Canon EOS 1100D vaiko Nikon D3100 tähtikuvaukseen

Aloittaja JuhAho, 22.07.2013, 20:42:14

« edellinen - seuraava »

JuhAho

Morjens.
Tähtivalokuvaus kiinnostaisi. Olen katsellut muutamaa kameraa Canon EOS 1100D 18-55 ja Nikon D 3100 +18-55 Vr kit. Pääseekö nuilla kameroilla aloittelija harrastuksessa alkuun? Kumpaako suosittelisitte? Millainen putki on hyvä olla kamerassa jolla kuvataan tähtiä ja mitä muita varusteita siinä on oltava. Itseäni kiinnostaa kuun, revontulien ja myös tuleva komeetta olisisi kiva saada kuvattua.

Lauri Kangas

Kummassakaan noista kameroista ei ole mitään puuttuvia ominaisuuksia, jotka olisivat oleellisia tähtikuvausta harjoittelevalle aloittelijalle. Kummatkin siis kelpaa ihan hyvin. Suosittelen itse Canonia, koska sen kameroita varten on tarjolla paljon ohjeita, ohjelmistoja ja tarvikkeita.

Ilman seurantaa kuvatessa tähtitaivas kiertyy sitä tahtia että pidemmällä putkella kuvatessa tulee viiruja jo parissa sekunnissa. Voit siis hyvin aloittaa ostamalla ihan normaalin kolmijalkajalustan ja käyttämällä tuon kittilinssin laajaa (18mm) päätä. Pidemmän röörin käyttö vaatii moottoroidun seurantajalustan, joiden kummankin hankintaa ehdit hyvin miettiä myöhemmin kunhan keräät vähän perstuntumaa.

Lisäksi tarvitset lankalaukaisimen. Jos osaat rakennella, voit tehdä sellaisen itse (ei tarvitse kuin kytkimen joka yhdistää kaksi johtoa). Netistä löytyy valmiita lankalaukaisimia noin kympillä ja ajastettavia (ettei tarvitse katsella kellosta valotusaikoja) vähän useammalla kympillä.

JuhAho

Ok. Kiitoksia vastauksesta. Jos minä sitten sen Canonin ja sitten vaan opiskelemaan..

monni

Lainaus käyttäjältä: JuhAho - 23.07.2013, 04:40:54
Ok. Kiitoksia vastauksesta. Jos minä sitten sen Canonin ja sitten vaan opiskelemaan..

Tähtikuvaus on siitä kiitollinen harrastus, että oma kalusto pitää tuntea ja osata hyvin. Itsellänikin alkoi oman Canonin manuaalin (ja myöhemmin MagicLantern firmiksen dokumentaation) todellinen opiskelu vasta kun tähtikuvausharrastus alkoi. Nyt alkaakin olemaan jo perusteet vahvasti hallussa. Kuvaan normaalistikin paljon, mutta vasta tän myötä on todella ollut "pakko" ottaa homma ns. haltuun. Mikä on ollut ihan älyttömän mukavaa.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

fsol77m

#4
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 22.07.2013, 21:11:54
Lisäksi tarvitset lankalaukaisimen. Jos osaat rakennella, voit tehdä sellaisen itse (ei tarvitse kuin kytkimen joka yhdistää kaksi johtoa). Netistä löytyy valmiita lankalaukaisimia noin kympillä ja ajastettavia (ettei tarvitse katsella kellosta valotusaikoja) vähän useammalla kympillä.
Ilman kaukolaukaisintakin pärjää jos vain on läppäri ja pitkä usb piuha, niin kameran (ainakin 1100D ja muut canonit) voi laukaista etänä suoraan canonin omasta katselu/etäkäyttö softasta (ja joka tulee kameran mukanakin).