Moi!
Oman putken hankkimishimot ovat nyt ISONin myötä nousseet siihen pisteeseen, että alkaa olla aika suunnata katse ja kamera putkikaupan kautta taivaalle. Sen verran taustastani, että digijärkkäreillä olen kuvaillut kymmenisen vuotta, välillä myös työkseni, eli perusasiat ovat hanskassa. Vuosien varrella kerääntynyt Canonin kalusto sai aiemmin tällä viikolla häädön huushollista euroja vastaan, ja nyt selkää rasittaa huomattavasti kevyempi Sony Alpha 7. Laite on siis juuri kauppoihin saapunut ns. MILC-kamera, eli peilitön järkkäri erinomaisella fullframe-kennolla. Sitten asiaan.
Ensinnäkin opiskelijabudjetin rajoissa mennään, eli kiikarissa on lähinnä Skymax-102. Järeämpi malli isolla ehkällä ja puuroon tyytymisellä... ;) Molempiin pitäisi a7 saada kiinni T-adapterilla. Toki peilittömässä kamerassa kenno on huomattavasti mounttia lähempänä, mutta tästä toivottavasti selviää loittorenkailla ilman järisyttäviä ongelmia. Mitään faktaa en onnistunut kyseisestä kombosta löytämään, joten tämänkin suhteen kokemukset olisivat kultaakin kalliimpia! Onko kukaan ruuvaillut muita MILC-kameroita kaukoputkiin?
Suurin ongelma itselleni on päättää AZ GOTO -jalustan ja perusmallin+seurantamoottorin väliltä. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin AZ-jalustalla pääsee 20-30s valotuksiin ilman viiruuntumista. Ekvatoriaalisella ripustuksella tuosta ongelmasta ainakin näennäisesti pääsee, mutta millaisista valotusajoista käytännössä puhutaan EQ2+seurantamoottorin tapauksessa? Luullakseni tuossakin tulee jossain vaiheessa vastaan moottorin/jalustan mekanismin tarkkuus? Sinänsä tuolla a5:n harvapikselisellä kennolla pystynee (varsinkin talvisaikaan) potkimaan herkkyyttä hyvinkin korkealle, mutta olisihan se kiva olla marginaalia himmeämpienkin kohteiden yrittelemiseen jossain vaiheessa. Lisäksi yhtälöön vaikuttaa se, että kaapista löytyy Manfrotton jalusta kaliiperia ISO, jonka nokkaan tuon AZ GOTO:n saisi enemmän kuin tukevasti.
Kumman kannalle itse kääntyisitte tilanteessani?
Kiitokset jeesistä jo etukäteen,
//basse