Skyliner 200 + Televue Powermate 4x 2" + T2 + EOS1000D

Aloittaja kommo, 22.09.2013, 12:50:01

« edellinen - seuraava »

kommo

Mortonki!

Tarkoitus olisi hankkia tuo Televuen 4x Powermate, kahden tuuman kiinnityksellä jotta kameran saa perään kiinni. Tuli mieleen sellainen asia, että kun tarkentimen perässä tulee olemaan aika paljon tavaraa, niin riittääkö tarkentimessa enää kapasiteetti, eli pääseekö focuseri "tarpeeksi lähelle" apupeiliä? Eli kykeneekö kuvan enää tarkentamaan? Muistan kuulleeni asiasta jossain yhteydessä, että joku oli tarvinnut jonkinlaisen modifioinnin jo itse focuseriin, että se pääsi "tarpeeksi lähelle" apupeiliä tarkentamaan kuvan. Onko kellään kokemusta kyseisestä kokoonpanosta?

Tuo Powermate muistaakseni sisälsi jo itsessään T2:n joten sen saisi varmaankin jättää pois välistä.
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

monni

Ei minulla ole ollut focustamis-etäisyyksien kanssa ongelmaa 200 Skyliner dobsonilla ja croppi kennoisella EOS:ssilla. Kiinnitys on EOS sovitebajonetin kanssa suoraan 2" focustimeen. Toimii myös jos on 2x barlow, joka tulee sitten 1.25" focuserin sisään samalla kun toinen pää tulee EOS bajonettiin.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

kommo

Lainaus käyttäjältä: monni - 22.09.2013, 14:18:25
Ei minulla ole ollut focustamis-etäisyyksien kanssa ongelmaa 200 Skyliner dobsonilla ja croppi kennoisella EOS:ssilla. Kiinnitys on EOS sovitebajonetin kanssa suoraan 2" focustimeen. Toimii myös jos on 2x barlow, joka tulee sitten 1.25" focuserin sisään samalla kun toinen pää tulee EOS bajonettiin.
Ymmärsinko nyt oikein, että saat EOS:n kiinni 1,25" barlowin perään? Mitenköhän se onnistuu?  :huh:
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D


monni

Lainaus käyttäjältä: kommo - 22.09.2013, 14:29:38
Ymmärsinko nyt oikein, että saat EOS:n kiinni 1,25" barlowin perään? Mitenköhän se onnistuu?  :huh:

EOS/M42 bajonetti -> Baader Hyperion 2" okulaarin barlow-osa -> 1.25"

Tuo barlow tuossa baaderin okulaarissa tosiaan lähtee irti ja sisältää sopivia kierteitä erinäisiin temppuiluihin. Tosin tämän hyödyllisyys on omassa käytössä tosi vähäistä ollut tähän asti, kun joka kerta kun olen testannut niin suoraan polttotasolla oleva kamera + 480crop videomoodi on ollut parempi kuin 1080p videomoodi ja 2x barlow. Välineenä 1200mm f5 8" skywatcher dobson. Kuvannut olen Jupiteria, Saturnusta, kuuta ja aurinkoa.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Timpe

Lainaus käyttäjältä: kommo - 22.09.2013, 14:37:01
Ja vielä tuli mieleen, että tarvitsenko
tämän https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2531_T2-Adaptation-for-the-2--4x-Powermate.html
kun minulla on jo nämä https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p194_T2-Adaptor-for-CANON-EOS-Cameras.html

Nämä kaksi tarvitaan eli tuo Televue T2 adapteri tiputtaa Powermaten 2" lähdön suoraan T2 kierteeseen (2" holkki kierretään irti), jonka voit sitten kiinnittää tuohon T2/EOS adapteriin. Tarkennuksesta en osaa sanoa mitään, joten saatat (?) tarvita jotain modausta putkeesi. Itselläni on vastaava 2x Powermate ja siinä vastaava T2 adapteri (jota en ole kokeillut vielä minkään kameran kanssa, tulin tilanneeksi adapterin muiden tarvikkeiden mukana).
- Timo Inkinen

kommo

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 22.09.2013, 18:15:42
Nämä kaksi tarvitaan eli tuo Televue T2 adapteri tiputtaa Powermaten 2" lähdön suoraan T2 kierteeseen (2" holkki kierretään irti), jonka voit sitten kiinnittää tuohon T2/EOS adapteriin. Tarkennuksesta en osaa sanoa mitään, joten saatat (?) tarvita jotain modausta putkeesi. Itselläni on vastaava 2x Powermate ja siinä vastaava T2 adapteri (jota en ole kokeillut vielä minkään kameran kanssa, tulin tilanneeksi adapterin muiden tarvikkeiden mukana).
Kiitos!  :azn:
Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: kommo - 22.09.2013, 12:50:01
Tuli mieleen sellainen asia, että kun tarkentimen perässä tulee olemaan aika paljon tavaraa, niin riittääkö tarkentimessa enää kapasiteetti, eli pääseekö focuseri "tarpeeksi lähelle" apupeiliä? Eli kykeneekö kuvan enää tarkentamaan?

Minulla on tuo 4X powermate ja se käyttäytyy ainakin minun putkessani (SW400P) oikeastaan päinvastoin, eli kun otan 21mm okulaarin supistimineen  pois ja laitan powermaten kameravarusteineen tilalle, pitää fokuseria säätääkin ulospäin eli poispäin apupeilistä jonkin verran. Powermatea ei siis tarvitse mahduttaa alkuperäisen polttotason (ja siinä olevan kamerakennon) ja apupeilin välille, vaan powermate muodostaa ikäänkuin uuden polttotason ulommas.

Powermaten toiminta on vielä sillä tavalla vekkulia, että mitä lähempänä kameran kenno on powermatea, sitä pidemmälle ulos koko pakettia pitää fokuserissa säätää jotta kuva fokusoituisi kennolle ja päinvastoin. Niinpä aiemmalla kuvaussetupillani (SW300P putki+ DMK31-kamera) kävikin niin, että kennon sai hyvin lähelle tuota powermate 4X:aa ja fokuserin säätövara ulospäin loppui millin verran kesken eikä kuva tarkentunut. Siinä kohtaa auttoi, kun laitoin kameran ja powermaten väliin T2-jatkopaloja parikymmentä milliä. Tällöin koko paketti tarkentui jokusen millin sisempänä ja säätövara riitti. Samalla powermaten kerroin kasvoi hieman, mutta tuo 4X-malli on semmoinen, että sen kerroin kasvaa hyvin maltillisesti etäisyyden kennoon kasvaessa. Kerroinkäppyrät eri powermateille löytyvät täältä.

Eli voikin olla, että fokuserin säätö loppuu ulospäin jos on kovin kintaalla.

Lainaus käyttäjältä: kommo - 22.09.2013, 14:37:01
...kun minulla on jo nämä
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p194_T2-Adaptor-for-CANON-EOS-Cameras.html
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p481_Baader--16-Adapter-from-2--to-T2---2--focal-adapter.html

Eli saanko noilla jo omistamillani osilla EOS:n kiinni 2" Powermaten perään?

Kyllä saat. Ja noilla osilla kennon etäisyys powermatesta tulee aika pitkäksi, jolloin säätövara ulospäin varmaankin riittää. Toki Televue T2- sovittimella kiinnitys on tarkempi ja tukevampi ja kennon saa lähemmäksi powermatea, joka auttaa jos jostain syystä sittenkin säätövara sisäänpäin loppuu kesken ja onpahan vähemmän painoa kiikkumassa varren päässä, eli ihan suositeltava kylläkin. 
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

kommo

Skyliner 200
TeleVue 2" Powermate 4x
EOS 600D