevan selkeästi parempi kuin 102/500. Ja pitemmän polttovälin ansiosta soveltuu ehkä vähän paremmin myös vaativampaan työskentelyyn.

Yleisesti ottaen 4" (neljä tuumaa = ~102mm) on melko pieni putki vakavaan taivaan tarkkailuun ja jotkut sanovat varmasti, että hommaa suoraan 20cm peiliputki samantien kun hinnassa ei eroa juuri ole. Toisaalta itse olen ihastunut linssiputkiin ja minulla on tällä hetkellä ainoana putkena 8cm linssiputki ja ihan vakavasti sillä taivaita tähystän.
Mikko Salokannel

okumara

Vanha topikki mutta eipä se kai haittaa, vastaanpa silti.

Omistan (toistaiseksi) ko. putken, ja voin todeta omasta puolestani sen olevan kohtuullinen aloittelijan putki. Minulla on käytettynä ostettu vanhempi sininen/musta versio, nykyisin myytävä on musta/valkoinen, mutta ymmärtääkseni optiikaltaan ja osiltaan ovat muuten samanlaisia.

Värivirhe ei ole paha, jos vertaan esim. saman valmistajan 80 millisen ed putken kuvaan, niin ei tämän putken piirtämä kuva ihan törkeän paljon pahempi ole, ainakaan okulaarissa. Päiväkatselussa ja kuussa olen värivirheen huomannut selkeimmin, kuussa sen on huomannut parhaiten kuun reunoilla.
DS kohteita en ole montaa tällä kerennyt vielä katsella, ja ne mitä olen valosaasteen keskeltä katsellut (M31 esim) ovat olleet lähinnä harmaita tuhnuja. Mutta todennäköisesti suurin osa DS kohteista (joitakin tähtijoukkoja lukuunottamatta) näyttäisi näin pienellä putkella jokatapauksessa tuhnuilta, oli havainto-olosuhteet kuinka ihanteelliset vain. Jupiterista olen erottanut yksityiskohtia huonollakin seeingillä ihan kiitettävästi. (ja kuten tiedätte, myös okulaarit ja katsojan silmät yms. kaikki vaikuttavat ja kaikki on suhteellista, eri ihmiset havainnoivat eri tavoin.)

Positiivista on se, että linssin kehyksestä löytyy kollimointi ruuvit, mitä kaikista halvemman hintaluokan akromaattiputkista (joskus kuulemma vanhemmista apo/Ed putkistakaan) ei löydy.

Mekaaniikka on tässä putkessa vähän niin ja näin, hammasratas tyyppisessä (rack and pinion) tarkentimessa on hieman klappia, siinä on kyllä säätöruuvit, mutta jos klapin säätää pois tulee liikkeestä aivan liian jäykkä, joten pienen klapin kanssa on pakko elää. Myöskin 2" kiinnitys ei ole niitä parhaita, kyseessä 2 kpl ruuveja liitoskohdan kehällä. Ja tarkennin ei tietenkään ole kollimoitavissa eikä pyöri 360 astetta, lukitus löytyy mutta sitä käytettäessä kuvakenttä liikkuu. Tarkentimessa on paikka vixen tyyppiselle etsimen kengälle, kuten tavallista. Ja syntan valmistama kun on, niin yllättäen tarkentimen rasvat eivät ole sitä juoksevinta sorttia, ja tuppaa pakkasella jämähtämään aika lailla.

Laitteeseenhan voisi hankkia paremman tarkentimen, markkinoilla on useita vaihtoehtoja, samoin kuin värivirhettä poistavia suotimia on olemassa. Toisaalta näiden hankintojen jälkeen alettaisiinkin olla jo pienehkön apo/ed putken hintaluokassa..

Mutta ihan kelpo hankinta visuaali ja mahdollisesti guide käyttöön (ehkä liian pitkä polttoväli guidaukseen??) Varsinkin jos onnistuu ostamaan käytetyn yksilön puolella uuden hinnasta kuten itselle kävi :)

Kuvauksesta en pysty sanomaan, ainoat kuvat mitä tällä on otettu on polttotasolta EOS 450D:llä ja kohteena oli kuu. Fokus oli hieman pielessä ja oli täysikuu, mutta ehkä ilkeän linkittää likkakaverin galleriaan: http://tiitii131.kuvat.fi/kuvat/Taivas/IMG_5138.JPG
ja tosiaan, ensimmäiset kuvat mitä olemme ottaneet yhdessä, minä en tajua kamerasta (vielä) mitään ja likkakaveri taas ei putkista ja jalustoista jne. Joten huomattiin vasta kämpällä kuvia purkaessa että fokus oli ollut jonkinverran pielessä.
Mutta eihän jengi vissiinkään pahemmin akromaattiputkilla kuvaile? Ellei sitten jotakin kapeakaista touhuja vai kuinka?
N.M. @ Lpr

okumara

Tässä linkkiä ko. putkella kuvattuun orionin suureen kaasusumuun. Kuvat otettu jalustan testauksen yhteydessä. Kuvat ja tarina löytyy täältä:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7612.msg70367#msg70367
(en viitsi uppia samoja kuvia kahta kertaa samalle foorumille)
N.M. @ Lpr