Revontulet havaintokaudella 2013-2014

Aloittaja Janius, 28.08.2013, 00:37:15

« edellinen - seuraava »

Janius

Syksyn ensimmäisiä reposia kävin pellon laidalla juuri kuvaamassa. Ihan mukava "perusnäytelmä". Canon EOS 650D, 15s, ISO 400




kissamies


saludo

Tässä muutama ruutu 27.8.2013 yöltä. Numminen, Mäntsälä.

Revontulet alkoivat noin kello 22.20-22.30 ja vihreää kajoa näkyi vielä klo 3.

jacofin

Linnunrataa olin kokeilemassa kuvata, kun pohjoistaivaan kajo muutti suunnitelmia. Tämä on Juuasta, Pohjois-Karjalasta. Canon 6d + Samyang 14mm. 27.8. klo 22.35


Janius

Tämän voisi vielä laittaa. Viime yön linnunradan kuvaus reissulta. Sama pelto kuin edellisissä kuvissa. Paikkakuntana siis mänttä mikä unohtui edellisestä mainita.
Oikestaan tarkoitus oli kuvata otavaa mutta revontulet pakottivat kuvakulman hiukan alemmas. Tuntuu että revontulia on näilläkin leveyksillä vähintään kerran viikossa. Melkein alkaa jo käydä hermoille. Keväälläkin pilasivat panstarrsin kuvausta.



Tappi1000

Repolaisia 12.9, kun meni tuo Rovaniemen salamakuvaus vähän ohi, panostin reposiin  :laugh:

Canon 600D, EF 50, EF-s 18-55,   
Samyang MF 8/3,5 Fisheye
Tapio Koski

Timi


tähtityttö

Tosi kauniita kuvia teillä Revontulista. Itsekin haluaisin otella kuvia Revontulista, mutta täällä niitä näkyy tosi harvoin ja ei vielä ole kunnon kameraakaan millä ottaa kuvia, mutta kameran hankinta on jossain vaiheessa tulossa, kunhan saan rahat kokoon  :tongue:

Timi

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 13.09.2013, 17:33:08
täällä niitä näkyy tosi harvoin

Totta kyllä, turhan harvoin pääsee kunnolla nauttimaan revontulista etelämpänä suomessa ja monesti menee helposti ohi, myös revontulet on arvaamattomia, voivat kestää vain hetken aikaa tai sitten pidempään.
Tuo Häly (on ollut täälläkin juttua) voisi olla ihan hyvä jos revontulet todella kiinnostaa.


Janius

Lainaus käyttäjältä: Timi - 13.09.2013, 18:31:44
Totta kyllä, turhan harvoin pääsee kunnolla nauttimaan revontulista etelämpänä suomessa ja monesti menee helposti ohi, myös revontulet on arvaamattomia, voivat kestää vain hetken aikaa tai sitten pidempään.
Tuo Häly (on ollut täälläkin juttua) voisi olla ihan hyvä jos revontulet todella kiinnostaa.



Vähän vanhanaikaisia mielestäni tuollaiset sähköpostihälyt, itse olen pärjännyt ihan hyvin spaceweatherin etusivulla olevalla kartalla (http://www.swpc.noaa.gov/pmap/gif/pmapN.gif)

vinkkinä vois sanoa että kun tuo ovaali "rikkoutuu" niin silloin on varmasti revontulia tiedossa.

Mutta saisivat nuo revontulet puolestani mennä jo pois taivaita valosaastuttamasta, etenkin kun olen nyt yrittämässä eläinratavalon kuvaamista  :wink:

Timi

Lainaus käyttäjältä: janius - 13.09.2013, 19:33:57
Mutta saisivat nuo revontulet puolestani mennä jo pois taivaita valosaastuttamasta, etenkin kun olen nyt yrittämässä eläinratavalon kuvaamista  :wink:

Kyllähän nuo jatkuneet revontulet sai mielessäin "ärräpäitä" sanomaan viimekin kevättalvena kun yritti samaan aikaan jotain DS kohteiden kuvausharjoituksia tehdä...  :realmad: heh.
Mutta toisaalta saihan revontulia pitkästä aikaa kuvattuakin.

Nurinniska Observatory

Tällaisia himmeitä revontulia oli 23.9. Kolarissa (jossa olen ollut viikon verran lomalla kaksine kissoineni). Ei kovin näyttäviä, mutta kuitenkin ihan mukavia katseltavia. Häivähdys violettiakin juuri ja juuri näkyvissä. Harmillisesti Aurinko hiukkastuulineen on hiirenhiljaa ja ovaalin aktiivisuustaso lähellä ykköstä juuri nyt kun olen kameroineni täällä pohjoisessa.
Tämä kuva on yksi n. 300 kuvasta jotka kokosin animaatioksi.

Samyang 8/3.5, Canon EOS 1000D, 20s, iso 1600.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Juhanitee

Tälle yölle sattui sen verran kirkasta että reposet näkyi. Normaaliin esitykseen verrattuna liikettä ja värejä oli enemmän. Ihan ok muuten mutta oli tarkoitus kuvata ihan muuta  :angry:

Liitteenä pieni näyte ja loput täällä: http://heinola.org/~juhani/sky/revot_3_10_2013/


Nurinniska Observatory

Reposia bongasin täällä Nurinniskassakin. En ehtinyt saada kuvaan, meni kamerajuttujen laittamisessa kuvauskuntoon sen verran aikaa, että loimut ehtivät paeta pohjoissuunnan mäntyjen taakse piiloon.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/