IC1396A - Elefantin kärsä sumu

Aloittaja PetriKe, 19.08.2006, 10:27:29

« edellinen - seuraava »

wm-x

Laitan tämän nyt jakoon, kun näyttää etten saa lisää valoitusta. Tässä on 90% kuutamolla kuvattua kärsää. Valoitusta 10min pätkissä 5h. Hyvin pyyhki kuu tuon himmeimmän osan kiekosta. Lisää valoitusta kaipaa reilusti.

Koko kuva:


Erikseen käsitelty kärsä:



Murtsi

No niin, kausi on nyt saatu avattua täällä pohjoisessakin, valitsin ensimmäiseksi kohteeksi tämän tutun sumualueen, olen kyllä kuvannut tätä aiemminkin, mutta en tällä kalustolla. Kuvaamiseen käytin valmistamaani 6" newton putkea ja tein samalla pieniä kollimointisäätöjä putkeen, nyt alkaa olla jo melko hyvin kohdallaan. Aiheesta lisää taivaanvahdissa https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/77703 ja tarkemmat kuvaustiedot löytyvät astrobinistä.


naavis


Timpe

Jep, taattua Murtsi-laatua(TM) tuolta suunnalta. Vaihteeksi sillä uudella pikkuputkella (6" F/4) kuvattuna ts. taisi olla tuon putken ensivalo?
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

Kärsä näyttää ihan pikkiriikkisen saturoituneemmalta kuin ympäröivä kaasu. Mutta on kyllä kaikenkaikkiaan hyvännäköistä jälkeä ja mukavan laajaa kentää pukkaa. Onko ASA:n lyhennin tässä käytössä?

Murtsi

Kiitokset kommenteista.

ASA lyhennin on käytössä ja tällä putkella se on vakiovaruste, ei ole järkeä ryhtyä pidentämään polttoväliä kun sitä varten on olemassa isomman apertuurin omaava kuvausputki jo valmiina, tällä on tarkoitus kuvailla laajempia näkymiä, kuin mihin tuo 10" putki pystyy.

Ei ollut ensivalo, kokeilin tätä jo viime keväänä pariin kohteeseen, ensivalo löytyy tuolta https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=14722.msg160593#msg160593

vehnae


Kharan

Hieno on Murtsin kärsä, hauska valinta putkeksi. Hyvin kerää 6 tuumaakin valoa :)

einari

#338
Sainpa omankin kärsä-sumuni valmiiksi.
Tähän olen ihan tyytyväinen.

Taivaanvahdissa laajempi versio ja myös Hubble-paletillinen versio (josta en niin tykkää kuin tästä HSO-versiosta).

___
Tapio

wm-x

Aivan upea. Tasapainoinen ja maltillisesti käsitelty.

Timpe

Jep, silmiä miellyttävä kuva einarilta!  :cool:
- Timo Inkinen

Erik Pirtala

Ei voi sanoa että vaikeuksien kautta voittoon mutta ainakin ruutulipulle.

Ensimmäinen yö: guidaus ei toimi ja RMS luokkaa 5".
Toinen yö: Kollimointi ei pysy ja datat roskiin.
Kolmas yö: Pari tuntia H-alfaa ja O-III.
Neljäs yö: Pilvet tulee kun kaikki muu toimii:
Viides yö: hyvää S-II dataa, mutta täysikuun pilaamana.

Lopputulos:

40x2min H-alfa
60x2min O-III
60x2min S-II


wm-x

Kuutamolla otettu 2 yön aikana. 97x300s. Viimeisiä nikonin kuvia. Ikävä tulee jo :cry:...



vehnae

Kärsää jonon jatkoksi. Lokakuussa oli paljon kelejä kun kuu oli ylhäällä, joten puolivahingossa käteen jäi aika runsaasti Ha/SII-valotuksia ja kokonaisvalotusajaksi tupsahti yli 18 tuntia. No, kyllähän siitä sitten kuvakin tuli :-).

Tekniset tiedot Astrobinissä.




wm-x

Aivan käsittämättömän hieno kärsä jarilta. Tuo kullan sävy hivelee silmää. Kehtaa oikein omaa ensimmäistä HA kuvaa laittaa tähän jatkoksi, mutta lasketaan nyt rimaa muille.

Edit: Vielä piti mainita että kyllä tämä ASI183 vakuuttaa lyhyen polttovälin kaukoputkella. Olen todella tyytyväinen. Pystyn pitämään minun kaluston pienempänä ja kuitenkin tarkkuus riittää aika tiukkoihin zoomauksiin. Tämä ja edellinen jakamani galaxi kuvat on hyvä suhteuttaa kuitenkin siihen että nämä ovat kuvattu 400mm polttovälillä.

Tässä 35x300s, lukeutuu ASI183 ensivaloihin ja minun ensimmäinen HA otos:
Clikkaamalla isompi versio: