Planeettakuvauksen vuosittaiset tilastot aikavälillä 2010-2013

Aloittaja TeroP, 29.01.2014, 14:36:04

« edellinen - seuraava »

TeroP

Katselin materiaalia, jonka olen arkistoinut koko ajalta minkä olen kuvausta harrastanut. Tästä on helppo tarkistaa se, kuinka monesti on kyennyt vuodessa kuvaamaan.

21.7.2010 alkaen: 25 kuvauskertaa. Sain tällöin vasta ensimmäisen kamerani (neximage) ja olin kaverin kanssa ottanut satunnaisia otoksia keväällä digijärkkärillä sekä webcamilla, joten oikea luku on hieman korkeampi. Materiaalista arkistossa on vain 6 viimeisintä kertaa loppuvuodesta, aikaisemmat ovat hävinneet bittiavaruuteen.

2011: 27 kuvauskertaa. Siis joka toinen viikko keskiarvollisesti, tosin kesäkuukausinahan ei paljon kuvailla (~5kk aikana).

2012: 22 kuvauskertaa. Hieman vähemmän kuin edellisvuonna, mutta ei merkittävästi.

2013: 11 kuvauskertaa. Koko vuosi oli todella huono kuvauksen kannalta ja missasin myös loppukesän kuvauksia hieman töidenkin vuoksi.

Tietysti onhan noissa joitain kuvauskertoja, joista on viskattu täysin epäonnistuneet yritykset roskiin ilman yhtä ainoata tuotettua kuvaa. Mukaan kuuluu myös iltoja, jolloin ei ole vain jaksanut edes miettiä koko asiaa, mutta pääsääntöisesti olen kyllä aina pyrkinyt kuvaamaan kun kelit ovat olleet sopivat. Myös aamuyölle sijoittuvat kuvaussessiot on skipattu, vaikka kelit olisivat olleet suotuisat, niin  eipä ole jaksanut valvoa niin kauan, että kohteet olisivat kuvaussektorissa. Myös visuaalihavaintosessiot ovat karsineet kuvaussessioita jonkin verran, mutta viimevuosina visuaalihavainnointi on jäänyt todella vähälle verrattuna vuosiin 2008-2010.

Ehkä tuosta kuitenkin käy jollain tasolla ilmi se, miten erilaisia vuodet voivat olla kuvauksen kannalta.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal