Tähdet päivätaivaalla

Aloittaja JVO, 31.07.2013, 18:00:36

« edellinen - seuraava »

JVO

Onko bongauksia, ilmeisesti Goton kanssa helppo nakki kunhan on hyvä läpinäkyvyys.

http://sky.velp.info/daystars.php

Ransu

Tänään tuli kokeiltua klo 17 jälkeen, taivas oli melko läpinäkyvä, ei kuitenkaan huippukeli. Arcturus näkyi helposti 120 ja 90mm putkilla, samoin Vega. Deneb oli jo hieman himmeämpi, mutta sekin näkyi molemmilla ihan hyvin. Otin Arcturuksesta myös videon ja pakkasin kuvaksi, video on IR Pro 807 filtterin kanssa otettu.  Kuvan nurkassa on kopio jota venyttelin reilummin, tuossa näkyy millaisen kuvan kaukoputki isolla suurennuksella tähdestä tuottaa.
Video on otettu 320x240 resoluutiolla ja kuvakoko tuplattu, putken kanssa oli käytössä 3X Barlow.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Esko Lyytinen

Minä kyhäsin joskus nuorempana tällä nykyiselläkin kesäpaikalla Vesannolla jonkinmoisen "meridiaanikojeen", jossa putkena oli pirsmakiikarin puolikas, ehkä 10x50. Ja siihen olin laittanut okulaariin hiusristikon. Oli siis asennettuna vaaka-suuntaisella akselilla niin että sai suunnattua ja käännettyä mahdollisimman tarkkaan (pystysuunnassa) pitkin meridiaania, eteläpuolella oli avointa taivasta. Ja sillä joskus katsoin kirkasta tähteä päiväsaikaan. Varsinaisesti en muista mitä tähtä katsoin, mutta melko varmasti oli tuo Ransunkin havaitsema Arcturus koska se on kesällä ilta(päivä)puolella etelässä. Laitteessa oli astelevy jolla sain asetettua halutulle korkeuskulmalle ja kun katsoi oikeaan aikaan niin tähti oli hiusristikon tuntumassa ja siis tiesi jokseenkin tarkkaan missä pitäisi näkyä kiikarin näkökentässä. Ja tuo kirkas tähti eli Arcturus ilmeisesti, näkyi sillä mielestäni yllättävänkin helposti päiväsaikaan.

Venustahan on kyllä tullut katsottua paljain silmin auringon ollessa horisontin yläpuolella ja joskus onnistuneesti kirkasta Iridium-välähdystä, aina ei ole yritys onnistunut.
Muuten kerran minulle (ilmeisesti minulle koska sai nimen ja numeron tulipalloilmiöihin liittyen) soitti päivällä eräs (ei ihan nuori äänestä päätellen) naishenkilö jostain päin Suomea ja kertoin huomanneensa päivällä korkeahkolla taivaalla tähtimäisen kohteen liki paikallaan joka kuulemma edelleen soittaessa oli näkyvissä. Jokin kuusen latva tms taisi olla merkkinä kun tietystä paikasta katsoi. Kun sitä suuntaa siinä kyselin kait mm aurinkoon nähden ja korkeuskulma-arviota niin alkoi käydä ilmeiseksi että oli sattumoisin bongannut taivaalta Venuksen.
Lienee aika harvinaista että sen sattumoisin huomaa, vaikka hyvissä olosuhteissa näkyykin kun tietää tarkkaan mihin katsoo. En ole itse ainkaan sattumoisin huomannut koskaan.

Esko

JVO

Härkämäellä tuli surffailtua goton avustuksella pitkin myöhäisiltapäivän taivasta, putkena 40 cm Meade. Arcturus oranssina on kivan näköinen vasten sinitaivasta. Himmein tähti jonka onnistuin erottamaan taustataivaasta oli tähtikarttasoftan mukaan magnitudia +5,2. Syvän taivaan kohteita ei tietenkään erottunut ensimmäistäkään, koitin avoimilla ja pallomaisilla tähtijoukoilla.