Päivitystä laitteistoon, mielipiteitä kaivataan

Aloittaja deltauser, 30.03.2014, 16:56:22

« edellinen - seuraava »

deltauser

Aloiteltuani SkyMaxin 127-peiliputkella  reilun viiden vuoden ajan, alkoi taivaan kuvailukin kiinnostaa. Värkkeinä ovat olleet putken lisäksi Skywatcherin EQ3 Pro SynScan GoTo-jalka, Hyperionin clickZoom, NexImagen planeettakamera ja Canonin 500D sovitteilla. Kuvani ovat olleet kohtalaisen kaukana Taivaanvahdin kuvista, vaikka planeetakuvia olen ottanut eri tekniikoilla ja M42 sekä M31 samoin. Piirto ei tunnu vain riittävän pinoamista huolimatta. Ajattelin päivittää laiteistoani seuraavalla kokoonpanolla säilyttäen nykyisen GoTo-jalan ja muutkin hilppeet. Eli lisää kamaa mutta putki vaihtoon. Tarkotus olisi siis edelleenkiin sekä tiirailla taivasta mutta myös kuvata. Onko järkeä tehdä oheisen listan mukainen hankinta, jos tavitteena on saada kohtuullisia kuvia em. kameroilla planeetoista, Messierin kohteista kuten M1, M51, Rosettan sumu jne. Budjetti olisi alle tonnissa. Puuttuuko listasta lisäksi jotain oleelista? Entä valinta ED80/100/120 -tyyppien välillä. Äly ei riitä kaikkien yksityiskohtien ymmärtämiseen joten jos viitsit kommentoida, ota tämä huomioon :tongue:
Skywatcher EVOSTAR ED80 ED APO 80/600mm 2" FOC-MICRO 539 euroa    
Skywatcher 0.85x Reducer & Corrector for Evostar ED 80/60    169,00 euroa
TS ED Barlow lens 2x 99,00 euroa

mistral

Lainaus käyttäjältä: deltauser - 30.03.2014, 16:56:22
Piirto ei tunnu vain riittävän pinoamista huolimatta.

Oletko kuvannut zoomin kautta vai suoraan polttotasolta?

deltauser

Olen kuvanut sekä polttotasolta että zoomilla. Planeettakuvaukset lähinnä HD videona sekä kameran kortille että EOS video recordilla läppärille. Zoomi syö valovoimaa. Parasta tasoa on tullut NexImagella 2xbarlowilla ja SharpCap-sovelluksella. M42 olen taas kuvannut kertakuvilla jotka pinosin. Kollimoinninkaan ei pitäisi olla ainakaan pahasti pielessä.

einari

Ihan hyvän kuuloinen päivitys.
Skymax edelleen soveltuu planeettakuvaukseen ja EDU80:n on hyväksi todettu linssiputki laajempiin näkyviin ja lyhentäjällä saa entisestään laajempaa/tasaisempaa kenttää.
___
Tapio