SW Synscan Alt-Az sekoilua

Aloittaja kihar, 25.08.2014, 09:12:43

« edellinen - seuraava »

kihar

Moi. Väännetään nyt ihan rautalangasta. Miten nuo setupin asetukset pitää laittaa kohdilleen että suuntaus pelittää?. Kokeilin taas eilen ja mielestäni tein ihan ohjeen mukaan ja tuloksena oli ihan mitä sattuu. Kapula sanoi "alignment succesful". Arcturuksella ja Vegalla tein suuntauksen. M13 oli ihan missä sattuu. Jalusta ajoi reippaasti (yli 20 astetta) ohi. Paikkakunta on Salo. Mitkä koordinaatit pitäisi syöttää kapulaan?

itmo

tänhetkinen kellonaika. päiväys olikohan  jenkkimuodossa (tarkista yrittämällä pistää molempiin rakoihin numero yli 13) , kesä/talviaika oikein , aikavyöhyke +2 suomessa , ja koordinaatit oikeinpäin ja olikohan aste, minuutti muodossa. ja tosiaan yksi merkittävä asia on että lähestyt kohteita aina samasta suunnasta (esim vasemmalta alhaalta oikealle ylös) niin että klappi menee aina samoinpäin. Myöskin flextubeissa kannattaa kiinnittä huomiota siihen että tuubit on hyvin kiristetty muuten klappi kusee kaiken.

EJP

Tarkistapa virtalähteen kunto. Minulle sattui kerran vastaavanlainen tapaus ja syynä oli vajaatehoinen virtalähde.

itmo

ja niin koordinaateiksi sitten esim 60 23 N 23 08 E tjsp. kato google mapsista omat koordinattit ja konvertoi ne aste/minuutti muotoon tai katso jollain puhelimen gps:llä tarkka koordinaatti.

ellu

#4
Itse oon käyttänyt 02:sen karttapalvelua. Sieltä saa valita GPS koordinaatit. Liikutat hiiren haluttuun paikkaan niin se näyttää koordinaatit.
Ja olen käyttänyt vain talviaikaa omassa jalustassani... Jostain syystä kesäaika sekoilee...

Kohdistustähdet olisi hyvä valita vähintään 60 asteen etäisyydeltä toisistaan. Ja kohdistaessa tähteen lopeta liike joko ylös tai oikealle.

Näin siis on omassa jalustassa toiminut  :smiley:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

kihar

Kiitos neuvoista. Juuri näin olen koittanut toimia. Lopputulos on vain kovin surkea. Akkuna olen käyttänyt 12V jump starteria (12Ah). Tuo jalustahan on aikalailla tunnettu moottoriongelmistaan. Minulla sattuu olemaan tuollainen maanantaikappale jonka moottorit jumittelevat. Periaatteessahan tuon jalustan ohjaimen pitäisi laskea encooderilta tulevia pulsseja joten slew-nopeuden seilaamisen ei pitäisi vaikuttaa paikotukseen. Voisikohan tämä olla kuitenkin ongelman syy? Täytyy jatkaa harjoituksia kun taas tulee sopiva ilta että tähdet näkyvät. Taitaa mennä loppuviikolle...

itmo

nin mikä jalusta sulla on?

kihar

Skywatcher synscan Alt-Az. Se rimpula.

Kettu-Pekka

Joskus noissa on ollut sitä vikaa että akselit luistavat suuntauksen aikana. Siitä on oma keskustelu. Sama vika oli omassanikin.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=11646.msg109132#msg109132

itmo

ah mullon toi sama rimpula 90mm maksutovissa. tuntunu toimivan ihan ok kunhan patterit on hengissä.