SW 150/750 etsintähtäin ongelma

Aloittaja VeskuP, 11.04.2014, 20:17:41

« edellinen - seuraava »

VeskuP

Aloitin nyt kuitenkin uuden aiheen, vaikka keskustelua näistä etsimistä on jo käyty varmasti paljon.

Siis olen täysin kyllästynyt tuohon putken mukana tulleeseen etsimeen. Alussa kun olin vasta saanut putken ihmettelin, että miten tämä etsin voi olla tällainen. Ajattelin vaan, että en vaan osaa oikein käyttää sitä, mutta nyt kyllä olen sitä mieltä ettei vika ole ehkä pelkästään minussa.

Siis välillä siitä ei nää mitään tai sitten ristikko ei näy ollenkaan. Kohdetta vaihtaessa joutuu melkein aina roikkumaan putken perässä ja ottamaan noin suunnan ja sitten 2" laajakulma okulaari kiinni, joka pelastaa onneksi paljon.

Olisiko joku muu versio parempi punapiste tai kulmalla varustettu?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

einari

Kulmaprismalla varustettu etsin voi kohentaa käyttöergonomiaa mutta itse ainakin tykkään etsiä kohteita kahdella silmällä niin että vasemman silmän ja oikean silmän kuvat menee ikäänkuin päällekkäin.
Helpottaa minusta etsintää.
Onhan niitä sitten valaistulla ristikolla varustettuja etsimiä mutta en tiedä millaista sellaisen käyttö on ja en ole kaivannutkaan.
Punapiste/telrad-etsin sitten voisi ehkä olla rinnalla.
___
Tapio

-Essi-

Saman putken omistajana voisin melkeimpä yhtyä mielipiteeseen. Etsimen läpi kyllä näkee kohtalaisen hyvin, mutta se ristikko joutaa jonnekkin aivan muualle. Tuonne kohtaan se ei sovi!  Etsimen rinnalle mulla harkinnassa punapiste-etsin, tai sitten kokeilen ja sijoitan tuohon AstroEQ (goto) pakettiin. Toki taitaa seuraavat kelit olla vasta syksyllä, niin kerkeää tässä miettimään/rakentelemaan jos monenlaista systeemiä.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: einari - 11.04.2014, 20:47:01
Kulmaprismalla varustettu etsin voi kohentaa käyttöergonomiaa mutta itse ainakin tykkään etsiä kohteita kahdella silmällä niin että vasemman silmän ja oikean silmän kuvat menee ikäänkuin päällekkäin.
Helpottaa minusta etsintää.

Ja äkkiä tuntuisi näin aloittelijana, että siinä kulmaprisman kanssa olisi vielä enemmän tekemistä kun katselusuunta ei ole putken suuntainen, no harjoitus tekee mestarin.

Tuota tapaa olen itsekin yrittänyt käyttää. Ainoa vaan juuri tuolla tavalla katsoessa tuntuu, että se ristikko vaan häviää johonkin kun katsoo tähteä taivaalla tai sitten tähti mitä katsoi häviää kun yrittää pitää hiusristikon näkyvissä.

Esim. toissapäivänä käänsin, tai yritin kääntää kohti M92:ta, keli oli mitä oli ja tähdet vähän himmeitä, niin ei onnistunut molemmilla silmillä katsominen millään. Kahden tähden väli oli sen verran pitkä vielä, että se jotenkin mielestäni vielä vaikeutti asiaa. Sitten kun menin reilusti putken taakse ja sieltä sihtailin, no hetihän näkyi utuläiskä 2" okussa kun vähän lakaisin taivasta... Ehkä pitää jotenkin treenata tota kahdella silmällä katsomista jos se alkaisi vaikka onnistumaankin.

Lainaus käyttäjältä: esak79 - 11.04.2014, 21:03:40
Etsimen rinnalle mulla harkinnassa punapiste-etsin, tai sitten kokeilen ja sijoitan tuohon AstroEQ (goto) pakettiin. Toki taitaa seuraavat kelit olla vasta syksyllä, niin kerkeää tässä miettimään/rakentelemaan jos monenlaista systeemiä.

Ihan samaa olen pohdiskellut, punapiste olisi varmaan hyvä. Silloin onnistuisi se kahdella silmällä katsominenkin helpommin. Ja en niin kaipaa normaalia etsintä kun on tosiaan tuo laajakulmainen oku.

Taidan yrittää myös seuraavaa:

Löysin äskettäin joskus ostamani vihreän laserkynän romujen seasta. Se on ilmeisesti aikas tehokas, kyljessä merkintä >10mW. Päivänvalossakin näkyi valo ihan hyvin kun testasin. Jos sen saisi viritettyä jotenkin putkeen kiinni ja putken suuntaiseksi niin varmaan vähän auttaisi myös kohteiden etsinnässä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lithos

Laserkynä voi toimia ihan ok, mutta en ole varma että kuinkahan pitkään patterit kestävät talvipakkasessa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kaizu

Vihreä laserosoitin ei toimi kovassa (<-15C) pakkasessa kuin pienen hetken. Ei johdu pattereista vaan itse laser hyytyy. Toiminta palautuu kun osoitin pääsee sisälle lämmittelemään.

Kaizu
Kai Forssen

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 13.04.2014, 11:59:49
Vihreä laserosoitin ei toimi kovassa (<-15C) pakkasessa kuin pienen hetken. Ei johdu pattereista vaan itse laser hyytyy. Toiminta palautuu kun osoitin pääsee sisälle lämmittelemään.

Joo siis jätin sen tohon terassin pöydälle muutamaksi tunniksi eilen ja tehot oli pudonneet varmaan alle puoleen. Lämpötila noin +3, eli saa hylätä tuon idean...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

kjj

Ostin jonkin aikaa sitten satunnaiseen käyttöön Skywatcherin halpisputken, jossa on varmaankin halvin punapistetähtäin, jonka Skywatcher on kehdannut mukaan laittaa. Muutamien tuntien käyttökokemuksien perusteella olen kuitenkin huomannut, että kyseisen punapiste-etsimen irvikuvakin on monessa tilanteessa parempi kuin isomman putkeni suht asiallinen 30-millinen ristikkoetsin. Lähinnä juuri siinä, että itsellänikin on toisinaan suunnattomia vaikeuksia nähdä ristikkoetsimen ristikkoa - eikä se oikein katsomistekniikastakaan voi olla kiinni, kun kiikaritähtäimien läpi on tullut katseltua pari vuosikymmentä.

Tosin varaparisto kannattaa pitää hyllyssä - se etsin nimittäin tulee vääjäämättä unohtumaan jossakin vaiheessa päälle.

Timi

Lainaus käyttäjältä: kjj - 13.04.2014, 20:02:21
se etsin nimittäin tulee vääjäämättä unohtumaan jossakin vaiheessa päälle.

:smiley:  Lähes aina, mutta viimeistään huomenissa asian muistaa...  :smiley:

VeskuP

Huomasin vielä semmoisen viime havaintokerralla, että mitä pitempään on katsellut taivaalle niin sen huonommin/vaikeampi on ristikkoa etsimestä löytää. Taitaa silmien väsyminenkin vaikuttaa paljonkin tohon ristikon häviämiseen ainakin omalla kohdallani. Luulen ainakin, että se johtui siitä kun olin katsellut jo jonkin aikaa taivaalle(2,5h).

Tuossa selailin eri vaihtoehtoja ja halvimmat punapiste-etsimet alkavat 20 eurosta, ja joku televuen härpäke maksaakin sitten jo 250 euroa, että kyllä riittää valinnan varaa...

Ihmetytti noissa etsimissä kuitenkin yksi asia. Siis tuon Telradin "näyttöönhän" heijastuu 3 ympyrää ja noissa "näytöllisissä" punapiste-etsimissä etsinkuviota voi vaihdella muutaman vaihtoehdon välillä.
Onko ainut etu Telradin kanssa se, että jos on ostanut jonkun tähtikartan, pystyy siitä sen Telradin rinkulasapluunan kanssa tarkemmin löytämään paremmin kohteet ja seuraamaan minne päin putki osoittaa???
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lithos

On tähtikarttoja joissa jokainen kohde näytetään teldadin rinkuloiden kanssa kartalla... kun niihin tottuu niin kohteet löytyvät todella nopeasti. Ne telradin rinkulat saa stellariumiinkin.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

VeskuP

Niinhän näyttäisi tossa tähdistöt kirjassakin olevan, enpä tajunnut aluksi ;)
Edit: Paitsi että ne rinkulat on 7 ja 1 astetta

Anteeksi vielä tyhmyyteni, mutta eikös rinkuloiden koko käytännössä muutu, kun katseluetäisyys muuttuu Telrad etsimeen? Vai onko siinä joku tietty etäisyys miltä etsimeen pitää katsoa, että noi 0,5, 2 ja 4 asteen ympyrät ovat oikeasti tuon kokoisia taivaalla???
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

timo.aalto

Itselläni sama putki, mutta ei ongelmia etsimen kanssa  :angel:
Kun silmäni tottuu pimeään, niin havaitsen ristikon ihan hyvin!

Noh... Kaikille se ei sovi ja silmä on jokaisella hieman erilainen!

Lithos

Riippuu tietysti myös taustataivaan valoisuudesta.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Kettu-Pekka

Itse olen valaissut etsinputken ristikkoa punavalolla. Auttaa kummasti...  :azn: