Orion xx12i/g vai Skywatcher Explorer PDS 304/1500 Pro SynScan goto +eq-6?

Aloittaja AaJii, 20.08.2013, 21:38:16

« edellinen - seuraava »

AaJii

Pohdin uuteen peiliputkeen sijoittamista. Omistan tällä hetkellä Orion xt8i:n ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. Kaipaisin kuitenkin Goto-ominaisuutta ja toisaalta valovoiman lisäystä. Pienten lasten isänä minulla ei ole mahdollisuutta valokuvaukseen eikä toisaalta kovin pitkälliseen laitteiston pystytykseen, joten Dobson vaikuttaa selkeältä valinnalta. Jäin kuitenkin miettimään ekvatoriaalista jalustaa ja toisaalta Suomen kylmyyttä. Tässä pari suoraa kysymystä kokeneille:

1) Mahtaako xx12g:n moottorit ja virranlähde hyytyä talvipakkasessa miten nopeasti? - minulle riittäisi maks 2h maks -15'C:ssa.
     1.1) Mahtaako xx12g toimia myös lihas-gotona kuten xx12i?
     1.2) Kannattaako xx12g:tä edes harkita Suomessa?
2) Entä hyytyykö Skywatcherin seuranmoottori vastaanvanlaisesti kylmyydessä?
3) Tuhrautuuko eq-6 -jalustan pystytykseen pitkältikin aikaa?

Kiitos jo etukäteen.
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Timpe

4.) SkyWatcher EQ6 Pro:n kantavuus hyytyy 300/1500mm Newtonin alla ja tuollaisen putken okulaaripää heiluu havaittaessa sangen hankalissa asennoissa ekvatoriaalijalustalla.
- Timo Inkinen

Tane

 Minulla oli viimetalven tuo 304/1500 SW Explorer eq-jalustalla ja totesin sen turhan pitkäksi, okulaaripää on todella liian ylhäällä visuaalihavaitsijalle. Jalkoja voi lyhentää, mutta se tulee kiikkeräksi...Onhan jakkaroita ja telineitä, mutta jos on visuaalihavaitsija niin miksei dobson? Pääsee helpommalla ja jää havainnointiaikaa turhalta säätämiseltä.     
Tähtikuvaukseen tarvitaan eq-jalusta, mutta silti lyhensin sen puolitoista metrisen putken reiluun metriin (f/ 3,7) eli vaihdoin myös peilin...Painin luultavasti taas kollimoinnin kanssa mutta se on jo toista juttua...
Celestron C14,

AaJii

Kiitos tiedoista. Näyttää siis selkeästi siltä, että hankin jälleen dobsonin.
Pohdin kuitenkin goto-moottoreita, niiden kestävyyttä siis. Olisi mukava kuulla Skywatcherin tai Orionin goto-putken omistavien kokemuksia Suomen talvesta...
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod