Tähtien kuvaaminen ja tarvittavat laitteet

Aloittaja Stombba, 15.08.2013, 11:57:00

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: monni - 26.11.2013, 11:35:39
Tähän Lauri ehdotti sellasta pientä lediä, jonka johdot tulis läpi sieltä tähtäimen sisältä. Kovasti tuskaista on kyllä muuten tuon tähtäyslevyn valaisu jollain pikkuvalolla. Pitää koittaa tuunata.

Voi olla ihan siinä tähtäimen reiän edessäkin, ei tarvitse askarrella sisälle mitään. Jos vaikka punaisesta avaimenperäledistä ($0.10) tekee sellaisen jossa paristosta törröttää ledi jalkoineen ja ledin pää on sitten käännetty 90 astetta osoittamaan suoraan sinne napatähtäintä päin, niin toimii hyvin. Vastuksella saa vielä himmeämmäksi.

calster

Lainaus käyttäjältä: kalpaha - 25.11.2013, 23:17:58
Minulle saapui tänään iOptron Skytracker juurikin Teleskop Serviceltä

KALPAHA, kauanko sinulla kesti tilauksen tulo Telescope Serviseltä?.

kalpaha

Lähti tiistaina 19. päivä UPS:llä ja toimitettiin maanantaina 25. päivä. Eli vajaa viikko, tuli ajallaan UPS:n ennustamana päivänä.

calster

Lainaus käyttäjältä: kalpaha - 27.11.2013, 13:13:32
Lähti tiistaina 19. päivä UPS:llä ja toimitettiin maanantaina 25. päivä. Eli vajaa viikko, tuli ajallaan UPS:n ennustamana päivänä.

Ok. Uskoisin että pukin konttiin kerkeää sitten hienosti  :smiley:

kissamies

Lainaus käyttäjältä: calster - 27.11.2013, 15:15:52
Ok. Uskoisin että pukin konttiin kerkeää sitten hienosti  :smiley:

Aika monta kertaa olen tilsannut ja AINA ovat tulleet 6:ssa päivässä. Huom, kannattaa tarkistaa että tavara on varastossa.

calster

#20
SkyTracker tuli tänään. Varsin tukevalta tuntuu ainakin näin ensivaikutelmalta.
Asetin kuvauskaluston isoimmalla linssillä mitä meinaan käyttää, kokonais paino noin 2,5 kiloa kuulapää mukaan laskettuna. Kyllähän se moottori ainakin pyöri, kolmekiloa tuolle on maksimi kuorma.

Laite pitää pientä ininää kun on käynnissä,normaalia vai???

Ja sitten se vaikein osuus edessä, selkeää keliä siis odottelemaan :)

calster

Noniin ensimmäiset testit takana ja ongelmia luvassa rakenteellisten virheiden takia.
Latitude kulman lukitus ei lukitse tarpeeksi, eli kulmasääädön hammastuksissa on väljyyttä ja kun kulma on asetettuun asteeseen ja lukitaan kiinni niin se ei lukitu kunnolla.
Eli kulma-mountti liikkuu juuri sen verran mitä säätöhammastuksessa on väljyyttä.
Asia ei varsinaisesti aina haittaa kunnes vaihdat kameran asentoa "puolelta toiselle" niin silloin kameran(ja linssin) paino vääntää väljyksen toiseen asentoon ja napasuuntaus on pielessä.

Otin yhteyttä Ioptonille ja sanoivat että ovat joskus törmänneet samaan ongelmaan, sanoivat että korjaaltuu kun laittaa esim. filmistä(kamera) tehdyt prikat mountin akselin väliin prikoiksi.
Näin ei tapahtunut vaan silloin siitä tuli entistä "liukkaampi". Koitin myös ohuensta alumiinista , sama homma. Paras oli valokuvasta leikattu prikka, sillä sain kiristymään parhaiten mutta ongelma oli edelleen esillä.

Nyt lähettelin uutta sähköpostia Ioptronille ja katsotaan miten jatkossa edetään.

Niin ja painoa kuvauskalustollani oli 2,5 kiloa ja laitteelle luvataan 3,5 kilon maksimi kantavuus joten toivottavasti tämä on vain huono yksilö. Rakenteellisesti kun tutkii omaani laitetta niin tulee mieleen että samanlaisia ongelmia saattaa muissakin olla, tiedä sitten, toivottavasti olen väärässä ja saan paremmilla toleransseilla valmistetun kappaleen joka toimittaa lupaukset.


Laitan lisää raporttia asian edetessä.

Jos niitä toisia SkyTrackerin omistajia on sivustolla niin viitsisittekö koittaa omaa laitettanne että onko siinä väljyyttä.
TESTIN SUORITAMINEN:
Aseta Trackeri jalustaan ja kiristä kaikki ruuvvit. Ota kädellä kiinni laitteen päältä ja koita varovasti heilutella sitä akselin(säätöruuvvin) suuntaisesti, onko siinä väljystä vaiko ei???
Toisin sanoen kiristyykö latitudi säätimen nivel tarpeeksi.

calster

Muutamat sähköpostit edestakaisin Ioptronin huollonkanssa: joko laite huoltoon tai koita korjata itse, hyvin asiallista palvelua ja nopeaa varsinkin.
Huollosta ehdotettiin vielä hyvin ohutta metallibrikkaa.
Jo metallia koittaneena(hyvin ohutta alumiinia, foliota paksumpaa kuitenkin) päädyin ratkaisuun että tarvitaan kitkaa lisää ja tein brikat ohuesta vesihiomapaperista (240) ja kyllä alkoi ainakin toistaiseksi homma lukittumaan.
Hivenen tiukka siitä tuli, mutta kun kiristää lukon niin se lukittuukin, niinkuin tarkoitus onkin  :azn:.

Tänään testaamaan lisää taivaan alle.

JKyytinen

Olen suunnittelemassa seurantajalustan ostoa, ja kysyisin, että miten iOptron, EQ3 ja Astrotrac vertautuvat toisiinsa? Mikä olisi paras?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 17.01.2014, 15:41:35
Olen suunnittelemassa seurantajalustan ostoa, ja kysyisin, että miten iOptron, EQ3 ja Astrotrac vertautuvat toisiinsa? Mikä olisi paras?

Minulla on kokemusta Astrotrackista ja Eq3:sta.

Eq3 on hintalaatusuhteeltaan omaa luokkaansa, mutta sisältää mekaanisia heikkouksia, joita voi joutua parantelemaan itse käyttötuntien myötä. altitudin säätöruuvi on yksi herkästi kieroon vääntyvä.

Astrotrac on mekaanisesti huomattavasti laadukkaampi laite, mutta maksaakin sitten huomattavasti enemmän. Pelkkä seurantakoneisto on melkein 500 euroa, eikä se itsesään riitä, mukaan tarvitse vielä kolmijalan ja kaksi kamerapäätä, tai mielummin lisävarusteena saatavan wedgen ja kamerapään. napatähtäintä unohtamatta.

Minkälaisella laitteistolla meinasit kuvailla ja tarvitseeko laitteita raahata pitkiä matkoja?

JKyytinen

Tarkoitus on kuvata kameraoptiikalla, tällä hetkellä Sigma 30mm, Samyang 85mm, ja ehkä myös Tamron 18-270mm. En usko, että ainakaan kovin paljoa yli 300-millistä tulen käyttämään. Kuljetettavuus olisi plussaa, kotipihasta kun ei kovin paljoa saa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

kurja

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 21.01.2014, 13:41:32
Minulla on kokemusta Astrotrackista ja Eq3:sta.

Eq3 on hintalaatusuhteeltaan omaa luokkaansa, mutta sisältää mekaanisia heikkouksia, joita voi joutua parantelemaan itse käyttötuntien myötä. altitudin säätöruuvi on yksi herkästi kieroon vääntyvä.

Astrotrac on mekaanisesti huomattavasti laadukkaampi laite, mutta maksaakin sitten huomattavasti enemmän. Pelkkä seurantakoneisto on melkein 500 euroa, eikä se itsesään riitä, mukaan tarvitse vielä kolmijalan ja kaksi kamerapäätä, tai mielummin lisävarusteena saatavan wedgen ja kamerapään. napatähtäintä unohtamatta.

Minkälaisella laitteistolla meinasit kuvailla ja tarvitseeko laitteita raahata pitkiä matkoja?

Tähän pieni lisäys, vastikään ensimmäisen taivaankatselulaitoksen hankkineena minulle selvisi kaupanteon jälkeen että eq3:sta on olemassa sellainenkin versio jossa ei ole napatähtäintä, tai paikkaa sellaiselle. Kannattanee tämäkin tarkistaa jos on eq3:a ostamassa.

JKyytinen

EQ3 on nyt aika vahvoilla. Mistä se kannattaisi ostaa?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

-Essi-

Tuolta http://www.teleskop-express.de/ sai ainakin hyvää palvelua sekä mukavat alennukset pelkästään jo sähköpostitse. Suomesta tuskin kannattaa tilailla, joku voi korjata jos olen väärässä? Oman kaukoputkitilauksen laitoin saksasta vetämään  nyt perjantaina.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

Jussi Koponen

APM -telescope ja TS ovat molemmat hyviä ja luotettavia liikkeitä.