M33 - Pinwheel Galaxy

Aloittaja Iiro Sairanen, 17.08.2006, 13:20:23

« edellinen - seuraava »

Iiro Sairanen

Deepsky-jaostossa on alkanut näköjään projekti havaintokaudelle 06/07. Tällä kertaa kohteena on M33, tarkemmin ottaen sen yksittäiset kohteet, kirkkaimpana NGC 604. Aikaisemman foorumin puolella tästä kohteesta olikin juttua kiitettävä määrä. NGC 604:n kaltaisia sumuja galaksista löytyy enemmänkin ja niiden näkemiseen kannattaa käyttää sumusuotimia. Ainakin UHC on paljastunut käyttökelpoiseksi ja miksi ei myös O-III. Jälkimmäinen vaan tahtoo hävittää itse galaksin ainakin pienimmillä putkilla. Mielenkiintoisin kohde omasta mielestäni on M33:n kirkkain pallomainen C39 (15.9 mag), saa nähdä löytyykö se syksyn aikana. Nettilinkki: http://www.angelfire.com/id/jsredshift/gcm33.htm

Projektisivu: http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/deepsky/m33.html
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Mikko Päivinen

 Tässä minun m33 projektini ::) Kämmäsin tätä kuvatessa monta kertaa :P Valottelin ensin kohdetta useita tunteja kuun ollessa liian lähellä jolloin kuvat olivat aivan erilaisia oikeasta ja vasemmasta reunasta eikä niitä voinut käyttää. Sitten halusin väkisinkin kuvata galaksia niin että ydin on kuvakentän keskellä jotta saisin mahtumaan mahdollisimman paljon yhteen kuvaan. Tämä aiheutti sen, että guiderille ei ollut kovinkaan kirkasta ohjain tähteä ja suuri osa valotuksista meni suoraan roskiin :-\ (mosaiikkinahan tämä pitäisi minun jokatapauksessa kuvata). No nyt kun kaikenkaikkiaan olen valotellut tätä kohdetta noin 10 tuntia niin siitä jäi sitten hyviä kuvia yhteensä 6 tunnin verran.

Ja täys resoluutio kuva http://www.kolumbus.fi/jappervokki/M33exp6hours.jpg ja nyt nukkumaa :P
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Vesa Kankare

Vesku
www.vkastronomy.com

J-M

Oho! Tuon tasoista kuvaa en M33:sta muista nähneenikään.  :o
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Timo-Pekka Metsälä

On hyvä kuva. Itselläni on myös M33-projekti kesken...

PetriKe

Hieno on. Alkaa nämä Mikon valotusajat olemaan terveydelle vaarallisia  ;)
Itse odottelen, että tulisi tuo M33 puiden takaa ajoissa esiin ja pääsisi sitä ennen puolta yötä kuvaamaan. 
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: petrike - 15.09.2006, 11:16:07
Hieno on. Alkaa nämä Mikon valotusajat olemaan terveydelle vaarallisia  ;)
Itse odottelen, että tulisi tuo M33 puiden takaa ajoissa esiin ja pääsisi sitä ennen puolta yötä kuvaamaan. 
No mulle kävi viime yönä just sillä tavalla, että laskeskelin, että M33 tulee puun takaa esiin vartin yli yksitoista. Laitoin putken valottamaan toista kohdetta kymmenen aikoihin, mutta en sitten viitsinytkään enää vaihtaa M33:een, kun näytti menevän niin hyvin. Tänään ehkäpä uudestaan.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 15.09.2006, 11:52:33
No mulle kävi viime yönä just sillä tavalla, että laskeskelin, että M33 tulee puun takaa esiin vartin yli yksitoista. Laitoin putken valottamaan toista kohdetta kymmenen aikoihin, mutta en sitten viitsinytkään enää vaihtaa M33:een, kun näytti menevän niin hyvin. Tänään ehkäpä uudestaan.

No, mitä kuvasit? Itse uhrasin 4 tuntia IC5068:iin aivan Pelikaanin alla. Sitä nimittäin hakee mielellään kohteita, jotka ovat lähellä zeniittiä. Ei tarvi jälkikäsittelyssä taistella niin paljon valosaastetta vastaan.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: petrike - 15.09.2006, 11:16:07
Hieno on. Alkaa nämä Mikon valotusajat olemaan terveydelle vaarallisia  ;)
Itse odottelen, että tulisi tuo M33 puiden takaa ajoissa esiin ja pääsisi sitä ennen puolta yötä kuvaamaan. 
Heh niin on kun nyt on kuumettakin. Löytyyköhän mistään lääkärikirjoista sellasta kun valotuskuume ja oireet ;D

Kiitos paljon kommenteista kyllä oli vaikea projekti ja saattaa olla, että vielä tarkistan tuon kuvankäsittelyn(ehkä) sillä tein sen kuvaamisen jälkeen yöllä unenpöpperössä. Mutta jos pidätte siitä tämmösenä ni ei kait siinä niin paahaa virhettä oo käyny ::)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

einari

Jees, en muista kyllä montaa yhtä hienoa kuvaa M33:sta nähneeni.

Itse kanssa kuvailin paria NGC-galaksia viime yönä - en tosin tuntikausia vaan lopetin jo kahdelta ;).
Keli tuntui olevan kohtuullisen hyvä.
___
Tapio

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: petrike - 15.09.2006, 12:36:47
No, mitä kuvasit? Itse uhrasin 4 tuntia IC5068:iin aivan Pelikaanin alla. Sitä nimittäin hakee mielellään kohteita, jotka ovat lähellä zeniittiä. Ei tarvi jälkikäsittelyssä taistella niin paljon valosaastetta vastaan.

Kehtaisko sanoa, kun en vielä tiedä, onnistuiko. No olkoon.... Jones-1:ä (planetaarinen Pegasuksessa) valottelin O-III:lla ja hieman H-alfalla. Meinasin ottaa myös RGB-ruudut, mutta kun 10 minuutin R-kuvassa 2x2-binnattuna ei näkynyt sumusta häivähdystäkään, niin aattelin, että antaa olla.

Itse en ole kokenyt valosaastegradientteja ongelmaksi sen jälkeen, kuin aloin käyttämään jälkikäsittelyssä Russ Cromanin pluginia.


Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 16.09.2006, 17:14:05
Viime yö oli aika kirkas. Valotin muutaman minuutin myös M33:a. Kuva on edellisessä viestissä, se kun vaihtui samalla kun laitoin kotisivulle sen paremman.
Mitäs ne kohteet on joita sieltä pitäisi löytyä?
Löysin tällaisen CDS kataloogipalvelun missä on paljon kohteita mm. M33:sta (linkki). Näistä sais varmaan aika helposti käännettyä vaikka CDC:lle cataloogin, kun tietäisi, että mihin formaattiin sen muokkaa. Tuon linkin takaa kaksi alimmaista voisi olla mielenkiintoisia, HII alueet ja pallomaiset tähtijoukot. Pitääpä jossain vaiheessa tsekata jos vaikka tuo onnistuisi.

Netistä löytyy muutamia selkeitä kuvioita lähinnä visuaalihavaitsijoille, mutta niinkuin Mikon ilmakehän yläpuolelta ottama kuva osoittaa piiiitkillä valotuksilla kuvasta voisi löytyä yllättävän paljon kohteita.
Vesku
www.vkastronomy.com

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 16.09.2006, 17:32:38Netistä löytyy muutamia selkeitä kuvioita lähinnä visuaalihavaitsijoille, mutta niinkuin Mikon ilmakehän yläpuolelta ottama kuva osoittaa piiiitkillä valotuksilla kuvasta voisi löytyä yllättävän paljon kohteita.
:D ;D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Vesa Kankare

Tässä mun versio M33:sta. Tätä lähdettiin oikein pimeästä paikasta hakemaan, mutta yllätys yllätys, kosteus keskeytti session jo alle tuntiin >:(. Kuun vaihteessa lähtee kyllä aika herkästi Dew-Notit ja Kendrikin kontrolleri tilaukseen...



Lisätietoja ja suurempia versioita Blogissa
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 17.09.2006, 02:10:09
Tässä mun versio M33:sta. Tätä lähdettiin oikein pimeästä paikasta hakemaan, mutta yllätys yllätys, kosteus keskeytti session jo alle tuntiin >:(. Kuun vaihteessa lähtee kyllä aika herkästi Dew-Notit ja Kendrikin kontrolleri tilaukseen...
Hyvät värit tuossa kuvassa. Tiukat tähdet ja kirkkaimmissakin tähdissä näkyy väriä. Hienoa!
t. Timo-Pekka