IC1396A - Elefantin kärsä sumu

Aloittaja PetriKe, 19.08.2006, 10:27:29

« edellinen - seuraava »

einari

Ei huono. Olisiko ollut varaa venyttää enemmänkin ?
___
Tapio

wm-x

Ehkä. En oikein tiennyt mihin suuntaan olisin kuvaa vienyt, kontrastia kaipaa lisää mielestäni ja ehkä vaaleutta. Monesti jätän liian tummaksi kun olen epävarma. Enemmän valoitusta tämä kaipaa jokatapauksessa, jos haluaa pidemmälle venyttää. 35x5min ei riitä ainakaan pelkkään mustavalko HA kuvaan.

Täältä löytyy 16bit TIFF, jos joku haluaa tarkastella raaka dataa tai käsitellä. Vapaasti saa kuvan lisätä tänne:
https://drive.google.com/open?id=1YLiaIjrAhkjoe60W4NbzUuJw6a_1krv-

einari

Poistin kun ei ollut sen kummempi.
___
Tapio

wm-x

Sain tässä keväällä otettu värit kärsä kuvaani. Eli perinteinen SHO yhdistelmä mistä vihreä poistettu. SII 107x5min, HA 78x5min, OIII 45x5min. Tätä tuli pyöriteltyä suuntaan ja toiseen, en oikein osaa vielä käsitellä näitä niin että tulisi oman näköinen kuva. Tähän olen kuitenkin tyytyväinen.

Clikkaamalla isompi:

mistral

Hieno deepsky-kuva, isot tähdet tekee kolmiulotteisen vaikutelman. Miksi vihreä puuttuu?

wm-x

Kiitos! Itse en välitä tuosta vihreästä värityksestä, taitaa aika monella muullakin olla sama näkemys. Maku asia. Vastavärit toimivat SHO kuvissa kauniista, oranssi/keltainen ja sininen. Minulla ei ole suurta tieteellistä ilmaisun halua, haluan ottaa kauniita kuvia.

mistral

Niin joo, ei vihreää deepkyssä juuri näekään vaan revontulissa :smiley:

wm-x

Sain vihdoin koko kentän käsiteltyä. Kokonaisvaloitusta kertyi 20h. Tästä eteenpäin kohti tämän kauden haasteita.

Clikkaamalla isompi:

eehy

Syksyn kärsäavaus 16.8.  C11F7 putki ja ASI1600 kamera, valoa 70-80min per SHO kaista, 10min valotukset, Bin2x2, Gain 300 tapissaan, Espoon Matinkylän valoissa.

eehy

Tässä vielä samalla seurantakerralla otettu modaamaton FF järkkärikuva Esprit E120F7 putkella, dual-band L-eNhance-suotimen läpi. Valoa 4h5m 5 minuutin paketeissa.

Olen saanut pari viikkoa sitten viritettyä C11 ja E120 putket kaksoissatulaan, jolloin voi valottaa kahta kameraa samaan aikaan samasta kohteesta. Aika raskaiden putkien kohdistaminen samaan paikkaan oli haaste, mutta näillä isoilla renkailla se onnistui.

https://www.baader-planetarium.com/en/accessories/telescope-accessories/baader-guidescope-rings-bp-iii---140-185mm.html

Näyttäisi myös siltä, ettei systeemi taivu/jousta, mitä vähän pelkäsin, vaan tähdet molemmissa kuvissa ovat pistemäisiä. EQ8-jalusta jaksaa kantaa kuorman.

einari

Aika mukava tuplasetuppi.
Minun silmään järkkärikuva näyttää (pakkausalgoritmistä huolimatta paremmalta).
Olisko noin pitkälle valotukselle riittänyt pienempikin gain ?
___
Tapio

Erik Pirtala

#356
Tämä klassikkokohde oli suorastaan pakko kuvata uudestaan tänä syksynä! Kahden vuoden takainen yritys kun jätti jonkun verran nälkää.

Kuvasin yhteensä 13,5 tuntia valoa 6min pätkissä. Ha=5,5h, S-II:4,5h ja O-III: 3,5h. Erittäin kiitollinen kohde, jota oli kiva kuvata ja käsitellä.



Isompi kuva teknisillä tiedoilla: https://www.astrobin.com/lhhwft/

vehnae


Kharan

Hieno kärsä Tähti-Erkillä, oikein tasapainoinen ja messevä suoritus. Ainoa mieleentuleva parannusehdotus on rajata Kärsä vähän vasemmalle keskikohdasta.

Erik Pirtala

Kiitos kommenteista  :azn: Tämä on niitä harvoja kuvia mihin on itse tyytyväinen. Voisi tosiaan olla dramaattisempi jos kärsä olisi sivussa keskeltä.  :cheesy: