Mikkä ilmiö kyseessä?

Aloittaja Hampiisi, 17.03.2015, 17:36:13

« edellinen - seuraava »

Hampiisi

Virittelin kuvausvälineet parvekkeelle, aikomuksena kuvata orionin sumua. Yksittäisvalotuksiin kuitenkin tarttui joku omituinen valoilmiö? Revontulilta ne ei näytä, optiikasta tuskin johtui, koska kuvasin heti perään seulasia ja muuta tähtitaivasta eikä niissä näkynyt mitään. Ja ei kai valosaastekkaan tuolta näytä. Kuvassa tarkennus ei siis ole siellä päinkään.  :grin:

Aihe aloitettu uudelleen, koska kuvan näkyvyysasetukset oli flickrissä väärin, ja kuvan näkeminen olisi vaatinut palveluun kirjautumisen. Se on nyt korjattu.

E: BBCode korjattu


Skywatcher 200p dobsonian

Kuhmo

Lauri Kangas

On jonkinlainen linssiheijastus, muodosta päätellen jostain lampusta joka paistaa objektiiviin hyvin viistosti alhaalta päin. Olen itse saanut tuon muotoisia flareja aikaan nimenomaan pokkarilla. Millä kameralla kuvasit?

Edit: Yritin etsiä kuvia linssiheijastuksista mutta suurin osa tuloksista on efektikäyttöön simuloituja kuvia. Yhdessä youtube-videossa on kuitenkin tällainen, joka muistuttaa hyvin paljon tuota kuvaamasityyppistä heijastusta, joita olen itsekin joskus nähnyt. Ilmeisesti näitä simuloidaan aika tarkasti nykyään.

https://i.ytimg.com/vi/iLo8aMKr7E4/maxresdefault.jpg

Hampiisi

Kuvasin Nikonin D3100 + Sigman 70-300mm halppismuovizoomilla. Parveke on 7. kerroksessa eikä tässä ole valaistusta parvekkeen alla. Orion kyllä oli jonkin tehtaan yläpuolella, jonka piha oli kirkkaasti valaistu. Syyllinen taitaa siis löytyä sieltä.
Skywatcher 200p dobsonian

Kuhmo

Lauri Kangas

Ilmiö lienee jäljitettävissä osoittelemalla vaikka jollain avaimenperälampulla linssiä kohti eri suunnista (kuva-alan ulkopuolelta).