TS Photoline APO 130 mm f/7

Aloittaja Juha-Matti Penttilä, 03.08.2013, 22:57:30

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Penttilä

Eilen tuli Saksasta tilaamani uusi kaukoputki, päädyin laadukkaaseen linssiputkeen jota ei niinkään tarvitse kollimoida. Odottelen innolla minkälaisia kuvia tällä saakaan aikaan. Viikko olisi vielä töitä, niin sitten alkaa kesäloma.

Hieman on ollut tasapainotuksen kanssa ongelmia. Kun vapauttaa deklinaatiolukituksen, niin putken yläpää alkaa heti kallistua alaspäin. Ra akseli on tasapainossa, kun putki osoittaa etelään. Tähän ei ole auttanut toisen 9 kg vastapainon lisääminen.





Tuolta löytyy lisätietoja: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5505_TS-PHOTOLINE-130-912mm-Triplet-APO---3--Crayford-1-11.html
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

MarttiM

Onneksi olkoon hienon kaukoputken hankinnasta!  :cool: Triplalinssi on raskas ja siksi painopiste on lähempänä objektiivia kuin okulaaripäätä.

naavis

Komean näköinen! Itselläni ei kyllä kuvauskäytössä riittäisi enää kärsivällisyys niinkin "hitaalle" optiikalle kuin f/7. :tongue:

mistral

Täysverinen refraktori, odotettavissa hienoja kuvia.  :smiley:

JariP

Komea on, onnea uudelle putkelle. Entäs missäs Sbigin kamera luuraa...?

-jari
C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

Ransu

Onnittelut täältäkin, komean näköinen putki ja ei tosiaan tarvitse enää huolehtia kollimoinnista.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Juha-Matti Penttilä

Kiitokset kommenteista!

Minulla vaan ei ole kärsivällisyyttä kollimoida putkia, niin hankin sitten sen takia tällaisen kollimoinnista vapaan putken vaikka joutuu tinkimään valovoimasta. Polttovälin lyhentäjällä tästä saa parhaimmillaan f/5,25 putken.

Laitan myöhemmin Sbigin kameran tuohon. Digijärkkärillä on helpompi tehdä jalustalle TPoint mallinnusta ja käsikapulalla ohjata tähti näytön keskelle. Käyttäisin Sbig:n kameraa tuohon mutta aikaisemmin ei ole onnistunut vaan tulee jotain virheilmoituksia.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Jyrki

Hieno putki, onneksi olkoon...

DEC tasapainoitus tehdään joko putkea pantojen sisällä siirtämällä eteen-taakse, tai sitten siirretään hieman Losmandy kiinnitystä jalustakiskossa eteen-taakse. Kuten MarttiM sanoi, niin tripla linssi on aika painava ja painopiste on edessä.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Timpe

Onnittelut täältäkin, tuollainen linssiputki helpottaa kollimointia ainakin aiempaan Newtoniisi verraten eli nyt hyviä lopputuloksia tulee aiempaa helpommalla :smiley:
- Timo Inkinen

Juha-Matti Penttilä

Olen muutamana yönä päässyt kuvailemaan tuolla putkella. Ainakaan ccd-kameralla ei tule helpolla kuvia, tarkennuslaite ei oikein kestä kameran painoa. Tämän huomasin viime yönä, kun putki osoitti korkealle taivaalle ja tarkennuslaite liukuu hitaasti alaspäin kameran painosta. En muistanut kiristää tarkennusruuvia. Tuolla ccd-kameralla ja suodatinpyörällä on painoa noin kaksi kiloa ja tuolle tarkennuslaitteelle luvataan 6 kg kuormaa. Jos käyttää moottoroitua tarkennuslaitetta, niin pitääkö silloin tarkennuslaite lukita paikoilleen? Focus tulee muuten yllättävän kauaksi ja tuosta huomaa kuinka paljon kamera on valunut alaspäin. Ei huvittaisi investoida parempaan tarkennuslaitteeseen vai meneekö ccd+suodatinpyörä vaihtoon.



Vaikka ccd-kamerassa ei ole kovinkaan iso kennoa, niin tässä putkessa pitäisi käyttää polttovälinlyhentäjää/tasoittajaa. Minulla kyllä olisi TS:n tekemä adapteri tuolle suodatinpyörälle, mutta siinä on m48 kierre. Tuon hankin aikoinaan newton putkelle komakorjainta varten. Suunnitelmissa olisi käyttää W-O III polttovälinlyhentäjää, tosin se on T-2 kierteellä.

Tuossa olisi kuitenkin muutamia kuvia, joita olen saanut otettua.

M 27 kuva modatulla Canon 550D kameralla ja W-O III polttovälinlyhentäjällä. Valotusta 55 minuuttia viiden minuutin osavalotuksilla, ISO 400. Ei kalibrointikuvia. Nettigalleriasta löytyy isompikin kuva. Aivan kuvakentän reunoilla tähdet on pieniä viiruja.

http://juhis84.kuvat.fi/kuvat/Astronetin+kuvat/M+27_130+f7+APO_Canon+550D_11+kpl+5+min_ISO+400.jpg

NGC 6888 kuva ccd-kameralla clear suodattimella. Valotusta 55 minuuttia viiden minuutin osavalotuksilla. Tarkennuslaitteen valumisen takia kuva on vähän epätarkka. Tähdetkään ei ole kovin nätin näköisiä, koska vielä en pysty käyttämään ccd:n kanssa kuvakentän tasoittajaa/polttovälinlyhentäjää.

http://juhis84.kuvat.fi/kuvat/Astronetin+kuvat/NGC+6888_130+mm+f7+APO_SBIG+ST-8300M_11+kpl+5+min.jpg

EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

naavis

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 20.08.2013, 11:05:12
Jos käyttää moottoroitua tarkennuslaitetta, niin pitääkö silloin tarkennuslaite lukita paikoilleen?

Minun nähdäkseni ei tarvitse. Moottorin akseli ei pyöri vapaasti kun virrat ovat päällä, joten moottori pitää fokuksen paikoillaan. Tarkennuslaite voi tietty päästä lipsumaan, jos tarkennuslaite on kitkavälitteinen ja kitkapinnat luistavat. Crayford-tarkennin taitaa olla juurikin kitkavälitteinen.

Jyrki

Putkessa kiinni oleva fokuseri ei tule kestämään kovin hyvin kameran ja filtteripyörän painoa. Varsinkin silloin kun reduceri on kiinni joka yleensä vielä kasvattaa back focusta.

Kuten naavis kertoi, niin jos laitat fokuseriin kiinni moottorin niin se estää fokuserin akselin pyörimisen, eikä mitään lukitusta sen jälkeen enää tarvita. Myös fokuserin tarkenninputkea saa yleensä kiristettyä sen verran, että kitkaliukuminenkin katoaa mutta tarkennus edelleen onnistuu. Fokuserin pohjassa on kaksi ruuvia, joista toinen kasvattaa kitkaa ja toinen lukitsee putken paikoilleen.

Liukuminen ei kuitenkaan ole ainoa ongelma, sillä jos fokuserin tarkenninputkea joutuu kelaamaan kovin pitkälle ulos saavuttaakseen fokuksen, niin putki ja optinen akseli taipuu helposti (liian) paljon.

Eli vaihtoehtoja ei käsittääkseni ole kovin montaa, asetella jatkopaloja siten, että fokuserin putki ei tule aivan tappiin asti ulos kun fokus on kohdallaan + moottorin ostaminen. Tai sitten uuden (kalliin) tarkenninlaitteen hankkiminen, joka kestää paremmin painoa.

P.S. toisessa kuvassa oleva tähtien muodon vääristyminen ei käsittääkseni johdu reducerin puuttumisesta vaan optisen akselin vinoudesta tai seurantaongelmista.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Ransu

Fokuseria ja sen kollimointia sekä taipumaa voit helposti  testata kollimointilaserin avulla.
Valmista harppia apunakäyttäen sopivan kokoinen maski linssin eteen jotta tiedät linssin keskipisteen. Kollimointilaserilla voit sitten testata onko fokuserin optinen linja sama kuin linssin, jos laserin täplä osuu harpin merkkiin niin fokuseri on linjassa, jos heittää sivuun niin kuvatasokin on silloin todennäköisesti vinossa ja tähdet nurkissa näyttää erilaisilta.
Omassa Equinoxissa olen tuunannut fokuserin laakerointipalikkaa fylläämällä pienellä 0,5mm linjauslevyn palalla niin että sain laserin osoittamaan keskelle.
Taipumaa voit testata kun laitat fokuserin päähän roikkumaan kuvauskaluston painoisen mötikän ja samalla taas laserilla arvioit taipuman suuruuden.
Fokuserin alapuolelta pitäisi saada kiristettyä akselin puristusta jos akselin ja fokuseriputken välistä tapahtuu liukumista.
Tähän mennessä olen joutunut jotenkin säätämään jokaista minulla olleen putken crayford fokuseria, vähintään akselia on joutunut tiukkaamaan. Kaikki tosin ovat olleet Kiinalaista valmistetta.. paitsi Saksalainen? Baader, jota sitäkin on joutunut säätämään.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Juha-Matti Penttilä

Kiitoksia kaikille hyvistä ohjeista!

Minulla muuten on Seletek Armadillo moottorifocuseri, jonka ostin joskus newton putkelle. Kokeilin laittaa sen moottorin tähän linssiputkeen mutta eihän se ollut yhteensopiva.

Kokeilen myöhemmin tuota Ransun ehdottamaa maskin tekoa. Tässä putkessa on linssille jonkinlaiset kollimointiruuvit, mutta en mene koskemaan niihin.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Murtsi

Ei varmaan kannata kollimointiruuveihin koskea jos ei ole ihan varma siitä että putki ei ole kollimoinnissa, Ransu tarkoittaa varmaan pelkän fokusointilaitteen suuntaamista jos sen suuntaus on pielessä. Omat kokemukset ovat myös sen suuntaiset että fokkarin säätöjä on joutunut käytännössä kaikissa omistamissani putkissa jonkun verran säätämään,  putkityypistä riippumatta.

Kivan näköinen peli tuo putki, eiköhän sieltä päin pian ala tulemaan laatukuvia näytille  :cheesy: