Tulipallo 22.7.2007 n. klo 0.22

Aloittaja Joke, 22.07.2007, 01:08:40

« edellinen - seuraava »

Joke

Olin vaimoni kanssa tuolloin pihalla vilvoittelemassa ja täällä Kempeleen korkeudellahan kyseiseen aikaan on vielä hyvinkin valoisaa. Pilviä seuratessani olikin hämmästys suuri kun yhtäkkiä näimme molemmat kirkkaan, 40-50 asteen korkeudella erittäin nopeasti kaakkoon liikkuvan tulipallon, joka hävisi pilvien taakse muutaman sekunnin jälkeen. Väri oli keltainen ja kirkkaus melkoinen. Selvää pyrstöä en ainakaan itse havainnut. Onko kyseisestä pallosta muita havaintoja tai jopa tallenteita?
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jarmo Moilanen

Kyseinen tulipallo 22.7.2007 klo 00.21:04 (-00.21:14) kesäaikaa näkyi ainakin minun kamerassani täällä Vaalassa. Kestoa 10,32 sekuntia videolla, mutta todellinen kesto on voinut ollut vielä pitempi sillä tulee kuvaan kuvan ulkopuolelta ja näkyy vielä viimeisessä tallenteessa himmeänä. Kirkkaudesta mahdoton sanoa mitään, sillä taivas täällä on aika vaalea ja edes Vega ei näy kuvissa.

Hajoaa kahteen peräkkäin lentävään kappaleeseen viden viimeisen kahden sekunnin ajaksi. Koetan saada kuvan nettiin myöhemmin.

Lisähavaintoja Kaizun mainostamalla Ursan tulipallolomakkeella kiitos...
Jarmo

h31kk1

voiko olla mahdollista että tuo sama tulipallo on näkynyt myös raumalta käsin? ..kellon aika suunnilleen sama ja matalalla horisontissa kulki kohti itää.
lopuksi tosiaan hajosi kahteen osaan ja oli melko kirkas vaalealla taivaalla.

Lennu

Tulipa nähtyä myös Pylkönmäeltä sama tulipallo!
Jupiterin punainen pilkku on suojeltava!

Esko Lyytinen

Tämä vastine tulee melkoisella viiveellä. Olin kesän yli Savossa niin hitaan nettilinjan takana ettei paljoa inspiroinut selailla yhtään vähemmän pakollista.
Tulipallo tarttui myös minun tulipallokameraani, jollaisena siellä Vesantojärven rannalla toimi toucami, varustettuna alkuperäistä paremmalla objektiivilla.
Kuva valoisalta pohjoistaivaalta löytyy:
http://img222.imageshack.us/img222/2238/20070721212200og2.jpg

Meni vasemmalta alhaalta oikealle ylös. Kesto oli minulla hiukan yli kymmenen sekuntia. Tämän kuvan ja Jarmo Moilasen kamerahavainnon perusteella tuloreitti saatiin melko tarkasti selville. Tuli suunnasta 318 jyrkkyydellä, hiukan alle 7 astetta nopeudella 14.5km/s . Pudotti ilmeisesti parina sirpaleena ehkä noin satagrammaisia meteoriittipalasia jonnekin parikymmentä kilometriä Heinäveden luoteispuolelle. Pimeälento oli luokkaa sata kilometriä, joten huolimatta melko tarkasta valoisan reitin määrityksestä, pimeälennon epätarkkuus on vähintään kymmenen kilometriä ja tuulet jo vaikuttivat jonkin kilometrin, joten "etsintäalue" olisi muutama kymmenen neliökilometriä eli ei alkuunkaan kannata lähteä noiden perään.

Esko