Re-entry video feed from ATV-CC ~12:30 CET start

Aloittaja Esko Lyytinen, 02.11.2013, 13:21:40

« edellinen - seuraava »

Esko Lyytinen

Ihan kohta pitäisi alkaa tämän videon eli 13.30 meidän aikaamme (tänään marraskuun 2. pävä), jos menee suunnitelmien mukaan.
http://blogs.esa.int/atv/2013/11/01/re-entry-video-coverage-from-atv-cc-1230-cet-start/

Esko

Esko Lyytinen

Eiköhän siellä jotain näkynyt. Vaikka mahdollisesta äänen puutteesta varoitettiinkin ".. audio may not always be present." niin minulle ei tullut mitään ääntä ollenkaan.
Oli jo tiedossa (ratatietoja/-paikkoa kun katsoi), että ATV tulee melko paljon ISS:n perässä ja aika kaukaa siis ainoastaan voi päästä videoimaan horisontin tuntumassa.
Jos oikein tulkitsin niin se näkyi yhden kameraruudun ihan reunassa. Ja näkyvissä oli useita ISS:n kameraruutuja samanaikaisesti ja se jossa näkyi taisi olla kaikista pienimpänä mukana ruudussa. Mutta hyvä näinkin. Yhden ruutukaappauksen tein siitä (kenties liki kirkkaimmillaan), mutta en tänne laita tekijänoikeuksien takia. Kaippa siitä jossain näkee ehkä parempaakin.
Periaatteessa lähetyksen pitäisi vielä jatkua, mutta minä en nyt ainakaan pääse yhteyteen. Ehkä näyttävät siellä vielä juuri ko ruutua kunnolla (?)

Esko

EDIT: Nyt linkissä on näkyvillä 28m 58 s video. jossa noin 25:50 kohdalla alkaa kirkastumaan ja noin minuutin kuluttua kirkastuu voimakkaammin pariksi kymmeneksi sekunniksi ja sitten himmenee nopeasti mutta jonkinmoinen hehku jää vähän viipymäänkin. Se on siis ylhällä liki keskellä oleva kapahko videoikkuna.
Kaikkiaan videossa alussa on auringon vlaisema mutta menee maan varjoon ja on sieltä tullut takaisin auringon valoon (itse ISS, mutta alue on vielä pimeäna varsinkin se takapuoli (likkeeseen nähden) jossa putoaminen tapahtuu). Re-entry tapahtui jossakin eteläisen tyynen meren yllä.

Esko

Leo

Näyttäis tuhoutuneen jonkin matkaa Uudesta Seelannista kaakkoon.
Taitaa olla aika tyypillinen satelliittien tuhoutumisalue.