Apua tietämättömälle!

Aloittaja Daje, 01.06.2007, 12:40:11

« edellinen - seuraava »

Daje

Heippa kaikille! Haluan ostaa miehelleni kaukoputken lahjaksi enkä tiedä niistä mitään! Nyt siis tarvitsen teidän apua! Olen lukenut yleisesti netistä ja täältä palstalta kirjoituksia mutta en silti tajua polttoväleistä ja muista yhtään mitään. Minulla on pari kaukoputkea joita olen harkinnut ja olisi kiva jos viitsisitte kertoa onko ne hyviä! Kaukoputki tulee aloittelijalle mutta haluan että se on kuitenkin hyvä kaukoputki. Ettei tarvitse heti ostaa uutta! Tässä kaukoputket joita olen miettinyt

Konus Konusmotor 500 Modell II
Konus Konusmotor 130
Konus Konusmotor 114
Bresser Messier 130/1000

onko nämä hyviä ja mitä eroa näillä on?

Kiitos jos viitsitte auttaa minua!!

xpro

Jos noista joutuu valita yksi niin se olisi: Bresser Messier

Kaikissa taitaa olla aika heikko jalusta, eli hutera!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

J-M

Miehesi ei tarvitse erillistä lahjaa. Tuollainen vaimo, joka keksii oma-aloitteisesti ehdottaa kaukoputkea pitäisi riittää.  :)

No, mitä isompi peili, sitä parempi. Noista siis sanoisin että joko Bresser tai Konusmotor 130. Konsumotor 130:n huono puoli on se, että se on katadioptrinen. Toisin sanoen sen polttoväli on tuplattu linssillä tarkenninputkessa, jotta itse kaukoputken pituus on saatu puoleen metriin. Tämä tarkoittaa yhtä ylimääräistä optista elementtiä valon ja silmän välissä, ja niihin kaikkiin hukkuu vähän valoa. Ei nyt merkittäävän paljon mutta vähän kuitenkin. Muitankin ongelmia siitä on. Minun ensimmäisessä putkessa moinen oli, enkä enää siihen kelkaan lähde.

Jos noista valitsisin, ottaisin Bresserin. Laatu on käsittääkseni molemmissa samaa tasoa, eli sen puoleen ei pitäisi mennä pieleen.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Daje

Kiitos  :)

Mistä sen tietää minkä kokoinen peili on?
esim Villen kellon sivuilla on tosi vähän selitetty kaukoputkien teknisiä tietoja.Löysin sieltä kaksi kaukoputkea jotka kuulostavat kanssa tosi hyviltä mutta mitä ne todellisuudessa ovat on taas arvoitus minulle!! Tässä tiedot niistä!

-Optica/Astrun Phenix peilikaukoputki. 150/1500. Tukeva ja iso putki avaruuden valloitukseen. EQ-jalusta. Okulaarit Plössl 6,5 ja 25mm. Mukana myös Barlow ja kuusuodatin. Hyvä valinta kokeneelle tai aloittelevalle harrastajalle.


-SKY-WATCHER 130/650 Iso peiliputki, joka on kevyt liikutella, mutta silti tukevarakenteinen ja EQ2 jalustalla. Tällä näkee jo hiukan syvään avaruuteenkin. Hyvä valinta laatutietoiselle aloittelijalle tai kokeneelle harrastajallekin. Mukaan okulaarit 10 ja 25mm.

Onko jollain ehdottaa jotain hyvää kaukoputkea? Hinnaltaan alle 300 euroa.


Oscuro

Lainaus käyttäjältä: Daje - 01.06.2007, 14:43:58

Mistä sen tietää minkä kokoinen peili on?


Jos kaukoputken tiedot on vaikkapa 150/750. Niin peilin halkaisia on 150mm ja polttoväli 750mm. 300 eurolla saa melko ison dobson putken. Jos miehesi ei aio harrastaa valokuvausta putkella, niin suosittelen sellaista. Se on yksinkertainen käyttää, ja siinä on tukeva jalusta.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Never

Lainaus käyttäjältä: Daje - 01.06.2007, 14:43:58Mistä sen tietää minkä kokoinen peili on?

Auts, lue vaikkapa tämä jos et ole jo lukenut: http://www.astronetti.com/putkifaq/index.htm

Ja sanon sen verran että yleensä jos halvalla ostaa niin halvan myös saa. Poikkeuksia tietysti on, mutta usein näin.

Toiseksi kannattaa aina miettiä jo heti alkuksi missä katselee - harrastajat eivät huvin vuoksi Suomen korvissa istuskele 30 asteen pakkasissa... Jos yrittää katsella kaupungista niin se on melko sama minkä kokoinen putki on koska valosaaste tuhoaa kyllä tehokkaasti hyvät näkymät ja pettymys on varmasti suuri riippuen odotuksista.

Jos kaukoputki on pakko ostaa, niin suositeltavaa on tietysti putki mahdollisimman suurella peilillä. Alle 300e budjetilla tuskin pääsee uudessa putkessa yli 15-senttiseen. Aloittelijat varsinkin kyllästyvät pienillä putkilla helposti kun näkymät eivät vastaa Hubblen valokuvia ja lehtien kuvia. Toinen vaihtoehto voisi olla vaikka vierailu jossain tähtitornissa ja siellä pientä katselua opastuksen kera ja semmottis - ei yhtään huonompi lahja sekään.

Ja täälläkin on ollut paljon puhetta Villenkellosta, en ole varma onko koko pulju enää edes pystyssä vai mitä häikkää siellä on ollut.

/Jake

Ps. Sky-Watcherit ovat ainakin varsin toimivia putkia.  SKY-WATCHER 130/650 vois olla ihan kiva vaikka en olekaan itse käyttänyt enkä laadusta osaa sanoa.

ppk

Suosittelen linssi putkea SKY-WATCHER 120/600 on  helppo käyttää ja pääsee hyvään alkuun. peliputki on huomattavasti herkempi liikuttaa muutenkin vaatii huolellisuuta. esm kesällä hiekan pöly on myrkkyä, jos tuulee. Jos  kärpänen oikein iskee harrastukseen niin voi sitten hankkia isomman peliputken ja SKY-WATCHER 120/600 jää kyllä käyttöä . ps Kyllä se villen kello edelleen toimii. ko. putkesta ihan hyvät kokemukset
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

xpro

Suosittelen myös linssiputkea käyttömukavuuden takia, linssi käy myös maanhavainto hommiin!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Juze-81

Ohhoh... Siinäpäs mahtava vaimo on..:) Linssi on aika oiva hankinta juuri käyttömukavuuden takia... voihan sitä mieheltä vaivihkaa kysellä minkalaisesta se ois kiinnostunu ja miettiä sen pohjaltakin ratkaisuja...
Juhani P

Spaca

Kannattaa lukea tuota minun aloittamaani edellistä ketjua! Siinä tuli todella hyviä ehdotuksia noiden ehdottamiesi lisäksi!  ;) Kannattaa harkita myös putken tilaamista ulkomailta esim http://www.optical-systems.com/! Sen lisäksi, että ulkomailta säästää hinnasta, säästää myös yllättäen postikuluista ja sen myötä on sitten resursseja isompaan putkeen. Toimituskaan ei ole sen hitaampaa.

ps. Hieno lahjaidea todellakin! Lahja on käytännössä ikuinen ihmisen iässä, koska kaukoputki ei käytännössä vanhene niin kuin muu nykytekniika. Ja toisaalta jos putki joutuu välillä joutilaaksi, niin sehän on myös hieno sisustuselementti (näin perustelin oman putken tilaamisen rakkaalle avokilleni)!  :D
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Daje

Olen lukenut kirjoituksianne ja olen käynyt Spacan ketjussa lukemassa sinne kirjoitettuja juttuja. Olin muuten käynyt siellä jo aikaisemminkin. Nyt olen miettinyt näitä kahta putkea SKY-WATCHER 130/650 ja Optica/Astrun Phenix peilikaukoputki 150/1500. Sky-Watcheria on kehuttu niin täällä minun kohdallani kuin myös Spacan ketjussa. Mutta Optica/Astrunista ei ole sanottu mitään! Ainakaan että olisin huomannut! Onko jollain mielipidettä siitä? Spaca sinähän mietit sen ostoa?

Olette kehuneet lahjaideaani, mutta tietäisittepä vain kuinka vaikeaa on päättää minkä ostaa!! Varsinkin kun tietämys putkissa on nolla :)

Spaca

Voin kyllä uskoa, että on vaikea päättää mitä ostaa, kun itsellekin putken valitseminen on vaikeaa.

Pyörittelin tuota Optica/Astrun Phenix peilikaukoputki 150/1500:sta itsekin alkuun ihan varteenotettavana vaihtoehtona. Se miksi lopulta putken hylkäsin johtui lähinnä siitä, että kukaan ei osannut sanoa putkesta mitään, eikä netistä löytynyt vertailuja. Optica/Astrun Phenix -putken speksit 150/1500 ovat tuossa hintaluokassa ylivertaiset. Jos putki on speksiensä mukainen ja suht laadukas, siinä olisi juuri sellainen monipuolinen putki, suurennos riittäisi hienosti planeettojen katseluun ja linssin koko kirkkaimmille syvän taivaan kohteille. Se mikä minua jäi hämäämään putken kohdalla oli että TM:n vertailun voitti Optica/Astrun Phenix peilikaukoputki 150/750, eikä suinkaan 150/1500 putki. Kysyin Villen Kellolta sähköpostilla, että onko putki todellakin 150/1500 vai pienempi 150/750, mutta ilmeisen tyypilliseen tyyliinsä jättivät vastaamatta. Villen kellon huonosta asiakaspalvelusta suivaantuneena päätin suunnata katseeni keskieurooppaan ja päädyin tuohon dobsoniin joka on tuossa signaturessani.

Omat perusteluni miten perustelin avokilleni n. 100e kalliimman putken, 299e euroa maksanut SkyWatcherin dobson, olivat että tuo on speksien mukaan erittäin hyvä yleisputki planeetoille ja syvälle taivaalle, lisäksi se on helppo kuljettaa (painoa lukuunottamatta) ja erittäin nopea ottaa käyttöön.

Noista kahdesta ehdottamastasi on vaikea valita. Jos tuo Optica/Astrun on todellakin 150/1500, niin ehkä sitten se. Toisaalta SkyWatcher on laadukas merkki... Vaikea valinta todellakin, loppujen lopuksi oikeaa tai väärää vastausta tuohon ei liene olemassakaan. Molemmat putket ovat varmasti hintansa arvoisia.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

papamiguel

Jos tuo Optican putki on se ns. testivoittaja, niin se kannattaa ainakin skipata, koska ei kyllä toimi mielestäni kuin kuun katselussa kohtalaisesti. Planeetat ja sumut ovat jo vaikeita sillä. Tuosta pikku Sky-Watherista ei ole kokemusta aikaisemmin, mutta joku muu osannee siitä kertoa sitten tarkemmin.

Jore

En tiedä itsekään opticasta mitään. Mutta SWE 130/650 putki minulla oli ja mielestäni oikein terävä kuvainen ja hyvä yleis putki. Valitettavasti en ehtinyt hirveästi kohteita putkella tutkimaan mutta kyllä saturnus oli ainakin todella terävä näky ja tähti joukkot mielestäni ihan hienostyi näkyviä galaksi havaintoihin en putkella ehtinyt ennen kuin sen myin. Myin kun ostin lidl meaden goto ohjauksella.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Daje

Pitkän pohdinnan jälkeen päätin tilata miehelleni SWE 130/650. Toivottavasti valinta oli oikea!

Kiitos kaikille jotka ovat neuvoneet minua! On ihana huomata että maailmassa on vielä ihmisiä jotka haluavat auttaa!!

Mitä luultavimmin tulemme mieheni kanssa vielä tarvitsemaan apuanne kun eteemme tulee ongelmia uuden putken kanssa  :)  ja muutenkin tulemme lukemaan astronettiä!

Hyvää kesänjatkoa kaikille!