Onko jollakin kokemusta OPTICON Discovery 114/900 AZ pelikaukoputkesta?

Aloittaja Allu, 14.03.2014, 18:53:23

« edellinen - seuraava »

Allu

Moikka

Elikkäs olen nyt ostamassa ensinmäistä omaa kaukoputkea(naapurin kaukoputkella kyllä olen katsellut kuuta). Eli jos jollakin on kokemusta kyseisestä kaukoputkesta nii ystävällisestii kommentoi ja kertoo mahdollisesta kokemuksesta, kiitos siitä:) Itse kaukoputken tekniset tiedot kuulostavat omasta mielestä hyvälle, vaikka en mikään asiantuntija kaukoputkissa ole..
Tässä linkki vielä kyseisestä kaukoputkesta: http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3755&show=all
Terveisin Allu

RL

#1

Meade-mad

Tuon kanssa menee rahat hukkaan ja alkava harrastus saattaa lopahtaa heti alkuunsa.

Noin yleisesti... kun hommaa siedettävän hyviä havaintolaitteita, ne toimivat vuosikymmeniä. Hankintoja voi hyödyntää myös muissa laitteissa.

Malliputkessa kaikki osat ovat arveluttavia. Jalusta on sen verran kevyt että mukana tulevista vain tuolla 20mm okulaarilla voi saada katselukelpoisen kuvan. Muut tuottavat liian suuren suurennoksen. Jalustaa ei voi rakenteensa takia käyttää kunnolla myöskään kamerajalustana.

Kaikkiaan nuo okulaarit eivät laadultaan häikäise ja niistä ei ole iloa myöskään muissa putkissa. Myöskin etsin on aika arvoton, koska sen halkaisija on pieni ja sen tuottama kuvakenttä on erittäin rajallinen.

Todennäköisesti tuossa kokoonpanossa suhteellisesti paras komponentti on itse putki, mutta ilman kunnon jalustaa ja sen liikkuvia säätöakselistoja sekä siedettäviä okulaareja, ei putkellekaan ole juuri käyttöä.

Edellä olevassa viestissä mainittu SkyHawk + EQ1 jalusta on myös varsin surkea esitys - ei maksa vaivaa panostaa siihinkään. Ekvatoriaalinen akselisto on siedettävä vasta paria hintaluokkaa kalliimmissa laitteissa. SkyHawkin ongelma on myös sen optinen järjestelmä. Pääpeili on pallomainen, noin 500mm polttovälillä ja sitä on pidennetty tarkennuslaitteeseen sijoitetulla kiinteällä polttovälin kaksinkertaistavalla linssillä.

Sen sijaan Skyliner on oikein käyttökelpoinen.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Allu

Juu kiitos vastauksista! Olen nuorta ikäluokkaa (kesällä 15) ja rahaa ei ole loputtomiin niin olisiko ehdotuksia alle 200 € kaukoputkista jotka on hinta-laatu suhteelta hyviä? Mukava kuulla aina ehdotuksia näiltä enemmän tietäviltä henkilöiltä :cheesy:
Terveisin Allu

Jussi Koponen

Osta käytetty Dobson tyyppinen peiliputki, esim itselläni oli Skyliner Dobson 150 millisellä pääpeilillä ja möin sen muistaakseni noin 150 eurolla.

Allu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 15.03.2014, 01:32:13
Osta käytetty Dobson tyyppinen peiliputki, esim itselläni oli Skyliner Dobson 150 millisellä pääpeilillä ja möin sen muistaakseni noin 150 eurolla.

Käytettyjä putkia en uskolla ostaa, kun  koskaan ei tiedä mitä vikoja noissa putkissa voi olla.. :/
Terveisin Allu

Tikkes

Tuolta tähtibasaarista on varsin turvallista ostaa käytettyjä laitteita. Monesti tuotteet on paremmassa kunnossa kuin kaupanhyllyltä ostettuna. Näin ainakin omasta mielestä ja kokemuksesta.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

KEW

Samaa nieltä Tikkesin kanssa.
Varmemmin joutuu ongelmiin Vilenkellon kanssa.
Olen ostanut käytettyä kamaa tuhansien eurojen arvosta ilman ongelmia.

Kaj Wikstedt

Allu

Juu, kyseistä kaukoputkea en ole enää ostamassa, pitänee tässä katsella asiaa ja miettiä tarkasti mihinkä sitä rahansa laittaa..
Terveisin Allu

RL

#9

Allu

Niiin:) olisikohan mahollista käydä katsomassa putkea paikan päällä jos paikka ei sijaitse kaukana?
Terveisin Allu