Baader Hyperion zoom 8-24mm

Aloittaja Nicolas, 24.01.2015, 18:26:30

« edellinen - seuraava »

Nicolas

Hei avaruus foorumi. Ostin pari viikkoa sitten Baaderin zoom okulaarin käytettynä. Oli joku 4 vuotta vanha. Tämmösen http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p466_Baader-Hyperion-Zoom-Mark-III--8-24mm--eyepiece---1-25----2-.html

Ensimmäiseisenä pilvettömänä iltana pääsin kokeilee sitä. Tietenkin lämpötila oli joku -15C. Baaderin zoom päätti sitten mennä jumiin, eikä sitä sannut korjattua. Tästä on aikaisemminkin ollut täällä foorumilla puhetta, että noi vanhemmat versiot ei kestä kovia pakkasia. Niissä on käytetty liian "jäykkää" rasvaa.

No tietenkin tämä harmitti suunnattomasti. Päätin lähettää Baaderille spostia asiasta, ja he pyysivät minua lähtettämään okulaarin heille korjattavaksi.  :grin: No eilen sitten ilmoittivat ettei tuota voi korjata ja lähettävät uuden samanpäivänä.   :grin: Täytyy kyllä sanoa, että erittäin hyvää palvelua Baaderilta.
"The cosmos is all that is or ever was or ever will be. Our feeblest contemplations of the Cosmos stir us—there is a tingling in the spine, a catch in the voice, a faint sensation, as if a distant memory, or falling from a height. We know we are approaching the greatest of mysteries." — Carl Sagan


SW 250P Flextube Synscan GOTO

RL

MarkIII:sen ei pitäisi jumittua kovilla pakkasilla, itse ainakin käyttänyt -25. Ettei muuten ollut vikaa kyseisessä okulaarissa..

Nicolas

Voihan se olla, että siinä oli jotain vikaa. Baader kuitenkin suostui korvaamaan sen, joten lienee valmistusvirhe.

Oletkos pitänyt sitä pitkiäkin aikoina ulkona kovilla pakkasilla? Vai käytätkö sitä välillä lämpimässä esim povitaskussa?
"The cosmos is all that is or ever was or ever will be. Our feeblest contemplations of the Cosmos stir us—there is a tingling in the spine, a catch in the voice, a faint sensation, as if a distant memory, or falling from a height. We know we are approaching the greatest of mysteries." — Carl Sagan


SW 250P Flextube Synscan GOTO

AaJii

Ostin pari vuotta sitten kys.okulaarin. Muutoin pidin siitä, mutta minulle kävi samoin. Kovilla pakkasilla vehje jäätyi aina, kunnes eräänä kevätyönä se jäi täysin jumiin, eikä sitä voinut enää käyttää 8-12mm -asennossa. Sain myös uuden ja se oli mekaanisesti erilainen - zoomaus oli pehmeää ja toimintavarmaa. En tiedä, oliko kyseessä pelkkä rasvan vaihto, mutta hyvin erilaiselta se tuntui.
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Nicolas

Perjantaina sain uuden okulaarin. Sama huomio, eli ihan erillaiselta tuntuu kuin vanha. Pehmeämpi ja kevyempi mekanismi.
"The cosmos is all that is or ever was or ever will be. Our feeblest contemplations of the Cosmos stir us—there is a tingling in the spine, a catch in the voice, a faint sensation, as if a distant memory, or falling from a height. We know we are approaching the greatest of mysteries." — Carl Sagan


SW 250P Flextube Synscan GOTO

RL

Hienoa toimintaa baaderilta, että sait uuden. Itse tykkään käyttää tuota okulaaria paljon, enkä oikeastaan muita käytäkkään.

ajt

Minulla on se ihan ensimmäinen ilman mitään mark x merkintöjä. Pelannut ihan mukavasti ilman jumituksia. Tosin en ole missään 20+ pakkasissa käyttänyt ikinä ja visuaalihavaitseminen muutenkin jäänyt aika vähälle. Mitähän muutoksia noissa mark x versioissa on alkuperäiseen verrattuna?

Ja joo, syrjäytti helppokäyttöisyytensä ja kohtuullisen kuvalaatunsa vuoksi kaikki muut okulaarit aikanaan.

RL

Joskus kaverin kanssa katsottiin jotain ja paikalla oli mark2 ja mark3 versio, niitä kun siinä vaihteli ja vertasi, kyllä siinä eroa oli markIII:sen hyväksi.

AaJii

Vielä tarkennus omastani, että kummatkin olivat Mark III:sia, mutta different batch. "Hyperion Mark III"-leima oli eri fonttia.
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod