600€ ccd kamera

Aloittaja kurppa, 13.09.2013, 23:49:17

« edellinen - seuraava »

kurppa

tekeekö moisella mitää vai pitääkö kalliimpaa katella iha näin jos peruskäyttöön tulisi?
itse olen kk tolkulla pähkäilly mutta ei oo vaa tilaaminen helppoa. Koska suomessa ei oo tällä hetkellä kun yksi joka varmuudella tuo maahan CCD kameroita "teknofokus" ja sen pitäs olla semmoinen et sitä osais käyttää ja sen pitäs yhtälailla käyvä syvään taivaaseen ku planeettojen kuvaamiseen. ei jaksas järkkärin kanssa tapella.
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Lauri Kangas

Opettele vain se järkkäri ensin. Noin lyhyellä pinnalla ei saa minkäänlaisia tähtikuvia.

Ransu

Järkkärin kanssa tappeleminen on alkuun huomattavasti helpompaa kuin CCD:n kanssa tappeleminen, Laurin neuvo on hyvä.
Ja kun kuitenkin haluat sen herkemmän mustavalkoisen version CCD:stä, niin sinulla onkin äkkiä sellainen kynnys kiivettävänä että saattaa into lopahtaa.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

einari

Komppaan edellisiä.
Lisäksi sanottakoon että planeettakuvaukseen ja syvään taivaaseen tarvitaan 2 eri kameraa.
___
Tapio

Timi

#4
Huh, onneksi on tullut vielä pysyttyä järkkärissä...

Timpe

Joo, pari-kolme vuotta järkkärillä ja sitten kun tuntuu ettei enää saa järkkärikuvista irti enempää kohinan seasta, kannattaa alkaa harkitsemaan CCD-kameran hankintaa ds-kuvaukseen.
Planeettakamerat ovat sitten ihan eri juttu, kuten einari tuossa jo kirjoitti.
- Timo Inkinen

zenix

Threadi kuulostaa erittäin hyvältä sticky kandidaatilta :)

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: zenix - 14.09.2013, 19:38:28
Threadi kuulostaa erittäin hyvältä sticky kandidaatilta :)

Saisiko saman suomeksi? Eli mikä kuulostaa hyvältä miltä kandidaatilta?

Ennen CCD kameran hankintaa on ehkä viisaampaa opetella se järkkäri, varsinkin jos sellainen on jo olemassa, tuossa aiemmin on jo tullut hyvät perustelut joita kannattaa kunnioittaa. Itse kuvailin 6 vuotta järkkärillä ennen CCD kmeraan siirtymistä eli kiirettä ei ole.

monni

Yksi uusi harrastaja täällä kanssa kommentoi; järkkärillä saa oikeasti todella pitkälle vietyä tätä kuvausharrastusta. Toimii niin newtonien kuin hyvän kameraoptiikan ja seurannan kanssa. Itse olen vajaan vuoden puuhastellut aiheen parissa ja vielä en ole törmännyt sellaiseen seinään, mikä johtuisi itse kamerasta. Varmasti minulla parin vuoden päästä on CCD setuppi kaikkine filsupyörineen ja olen täällä muiden mukana miettimässä että onko 68,8mm parempi etäisyys reducerilta kennolle kuin 68,4mm. Mutta ennen sitä taivalla odottaa kymmeniä kohteita ja koneella odottaa sitten satoja tunteja käsittelyn opettelua.

En keksi miksi CCD rintamaan pitäisi rynniä. Olen vierestä seurannut kun kolme aika hyvin asioista tietävää tappeli kolme tuntia CCD setupin kanssa. Näytti lähinnä noituudelta koko rituaali.

Toinen pointti järkkärin suosimisessa "ekat pari vuotta" on se, että astrokuvaus pakottaa opettelemaan oman kameran käyttämisen ja rajat ihan viimeiseen bittiin asti. On auttanut minua normaalikuvaamisessakin se fakta, että manuska (ja MagicLanternin manuska) on tullut tavattua aika tarkkaan pari kertaa läpi. Olen vuodessa kuvannut nyt 40k kuvia, joista varmasti alle puolet on ilmakehän ilmiöitä ja taivaskuvia.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

zenix

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 14.09.2013, 19:53:55
Saisiko saman suomeksi? Eli mikä kuulostaa hyvältä miltä kandidaatilta?

Ennen CCD kameran hankintaa on ehkä viisaampaa opetella se järkkäri, varsinkin jos sellainen on jo olemassa, tuossa aiemmin on jo tullut hyvät perustelut joita kannattaa kunnioittaa. Itse kuvailin 6 vuotta järkkärillä ennen CCD kmeraan siirtymistä eli kiirettä ei ole.

Ccd-alueen sticky threadiksi. Eli pysyy aina ensimmäisenä.