Korjaus

Aloittaja CSB, 21.08.2013, 10:13:35

« edellinen - seuraava »

CSB

Apua tarvitan. Parveke on etelän puole ja Pohjan tahti ei näke. Olen viritany LX50 jalusta kompasin ja soudun kulma mittarin kautta.

Saan nyt 30 sek valotus 100 mm kansa. Laitoi kaksi eri aikan otettu kuva ja huoman se ero. Miten korjan se ? sivu virhe varma on azimutin kautta mutta korkeus ero?

Ensimainen kuva on 23.40 ja toinen 00:05, 25 min eron, molemmat 30 sek valotus. Yksi kuva on negatiivi ja pinottu Photarin kansa.

Terveisiä

Ransu

Pystyykö tuossa jalustassa nopeuttamaan ja hidastamaan seurantaa, jos pystyy niin mm. järjestelmäkameralla ja kaukoputkella voit tehdä jalustan suuntauksen Drift-Align menetelmällä. Tuolla on yksi hyvä ohje siihen:
http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2838
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

CSB

Kiitos Rauno, yritan tänään kokeila se oikea suntaus. Pitääs tutki se jalusta seuranta nopeus.

hoptari

Jos pohjantähti ei näy, niin ainoa konsti suuntaukseen on drift align menetelmä. Yksi suuntaus etelään ja toinen itään tai länteen.
Kameran kanssa suuntaus tapahtuu näppärästi siten, että otat kuvat seuranta päällä vaikka vartin (tai tunnin) välein, deepskystackerilla
rekisteröit kuvat ja annat sen myös laskea siirtymät pikseleinä. Kamerasi pikseleiden ja kuvan leveyden perusteella voit laskea
montako pikseliä putki on kuvien välillä siirtynyt. Esimerkiksi jos kuvassa on vaakasuunnassa 2000 pikseliä ja kuvan leveys
on 3 astetta ja kuvin väli on 7 minuuttia, niin liike on ollut 7/60*15*2000/3=1167 px. Jos kohde ei ollut taivaan horisontissa,
pitää tulos kertoa deklinaation kosinilla. Jalustan suuntavirhe on ollut DSS:n antama siirtymä jaettuna tuolla siirtymäarvolla.
Jalustasi suuntaa luultavasti säädetään ruuvilla. Minulla ruuvin etäisyys jalustan keskiöstä on 60 mm ja ruuvin nousu on 1mm,
joten ruuvin yksi kierros siirtää jalustan suuntaa noin asteen verran. Käytän tuollaista laskelmaa suuntauksen tarkistukseen
pinoamisen yhteydessä, mutta voi sitä siis käyttää myös varsinaisessa suuntauksessakin. Jalustani korkeuden säätö on melko
epämääräistä, joten hienoviritys tapahtuu enempi kokeilemalla.

I.S.