Napasuuntaus kameran ja platesolverin avulla

Aloittaja vehnae, 26.10.2013, 23:47:35

« edellinen - seuraava »

vehnae

Napasuuntaus kameran ja platesolverin avulla tai mitä tapahtuu kun hermo menee Astrotracin napatähtäimen ja varren ongelmiin.

Tässä syksyn aikana on tullut värkättyä pientä apuvälinettä napasuuntauksen tekemiseen, käyttäen apuna kuvausoptiikkaa sekä astrometry.net -platesolveria. Menetelmä on simppeli. Kun karkea napasuuntaus esim. napatähtäimellä on tehty, otetaan kuvapari taivaannavan seudusta siten, että välissä pyöräytetään putkea tuntiakselin ympäri hieman eteenpäin. Näistä kahdesta kuvasta selvitetään pyörähdyksen keskipiste, eli piste taivaalla johon tuntiakseli osoittaa. Kun taivaannavan sijainti on tunnettu, niin napasuuntausvirhe nähdään suoraan näiden kahden pisteen välisenä etäisyytenä. Jalustaa ruuvaamalla voidaan jalustan tuntiakselin suunta siirtää täsmäämään taivaannavan kanssa. Tämä onnistuu kameran livekuvan avulla tuottamalla sen päälle kohdistuskuva, joka näyttää kohdistustähden (pohjantähti) toivotun sijainnin, jotta napasuuntausvirhe tulisi korjattua.

Alla screenshot systeemistä. Vihreät ympyrät kertovat taivaannavan sijainnin, pieni punainen risti (osittain byeos:n oman kohdistusristin alla) jalustan suuntauksen. Pohjantähti pitäisi sijoittaa vaalean ympyrän (r=2') keskelle. Rajoittava tekijä minulla tuntuu olevan reppuun mahtuvan laitteiston tukevuus. Järkkärin livekuvan resoluutio riittäisi jo ilman zoomausta alle kaariminuutin tarkkuuteen, mutta käytännössä vaikka teen todella tarkan suuntauksen niin tarkistusmittauksen jälkeen parin kaariminuutin heittoa aiottuun on havaittavissa.



Merkittävintä tässä on kuitenkin napasuuntauksen nopeus. Kuvien ottamiseen, platesolvailuun ja kohdistustähden sijainnin hienosäätöön ei kymmentä minuuttia kauempaa kulu, ja lopputuloksena olen nyt kuvaillut säännöllisesti viiden minuutin valotuksia 300mm polttovälillä. Alla aika tyypillinen seurantakäppyrä, joka on guidattu RA-akselin suhteen eli deklinaatio on puhtaasti napasuuntauksen varassa.



Toteutuspuolella tämä on tällä hetkellä pätkä pythonia, joka ratkoo astrometry.net:n avulla kahden kohdistustähden ja taivaannavan sijainnit kuvan koordinaatistossa, ja piirtää näistä juuri mun kuvausläppärin käyttöliittymän mukaan asemoidun kohdistuskuvan. Pomminvarmaksi systeemiä ei voi vielä kutsua, satunnaisesti olen saanut tulokseksi ihan puutaheinää, enkä ole vielä jaksanut selvittää mistä tämä johtuu. Mutta toimiessaan toimii hyvin. Ehkä tässä olisi potentiaalia jatkokehittää ihmisten käytettäväksi työkaluksi?

monni

Tämä näyttää sen verran toimivalta systeemiltä että kyllä. Ilmeisesti vaan O/S tulee aina olemaan linux, vai saako tällaista portattua wintööttiin mitenkään järkevällä työmäärällä?
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

vehnae

Lainaus käyttäjältä: monni - 27.10.2013, 08:11:58
Tämä näyttää sen verran toimivalta systeemiltä että kyllä. Ilmeisesti vaan O/S tulee aina olemaan linux, vai saako tällaista portattua wintööttiin mitenkään järkevällä työmäärällä?

Kuvauskoneena mulla on winkkari ihan (=vain) softa/ajurituen takia, ja siinä ajelen tätä Cygwinin avulla. Cygwin-ympäristön ja Astrometry.net:n saa itselleen helpoiten asentamalla AstroTortillan, mutta ongelmana on tällä hetkellä siinä oleva astrometryn vanha versio, joka haluaa jostain syystä kaatua mulla ehkä kolmanneksen ajasta. Purkkaliimana on tällä hetkellä ratkaisu, jossa kuvat siirretään kotipalvelimelle (linux) uudemman version ratkottavaksi. Eli lyhyt vastaus on kyllä, mutta helppokäyttöisyys sitten erikseen :).