Kirjavinkkejä

Aloittaja West468, 16.08.2006, 18:25:36

« edellinen - seuraava »

West468

Maailmassa kun riittää kiintoisia kirjoja, niin avataanpa nyt tällainenkin thredi. Tarkoituksena on siis kertoa, jos käteen on sattunut sopivan mainio kirja aiheesta mistä hyvänsä (no, ehkä se saisi jotenkin liittyä avaruuteen). Pieni luonnehdinta on paikallaan, jotta muillekin selviää, mistä on kysymys.

Aloitetaanpa.

---

Dava Sobel: Galileon tytär

Mainio elämäkerta, joka keskittyy luotaamaan Galileon (ja välillä hänen tyttärensäkin) elämää mm. näiden keskinäisen kirjeenvaihdon kautta. Koska tytär eli luostarissa, ei hänen elämänsä ollut laisinkaan niin räiskyvää kuin isänsä. Pidin kirjan värikkäästä kielestä ja vauhdikkaasta kuvauksesta Galileon ja tämän aikalaisten kädenväännöstä. Galileo taisi tehdä kaikkensa, jotta olisi saanut muut uskomaan siihen, mitä itse piti selvyytenä. Yritykset jäivät usein ikävä kyllä juuri pelkiksi yrityksiksi... Kirja kertoo myös Galileon yksityiselämästä, sillä se tosiaan perustuu kirjeisiin, joita isä ja tytär lähettivät toisilleen vuosien ajan. Kaiken kaikkiaan kiintoisa lukukokemus.


Jyrki Siukonen: Muissa maailmoissa

Tutkimusluonteinen kirja siitä, mitä länsimaiset filosofit ja tiedemiehet ovat ajatelleet maan ulkopuolisesta elämästä ennen 1800-lukua. Suhteellisen huvittavia käsityksiä sitä on ollutkin. Mutta ymmärtäähän sen, että esim. antiikin roomalaiset näkivät maailman melkoisen eri tavalla kuin nykyajan asukit. Silti mieleen pujahtaa ajatus, lienemmekö itse sen parempia kuvittelemaan muita maailmoja. Taidamme kantaa menneisyyttä ja omia käsityksiämme vielä melkoisen tiukasti sylissämme.

Horus

Harrison, Edward: Yön pimeys

Itse en ole juurikaan kirjaihmisiä, mutta sattuipa tämä kirjanen käteen ja takakannen lukemisen jälkeen päädyin sen hankkimaan. Lyhykäisyydessään kirjan sisältö on seuraavanlainen (liikaa spoilaamatta). Kirjassa pohditaan miksi yötaivas on pimeä, vaikka tähtiä pitäisi olla älyttömästi. Kirja on myös erittäin hieno historiallinen läpikatsaus siihen miten me ihmiset olemme vuosituhansien saatossa käsitelleet maailmankaikkeutta ja millaisena olemme sen nähneet. Vaikka kirja onkin kosmologiaa, niin se on kirjoitettu sen verran hyvin, että me (kuten minä) normaalit kaduntallaajat saamme siitä hyvin selvää. Suosittelen kaikille jotka ovat pohtineet tai pohtivat maailmainkaikkeutta. Kirja antaa paljon mielenkiintoisia näkökulmia aiheeseen.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Celest1al Sphere

Tällainen mainio harrastuskirja(kai nämäkin kelpaa??)

Stephen O Meara: Caldwell objects

Erinomainen harrastusopas Messierin kohteiden tuolle puolen, eli lista hienoista tahi muuten erikoisista kohteista, joita Messier ei listaansa lisännyt.

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 24.08.2006, 17:44:30
Tällainen mainio harrastuskirja(kai nämäkin kelpaa??)

Stephen O Meara: Caldwell objects

Erinomainen harrastusopas Messierin kohteiden tuolle puolen, eli lista hienoista tahi muuten erikoisista kohteista, joita Messier ei listaansa lisännyt.

Minulla on tuo kirja ja se on todellakin oikein hieno kirja. Itse pidän O'Mearan tavasta piirtää kohteita ja hänen tapansa kuvailla kohteita on myös hieno. Kirja on todella inspiroiva. Tämän kirjan saatuani minun oli pakko tilata myös O'Mearan "The Messier Objects", mikä sekin on todella loistava. Entisestään molempien kirjojen kiinnostavuutta lisää mielestäni se, että hän on kirjaa varten tehdyissä havainnoissaan käyttänyt melko pientä kaukoputkea. Virikkeitä nämä kirjat varmasti antavat. Edellisellä foorumilla oli tosin juttuja myös aiheesta ja O'Mearan piirustukset saivat joiltakin myös osakseen kritiikkiä - kaikki ei tietenkään tykkää kaikesta.

Mitä tulee itse Caldwellin listaan, niin se on aivan varmasti epärationaalisin lista mitä on DS-kohteista ikinä tehty. Mukaan mahtuu tosiaan ihan hienojakin kohteita mutta mukana on myös kohteita joiden listalle pääsyyn on hyvin vaikea keksiä yhtään mitään perusteita. 
Mikko Salokannel

West468

James Gleick: Kaaos

Yksinkertainen nimi, monimutkainen aihe. Aivan hiivatin herkullinen kirja aiheesta, joka lurkkii viattomimmaltakin tuntuvan asian taustalla. Kirja käsittelee kaaoksen historiaa ja sen olemusta niin mukaansatempaavasti, ettei sitä käsistään malttaisi laskea. Kieli on värikästä ja selkeää ja monet vertaukset soisi muistavansa vielä huomennakin. ("Näette tämän [Jupiterin suuren punaisen] pilkun onnesta mykkänä pienimittakaavaisen kaoottisen virran keskellä.") Erityisen merkillepantavaa on se, että kirjaa voi helposti lukea, vaikka tajuaisikin matematiikasta yhtä paljon kuin pikkuoravat fuusioreaktorista (kuten minä, ehehhee...).

Kirjan lukemisen jälkeen voikin sitten tapetoida huoneensa fraktaaleilla ja ommella Mandelbrotin joukon muotoisia tyynyjä. Sekä hämmentää ystävänsä riehumalla loputtomista rantaviivoista ja oudoista attraktoreista - elleivät ystävät tietysti käyttäydy jo samalla lailla.  :D

TommiK

No tännehän on pakko laittaa listaan molemmat Valtaojan kirjat,
mitkä olen lukenut eli: Kotona maailmankaikkeudessa ja
Avoin tie.

Perusteluja en kirjoita, koska oletan, että forumilla olevista
monet ovat jo lukeneet molemmat kirjat.

Sen sijaan uutuus minulle, jota nautin joka ilta pari lukua
on: Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta.

Kunhan olen lukenut kokonaan, voisin vaikka kirjoittaa tänne
jotain enemmänkin.
"Modern music is as dangerous as narcotics" -Pietro Mascagni

Timo Kantola

#6
Kvanttifysiikasta kiinostuneille:
Atomien Haamu P.C.W.Davies/ J.R.Brown Kvanttifysiikan ongelmia. URSA:n julkaisu vuodelta -89
Sopii mielestäni mainiosti täydentämään Stephen Hawking:in Ajan lyhyt historia kirjaa, kvanttifysiikan puolelta.

1/3 osa kirjasta käsittelee kvanttifysiikan ongelmia ja kokeita joilla on yritetty ratkoa ongelmaa, ja loput 2/3 on  fyysikkojen haastatteluja aiheesta.
Oikeestaan koko kirja käsittelee hiukkasten kaksoisluonteen tuomaa ongelmaa: Onko fotoni hiukkanen, sähkömagneettinen aalto vai molempia. Ongelman voisi kiteyttää ns. kaksoisrakokokeeseen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoisrakokoe

Eli jos kaksoisrako kokeessa ammutaan yksi fotoni kerrallaan, syntyy interferenssikuvio, mutta jos ammutaan yksi fotoni kerrallaan vuoron perään toisen raon kautta ja samalla toinen rako peitettynä - katoaa interferenssikuvio! Eli periaatteessa fotoni kulkee yhtäaikaa molempien rakojen kautta....entä jos raoilla on etäisyyttä 100m, kulkeeko sama fotoni yhtäaikaa molemmista raoista??

Kirja ei anna mitään lopullisia vastauksia, itse asiassa se on mielestäni aika sekava, mutta hyvin paljon ajatuksia herättävä. Jos jostain sen saat käsiisi , niin suosittelen.
Timo Kantola

Seppo Linnaluoto

Kvanttifysiikasta kiinostuneille:
Atomien Haamu P.C.W.Davies/ J.R.Brown Kvanttifysiikan ongelmia. URSA:n julkaisu vuodelta -89
Sopii mielestäni mainiosti täydentämään Stephen Hawking:in Ajan lyhyt historia kirjaa, kvanttifysiikan puolelta.

-------------------

Kirjan käänsi Jari Soininen. Hän oli muistaakseni sopinut kirjan kääntämisestä jonkun kaupallisen kustantajan kanssa, mutta kustantaja peruutti kirjan kustantamisen. Niinpä hän tarjosi kirjaa Ursalle. Pyysin Soinista pitämään aiheesta Ursan esitelmän, jonka jälkeen menimme ravintolaan jatkoille.

Kirja on parhaita Ursan kustantamia kirjoja. Olen aikoinani lukenut sitä ahkerasti ja laittanut kirjaan runsaasti alleviivauksia ym.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Meade-mad

Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta
on arvioitu Tieteessä Tapahtuu 2/2006 lehdessä. Arvoin on tehnyt arvostettu tähtitieteilijä ja tietokirjailija, Turun Yliopiston Tuorlan observatorion dosentti, Hannu Karttunen

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hannu_Karttunen

Arvio on teoksen suhteen varauksellinen... "Epätarkka esitys vähän kaikesta"
Linkki kirja-arvosteluun:

http://www.tieteessatapahtuu.fi/0206/karttunen.pdf

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Pentti Karvinen

Tervehdys,

Big Bang - Maailmankaikkeuden synty, Simon Singh, Tammi 2007 (Eng. Big Bang, 2004)

Kirja on kevyttä kerrontaa höystettynä tieteellisillä ja historiallisilla tapahtumilla eräästä merkittävimmästä tapahtumasta maailmankaikkeudessamme. Kirja kertoo tarinan A:sta tähän päivään ja tunnustaa sen tosiasian, että Ö (ja kenties muutama muukin aakkonen) on vielä haeskeltavana. Tarinan lomassa saadaan läpileikkaus tähtitieteen historiasta ja teorioiden kehittymisestä muinaisajoista alkaen. Samalla saadaan kuvaus tieteen ja teorioiden kehittymisen mekanismeista tähtitieteessä. Muutama kaava kirjaan on pistetty, mutta ne ovat pikemminkin korostamassa ja selventämässä tarinan kerrontaa ja siinä olevia tapahtumia. Kirja on selkeää ja ei ole sortunut erikoistermistön käyttöön, joten se on luettavissa ja ymmärrettävissä ilman "erikoiskoulutusta" tai perehtymistä syvällisemmin tähtitieteeseen. Voisi melkein sanoa, että kirjan avulla on mahdollista tutustua tähtitieteenmaailmaan kevyen kerronnan kautta ja kenties jopa joutua sen pauloihin.
Pentti Karvinen / Rauma

Timo Kuhmonen

Hotakainen, Markus - Taskutaivas
http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=F126985

Ostin tämmöisen eilen. Sopivan kokoinen reissussa mukana pidettäväksi. Vaikka onkin pienikokoinen, ainakin minulle kohteita löytyy riittävästi. Samalla tulee opeteltua tähtitaivaan tuntemusta....

khaos

Tämmöinen kirja tuli amazoonista käytettynä:

Observer's guide to stellar evolution: the birth, life, and death of stars, kirjoittanut Mike Inglis.

Kiitettävän kansantajuisesti kirjoitettu kirja tähtien synnystä, elämästä ja kuolemasta, sumuista supernovaan ja siltä väliltä.
Lisäksi kirja sisältää juttua mm. muuttujista ja antaa havaintovinkeiksi tähtiä ja deep-sky kohteita.
Suosittelen.

Tässä linkki pätkään googlessa http://books.google.com/books?id=SJDay1tacuwC&printsec=frontcover&dq=stellar+evolution+birth+life+death&source=bl&ots=7WuifyEoOy&sig=u_Sp51twEnimZDssLreSItfNIwY&hl=fi&ei=JbICTNutJs2fOMq28NYE&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBoQ6AEwATgK#v=onepage&q&f=false

- khaos
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200