Isompi peiliputki?

Aloittaja Rampe, 22.08.2006, 16:22:34

« edellinen - seuraava »

Rampe

Aloittaessani harrastusta 10 vuotta sitten hankin TAL 1:sen, ruokahalun kasvaessa siirryin Helios skylineriin 20 cm:n peilillä. Se oli helppoa kun yhdestä paikasta tilasi suppeasta valikoimasta. Syvä taivas on nyt vienyt mukanaan ja olen ajatellut hieman "parempaa" putkea Skylinerin tilalle.  Käytän putkea mökillä, kantomatka rantaan 15m, talvella jäälle 50m. Mutta onpa nyt valikoimaa! Kysymyksiä on herännyt kun kokemus puuttuu.1. Kuinka hoituu virtapuoli Go to -putkissa (millainen akku)? 2. Mikä olisi hyvä peilin tuumakoko kantomatka huomioituna? 3. Ja se tärkein, suositelkaa hyvä putki kuvailemiini olosuhteisiin maks. 5000 e, mitä alempana tätä hintaa sen parempi. Tarkoitus olisi ettei enää tulevaisuudessa tarvitsisi putkikauppoja tehdä. Valokuvaus astuu varmaankin mukaan kuvioihin myöhemmin. Kiitos etukäteen neuvoista.

J-M

Mulla on 10" dobi, eikä sen kantaminen ole mikään ongelma, kun tein Bilteman nokkakärryistä sille lavetin. Ainakin Clas Ohlsson myy sellaisia nelipyöräkärryjä, joissa on verkkolaidamt, mutta niissä on tietysti vähän hintaakin, muttasiinä kulkee samalla kaikki muukin kätevästi mukana. Tosin jos sulla on 5000 käytettävissä putkeen, niin dobsonia ei välttämättä kannata ottaa... sen tarkempaa tietoa en lähde antamaan tuon hintaluokan torvista, mulla ei ole (eikä varmaan koskaa tule) kokemusta noin kalliista laitteista.

Jos matkaa on tuo 15 m (pääsääntöisesti) niin virtapuolikaan ei tuottane onglemaa, kun voit ottaa seinästä sähköä. Muuntaja vaan väliin. Itselläni on paristokäyttöinen DSC, eikä siinäkään virta tuota ongelmaa kovilla pakkasilla, vaan nestekidenäyttö. Yli 15 asteen pakkasilla näyttö hyytyy niin, ettei siitä saa enää mitään selvää.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

diesel

Monet on kytkenyt GoTo jalustaan autonakun eli jännite 12V.

Katselin tarjontaa ja tässä olis varmasti järkevä paketti.

TAL 250K OTA ja siihen EQ6 Skyscan jalusta, siinä olis varmasti hyvä paketti.


TAL putken mukana tulee sellainen puulaatikko, jossa sitä on helppo kuljettaa.

Zygga

Itse ostin Biltemasta tollaisen härvelin. Aika hyvin tuntuu potkua riittävän ja on toiminut 15 asteen pakkasillakin ok.

J-M

Lainaus käyttäjältä: Zygga - 23.08.2006, 19:26:44
Itse ostin Biltemasta tollaisen härvelin. Aika hyvin tuntuu potkua riittävän ja on toiminut 15 asteen pakkasillakin ok.

Biltema taitaa tietämättään myydä enemmän tavaraa tähtiharrastajille kuin alan liikkeet yhteensä...  ;)
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.