Mars kaudella 2014

Aloittaja kommo, 15.01.2014, 10:06:40

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: monni - 22.04.2014, 11:06:44
Alkaa Mars kuvaus sujua jo varsin hyvin.

Samaa mieltä vaikka tuo lausunto onkin ilmiselvää vähättelyä Monnin suusta :wink:
(Santel näyttää venyvän tuonne 5000mm:iin ongelmitta...)
- Timo Inkinen

Gronjyr

Moi,

Laitetaas yks vähän vaatimattomampi Mars tähän väliin. En oo vieläkää saanu tolppaa kallioon kiinni ni pitää jotain keksiä laitteille ds-kuvauksen sijaan.
Ollut niin upeita tähtikirkkaita öitä paljon.
Yllättävästi tuohon webbikameraan tarttui vaikka oli sellaista lepatusta, että ajattelin jo luovuttaa heti alkuunsa. Pitäis varmaa joku ilta kokeilla uudestaan.

TS 8" newton + 2x & 2.5x barlowit + MS Lifecam cinema mod
Pinottu AS2!
Kuvattu 21.4.2014 n. klo 00.30



Jyrki G
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

Lithos

Ja täällä vielä vaatimattomampi mars, Celestron Nexstar 102 SLT 102 / 660 akromaatti ja Neximage5.

mars_24.4.2014_f by lithos2k, on Flickr

Pilviä siellä vaikuttaisi vähän olevan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

einari

Vielä Marsin kuvailua.
Huomasin saavani uudella koneella 200 fps-lukemia (pienellä ROI-ruudulla), joka tarkoittaa 100 sekunnissa yli 10000 ruutua.
Tulos taivaanvahdissa.
___
Tapio

Ari Haavisto

#109
Olin myös viime yönä kuvailemassa ja huonon seeingin seassa Mars aina hetkittäin pärähti pariksi sekunniksi skarpiksi. Parhaat hetket oli 26.4.2014 klo 00.09, josta tämä ir-rgb-kuvajainen. 12% pinottu yhteensä 35000 ruudusta.



Täällä linkin takana sitten hiukan isommaksi skaalattu versio.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

kjj

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 26.04.2014, 23:05:26
Olin myös viime yönä kuvailemassa ja huonon seeingin seassa Mars aina hetkittäin pärähti pariksi sekunniksi skarpiksi. Parhaat hetket oli 26.4.2014 klo 00.09, josta tämä ir-rgb-kuvajainen. 12% pinottu yhteensä 35000 ruudusta.

Huikea!

Mitens muuten noiden vähän isompien videoiden prosessoinnin kanssa, oletko huomannut AS2:n tukehtuvan, jos ruutuja alkaa olla enemmän? Näemmä 35000 menee vielä, mutta neljän gigatavun ylitys ei taida onnistua (yli 2 gigaa taisi kuitenkin mennä)? Itse onnistuin kokeiluluontoisesti pinoamaan 20000 framen stackin AS2:lla Linuxissa Winen päällä, joka oli positiivinen yllätys.

Mutta on kyllä hyvä kuva Marsista. Pitänee nuo omat viikon ajalta otetut videot prosessoida huomenissa - näemmä tavaraa on kertynyt 20-30 GB  :azn:

Lithos

Arin kuva on kyllä hieno... minulla on tältä illalta mars materiaalia joka pitää käsitellä myöhemmin. EQ5:sta kosahti moottoriohjain joten kuvasin kaikki videot käsiseurannalla... ei käy sääliksi ihmiset jotka ovat ottaneet DS kuvia manuaalisesti guidaten.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: kjj - 26.04.2014, 23:16:15
Huikea!

Mitens muuten noiden vähän isompien videoiden prosessoinnin kanssa, oletko huomannut AS2:n tukehtuvan, jos ruutuja alkaa olla enemmän? Näemmä 35000 menee vielä, mutta neljän gigatavun ylitys ei taida onnistua (yli 2 gigaa taisi kuitenkin mennä)? Itse onnistuin kokeiluluontoisesti pinoamaan 20000 framen stackin AS2:lla Linuxissa Winen päällä, joka oli positiivinen yllätys.

Mutta on kyllä hyvä kuva Marsista. Pitänee nuo omat viikon ajalta otetut videot prosessoida huomenissa - näemmä tavaraa on kertynyt 20-30 GB  :azn:

Kiitos!

3 gigaisia oli suurimmat yksittäiset avit tällä kertaa, sisälsi n. 19000 ruutua ir:aa. Värikanavat oli sitten pienempiä, n. 6000 ruutua kukin. Firecapturessa on avi-asetuksissa täppä "extended avi >4 Gb", jota pidän päällä. Muistaakseni sen avulla olen AS!2:lla käsitellyt yli 4GB:n videoita Jupiterista, olisiko tuon raja ollut 8Gb. Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ransu

On kyllä huikean hieno tuo Arin kuva. Katselin tätä visuaalisesti 25-26.4 yöllä, puolenyön aikoihin 150mm maksutovilla ja tuo valkea pilvialue erottui, napalakki näkyi selkeästi ja vastakkaisen puolen tummat alueet myös.
Ari, oletko kokeillut saada kuvattua marsin kuita? Siinä olisi aika mielenkiintoinen haaste!
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

einari

#114
Kuvailin vielä viime yönä.
Hienosti näkyy samat pilvet vieläkin - ilmeisesti Elysiumin rinteillä (tietääkö joku interaktiivista 3D-karttaa jossa näkyy pinnanmuotojen nimet ?).



Parina yönä olen nyt kokeillut Marsin kuitakin saada kuvaan.
Ulompi Deimos olisi ilmeisesti mahdollinen ja olen koittanut kärkkyä milloin on kauimmillaan ja värkkäsin hienon blokkerinkin - Ei aivan näin mutta sovellettuna.
Virityksellä sain aikaiseksi kuitenkin vain tällaisen taidekuvan.


___
Tapio

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 27.04.2014, 08:34:46
Ari, oletko kokeillut saada kuvattua marsin kuita? Siinä olisi aika mielenkiintoinen haaste!

Yhden kerran olen kokeillut, mutta tuon oman SW400P-yksilöni seuranta huojuu sen verran, että en saa tarpeeksi pitkää valotusta näillä polttoväleillä. Pitäisi virittää tuo vanha SW300P+NEQ6Pro tulille ja siihen saisi vielä firecapturella autoguidauksen, niin voisi onnistua. Vaan en ole viitsinyt, enkä oikeastaan edes uskalla: Jos rupean sillä tekemään jotain autoguidauskokeiluja, voipi puraista DS-kuvauskärpänen samalla ja mihinkäs sitten joudutaan  :evil:

Vaan tuo voisi olla se syy kokeilla DSSR-motor guidingia firecapturen ikkunan päällä, jos vaikka sillä guidaus SW400P:llä onnistuisi. Se on vielä kokeilematta, vaikka ohjelma asennettuna onkin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Lithos

Tässä on SW Skymax127 putkella ja lauantaina manuaali seurannalla otetusta materiaalista koostettu video. Vähän tummaksi jäi mutta muuten olen tyytyväinen.

mars_mantrack by lithos2k, on Flickr
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

kjj

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.04.2014, 12:26:13
Kuvailin vielä viime yönä. Hienosti näkyy samat pilvet vieläkin

Hei, tässäpä onkin jännä juttu. Liittyy nimenomaisesti tuohon ottamaasi ylempään kuvaan (siis ei siihen, jossa olit saanut kaikki Marsin kahdeksan kuuta kuvaan :azn: )

Kuvailin nimittäin itsekin Marsia jokunen päivä sitten ja totesin, että otokseni menivät totaalisen pilalle paristakin eri syystä, mutta eräs yksityiskohta tuossa kuvassasi herätti kiinnostukseni. Eli alla enemmän tai vähemmän epäonnistuneet kuvani:



Eli tuossa yllä on ensin C8:n natiivipolttovälillä napattu kuva sekä sitten Televuen 3x-barlowilla otettu yritys. Noista kummassakin näkyy ikäväkseni planeetan vasemmassa reunassa tuollainen outo tumma kaari, jota pidin jonkinlaisena wavelet-artefaktina. Kuitenkin sama kaari näyttäisi olevan himmeästi esillä omassa kuvassasikin. Onko tässä näkyvillä nyt jokin oikea piirre Marsin pinnalla, vai olemmeko molemmat onnistuneet tuottamaan samanlaisen artefaktin? Laitteistohan meillä kuvia ottaessa on ollut ymmärtääkseni kokolailla identtinen.

Ja joo, ennen kuin joku mainitsee, niin näissä omissa kuvissani olevasta typerästä "halosta" Marsin ympärillä en päässyt eroon. Onko vika sitten hitusen sivussa olevassa kollimaatiossa vai kynttilänliekki-seeingissä - tiedä häntä  :embarrassed:

monni

Samaa " ( " kaarta olen itsekkin ihmetellyt viimeisissä mars -kuvissani. Tuntuu että kaari korreloi käytetyn barlowin suurennos kertoimen kanssa.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

kjj

Lainaus käyttäjältä: monni - 28.04.2014, 21:39:55
Samaa " ( " kaarta olen itsekkin ihmetellyt viimeisissä mars -kuvissani. Tuntuu että kaari korreloi käytetyn barlowin suurennos kertoimen kanssa.

Katohan perhana joo, tuossa 22. päivänä postaamassasi (sinällään kyllä #¤%&#! hyvässä kuvassa) on pienellä mielikuvituksella näkyvissä samantapainen kaari.

Ärsyttävää   :angry: