Haloilmiö radio-ohjattavasta lentohärvelistä?

Aloittaja pilvipertti, 14.08.2014, 21:04:39

« edellinen - seuraava »

pilvipertti

Hei,
olen katsonut netistä ja muualta videoita, jotka on kuvattu esimerkiksi radio-ohjattavalla kopterilla. Joissain videoissa maassa lentohärvelin varjon ympärillä on vaalea alue. Tässä muutamia esimerkkejä netistä: tässä videossa voitte nähdä kyseisen ilmiön kohdasta 1:48 loppuun saakka tai tässä videossa kohdassa 2:50-3:05. Onkohan se jokin haloilmiö, glooria vai jokin muu? Olen useissa videoissa netissä nähnyt kyseisen ilmiön, joka tavallisesti näyttää näkyvän esimerkiksi pellon päällä.

Jorma Koski

Taitaa olla pyhäinhohde kasvien kastepisaroissa.
Glooriassa on sateenkaaren värit ja se esiintyy sumupisaroissa ilmassa.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Lauri Kangas

Kyseessä on ns. oppositioilmiö. Auringon vastapisteessä näkyy jos jonkinlaista ilmiötä erilaisista asioista johtuen. Yleisimmin näissä pätkissä on kyse ns. kuivasta pyhäinhohteesta, joka ei ole luonteeltaan optinen vaan enemmänkin geometrinen.

Kun lennetään pellon tai metsän päällä, niin auringon vastapisteessä heinänkorret/puut tms. peittävät oman varjonsa ja maanpinta näyttää siinä kohdassa koostuvan ainoastaan auringonpaisteisista osista. Silloin kirkkaus nousee verrattuna viereisiin alueisiin, joista osa on auringossa ja osa varjossa.

Kasteenhuuruinen maa voimistaa efektiä ihan optiikan keinoin (perinteinen pyhäinhohde). Kuun pinnalta otetuissa kuvissa ilmiö on myös voimakas, ja joissain tapauksissa myös pinnan materiaalin takaisinsironta (diffraktio) voi edesauttaa efektiä. Samasta syystä muuten muutama päivä täysikuun ympärillä kuu on mielettömän paljon kirkkaampi kuin muulloin.

Purjelentokoneesta olen huomannut tuon oppositioilmiön joka kerta kun lennän aurinkoisella säällä. Erityisesti sänkipellossa heinänkorsien geometria toimii niin, että valoilmiö venähtää vähän pystysuunnassa. Saman huomaa kun ajaa autolla pellon vieressä matalalla auringolla: Oman pään varjon yläpuolella näyttää liikkuvan valopilari.