12V DC-moottori vaihteistolla

Aloittaja -mhj-, 20.01.2014, 17:14:14

« edellinen - seuraava »

-mhj-

Haussa olisi 12V DC-moottori pyörittämään tähtitornin kupolia. Nykyinen pyöritysmoottori on osanumeron (83FB17B571AA) perusteella ainakin Ford Fiestassa käytössä ollut (Boschin tekemä?) pyyhkijänmoottori.
15 asteen pakkasella kupoli ei edes yritä liikkua, mikä osin johtuu laakeroinnissa käytettyihin rullaluistimen pyöriin painuvasta tasaisesta pinnasta. Tuon saanee toivon mukaan korjattua kovemmilla pyörillä, mutta moottorikin saisi olla "vahvempi", ts. ainakin tiuhempi välityssuhteeltaan. Voisin myös olettaa, että isommassa autossa olisi jynkeämpi moottori. Fiestahan ei ole autona sieltä isoimmasta päästä.
Pyyhkijänmoottoreissa on vaihteisto valmiina, joten ovat siinä mielessä houkutteleva vaihtoehto. Suuria määriä tuotetuissa moottoreissa hintakin on kohtuullinen.

Osa pyyhkijänmoottoreista ei nettiselailun perusteella tosin pyöri napaisuuttakaan vaihtamalla kuin yhteen suuntaan. Tuo vaan on sellainen tieto, jota on hankala etukäteen selvittää.
Ja yleensäkin pyyhkijänmoottorien speksejä ei oikein tahdo nettihaulla löytää. Romiksella umpimähkään kokeilukin on mitä on.

Toisen foorumilaisen samanlainen (MP-) kupoli pyörii Wexon Oy:ltä hankitulla Dunkermotoren GR42x25-moottorilla, jossa 72:1 SG 62 alennusvaihteisto. Laskeskelin osin jo unohtumaan päässeen peruskoulumatematiikan pohjalta, että jos moottori pyörii sen n.3000rpm, niin 80mm:n vetopyörällä ja tuollaisella vaihteistolla täyteen kupolin kierrokseen menisi n. 45 sekuntia.
Periaatteessa ok. Mikä taas ei ole ok, niin on tuon moottorin ujo 15W:n antoteho ja kalliihko hinta. Vaihteistoineen alv. 0% hinta on 600-700e. Köhköh. Tuolla noista enemmän: http://www.dunkermotoren.com/default.asp?id=9&lang=2

Tornissa oleva muuntaja tarjoaa tyyppikilven mukaan sen 150W eli 12,5A virtaa maksimissaan.

Mersun pyyhkijänmoottori (part# 1248204542) voisi olla yksi vaihtoehto, tuollainenkin on Suomessa tähtitornikäytössä avaamassa luukkuja.

Olisiko ajatuksia/ehdotuksia?

Kaizu

Täytyy penkoa liiterissä oleva pahvilaatikko johon olen viskellyt pieniä DC-moottoreita. Muistini mukaan siellä voisi olla joku pyyhkijän moottorin näköinenkin. Omaa

Voisiko pehmeiden pyörien tilalle vaihtaa nokkahihnan kiristysrullat. Ne eivät helposti muuta muotoaan. Melutaso kyllä nousee. Montako pyörää kupolia kannattelee?

Kaizu
Kai Forssen

-mhj-

Mikko P. on tuon suunnitellut alunperin inline-rullaluistimien pyörille (8kpl), joten kovemmilla vastaavilla kokeilu on helpoin tapa edetä. Muutoin joutuisi tekemään käytännössä uudet telineet noille pyörille. Tilasinkin jo saksalaisesta nettikaupasta kovimmat pyörät, mitä listalla oli.
Kivikovat rullat eivät ole juuri melun takia varmaankaan kovin hyvät.

Ransu

Minulla olisi ylimääräisenä linssinhiomakoneen moottorina ollut lasinpyyhkijän moottori.
Bosch DHP12, pyörii molempiin suuntiin ja voimaa on sen verran etten saanut ainakaan yhden käden rukkaspuristuksella pysäytettyä tuosta hammashihnapyörästä.
Pyörii noin 60 kierr m/min, en tiedä saako noista tousista navoista lisää tai vähemmän nopeutta.
Nuo hammashihnaosat joutaa myös jos on tarvetta

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

-mhj-


-mhj-

Ransun postipaketti tuli perille ja turaamisen saattoi näinollen aloittaa. Moottorin kiinnikkeen jouduin tekemään osittain uudestaan ja päätin samalla säätää hieman vetopyörän asentoa kupolin kitkapinnoitettuun vetokehään nähden. Samalla tein kiinnityksestä jousikuormitteisen, mikä antaa hieman anteeksi kupolin kohtalaista ei-pyöreyttä.
Paketissa mukana olleesta hihnapyörästä sekä Chevyn isolohkon dampperinpultin isosta prikasta sain hitsailtua uuden kiinnikkeen vetopyörälle.

Moottori on osanumeron perusteella 70-luvun Opel Kadetista. Molemmilla akseleilla on päittäisvälyksen säätö ja laakerointi on isohkoilla pronssipuslilla. Aika vakavasti otettava laite siis.

Purin moottorin. Poistin vanhan maalin ja soodapuhalsin valetut alumiiniosat. Lopuksi vielä kylpyyn ultraäänipesuriin. Uutta maalia, uudet rasvat ja kasaan.



Toisesta kulmasta:



Moottori paikoillaan tornissa. Vaihdoin samalla kupolin painon kantavat pyörät kovempiin, mutta ihan kivikovia eivät nekään ole. Toistaiseksi pyörii hyvin, mutta marinoitukoon nyt pakkasessa muutaman vrk:n ja katsotaan sitten uudestaan. 


Ransu

Mahtavaa, tuostahan tuli hyvän näköinen rakennelma. -70 luvulla Saksalainen komponenttivalmistaja on suhtautunut vielä vakavasti näihin laitteisiin :azn:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Raadelma

Respect,

Kun on taitoa ja hyvät laitteet saa hienoa jälkeä aikaiseksi!
Jään mielenkiinnolla odottamaan kuinka pyörät toimivat ja kuinka hyvin moottori jaksa pyörittää kupolia.

Nyt kun tähtitaivaskin aukeaisi kirkkaana ja pääsisit tositoimiin.

-Jari

mistral

Sain idean, jospa pyyhkijänmoottorilla voisi käyttää ekvatoriaalijalustaa.

Pyöriiköhän auton pyyhkijänmoottori molempiin suuntiin vaihtamalla napaisuutta? Jos pyörii, voisi myös peruuttaa tarvittaessa.

Ideana olisi vain ajaa pätkittäin eteenpäin ja tauon aikana katsella kohdetta kun tärinät on vaimentuneet. Kun kohde taas liukuu kentän ulkopuolelle, niin käytetään moottoria sen verran että kohde siirtyy kentän toiseen laitaan ja taas on joitakin kymmeniä sekunteja aikaa seurata.