10" putkeen pölysuoja/aurinkosuotimen runko

Aloittaja JP2841, 06.05.2014, 19:10:32

« edellinen - seuraava »

JP2841

tuollainen suojatulppa istuu kuin nenä päähän 10" newtoniin. Aurinko suodattimen rakentelen itse tässä pikapuoliiin
http://www.taloon.com/ilmanvaihtokanava-315-x-3000-mm/LVI-8103327/dp?openGroup=1091
Orion 10"f5 dobson

Prikka

Onkohan linkki oikea..? Nykyinen linkki vie metalliputkeen jonka halkaisija on paljon suurempi kuin 10", miten ajattelit askarrella siitä rungon aurinkosuotimelle?

JP2841

#2
kyllä linkki oikea on. Putki on siis 315mm ja tuo suojatulppa on sisäpuolella. Lisäksi tulpansivut ovat kartiomaiset. Omassa orionin 10" newtonissa putken päässä oleva vahvikerengas on ulkohalkaisijaltaan 305mm ja tuo tulppa istuu siihen oikein hyvin. Pienen palasen joutuu tosin ottamaan putkenliikuttelunupin kohdalta, mutta halkaisja on juuri oikea.
Suodattimen olen taasen ajatellut rakentaa seuraavasti:
1. sopivankokoinen vahvikemuovilevy sisäpuolelle ruuveilla kiinni
2. Sopivan kokoinen aukko molempiin levyihin samalla kertaa
3. kalvo kiinni joko liimalla tai 2 puoleisella teipillä tuohon vahvikemuovilevyyn
4. Paketti ruuveilla tuohon tulppaan kiinni
5. Ruuveilla kiinnitettävät kumilenkkikiinnikkeet kiinni (kiinnitykset liikuttelunupin ja tarkentimen lukitusruuvin ympäri)
jos käyttää a4 kokoista kalvoa saa 190mm aukon ja jos taasen isompaa arkkia niin 280 onnistuu kyllä

Onko muuten mitään merkitystä (käytän A4 kalvoa ja aukoksi tulee tuo 190) tekeeko aukon keskelle vai laitaan. Onko mitään toiminnallista merkitystä ?
Orion 10"f5 dobson

pepa

Ei reikää kannate ainakaan apupeilin kohdalle tehdä.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Juhanitee

Lainaus käyttäjältä: JP2841 - 06.05.2014, 19:10:32
tuollainen suojatulppa istuu kuin nenä päähän 10" newtoniin. Aurinko suodattimen rakentelen itse tässä pikapuoliiin
http://www.taloon.com/ilmanvaihtokanava-315-x-3000-mm/LVI-8103327/dp?openGroup=1091

Istuu, mutta on inhottavan vetelä eikä kalvoa saa millään siististi istumaan siinä. Onkohan sillä kuvanlaadullisesti väliä?
Leikkasin Celestroniin 6,5mm koivuvanerista vanteen, tai ikäänkuin ison prikan, joka istuu putkeen napakasti ja jossa noin kahden sentin reunat. Siihen aurinkokalvo 3M:n sprayliimalla kiinni. Melko rypytön rakennelma.

Lithos

löysän kalvon rypyt eivät juuri haittaa, ainoa asia joka haittaa on jos kalvo on kireällä.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

JP2841

Juuri tein muovilevystä tuon vahvikkeen ja kohtuullisen jäykäksi tulee kun laittaa 5 ruuvilla kiinni samalla tulee varmistettua, että kalvo ei missään oloissa pääse irtoamaa.
Tosin käyttämäni muovilevy on kirkasta ja tuo tulppa päästää valoa lävitseen joten kartonginpala väliin niin pimenee.
Olipa hyvä tieto tuo, että kalvoa ei pidä yrittääkkään virittää kireälle. Viisainta lienee laittaa 2 puoleinen teippi tuohon levyyn ja laskea kalvo siihen omalla painollaan. 
Orion 10"f5 dobson

Lithos

Itse tein juuri aurinkosuotimen omalle linssiputkelleni... huolettaa vähän kun tein laskemalla kaksipuoleisella teipillä ympäröidyn renkaan levossa olevan kalvon päälle... jostain syystä siitä tulikin melko kireä :(

Mutta tuolla on pakko yrittää mennä toivottavasti ei ole vaarallinnen, silmin nähden siinä ei näytä kyllä olevan virheitä, mutta kalvo on täysin tasainen ei mitään ryppyjä ja puhaltaessa ilmaa siihen kuulostaa kuin rumpukalvolta... olen yrittänyt netistä hakea jotain tietoa siitä onko se vaarallista.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro