Fringe killerin vaikutus?

Aloittaja RETiisi, 15.03.2015, 11:36:47

« edellinen - seuraava »

RETiisi

Olen ihan tyytyväinen Tuunarilta Hauholla muutamalla kympillä aikanaan ostamaani Skywatcheriin (102/500mm). Värivirhe kirkkasissa tähdissä vaan harmittaa. Nuukana miehenä kysyisinkin ennen lisähankintoja, että kuinka paljon fringe killerillä pystyy noita violetteja rinkuloita tappamaan? Aukkoa kuristamallakin saa ilmeisesti jotain aikaan? Sitä en ole huomannut kokeilla. Valotusaika tietysti kasvaa vastaavasti, eli vaikuttaako se oikeasti jotakin? Laitan liitteeksi M42-kuvan, jossa on 90s valotus EOS 1100D:llä, iOptron ZEQ25:n selässä ratsastettuna.

RETiisi


Lithos

Fringe killer vaikuttaa väritasapainoon hankalalla tavalla, vaalean keltainen värisuodin tuntuu toimivan ihan yhtä hyvin mitä olen itse kokeillut... jos haluaa fringeä vähän pienemmäksi ja värejä sekoittamatta, niin siihen sopisi huomattavasti paremmin tuo baaderin semi apo filtteri. Käsittääkseni ne auttavat eniten visuaalisesti ja sitä vähemmän mitä pidempi valotus, mutta voi toki olla että olen väärässäkin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

einari

Sitten on ohjelmallinen juttukin millä haittaa voi pienentää.
http://www.prodigitalsoftware.com/Astronomy_Tools_For_Full_Version.html
Tosin maksaahan se Photoshoppikin...
___
Tapio

RETiisi

Tuo baaderin semi apo filtteri. Onko käytännön kokemuksia kenelläkään. Kuulostaa/näyttää hyvältä (n. 75e/ 1.25"), mutta kuinka paljon se lopulta vaikuttaa? Kuvapari olisi rautaa...