Sky-Watcher Skymax 127 Synscan AZ GoTo "luistaa"

Aloittaja Kopi, 24.04.2013, 15:44:01

« edellinen - seuraava »

Kopi

Yhdellä pakkaskäytöllä (ei edes kovin kova, -10..-15C) GoTo-jalustan kiertosuunta pysähtyi. Ensin luulin että moottori hajosi, mutta myöhemmin sisällä tutkiessa selvisi, että se kiekko, joka siirtää moottorin kierron jalustaan, luistaa. Ja tekee sitä nyt sisätiloissakin.
Yritin tiukkoa mutteria, joka vaikuttaa kiekon kitkaan, mutta en löytänyt tiukkuutta, jossa ei luistaisi mutta moottori vielä jaksaisi vääntää.
Toinen suunta (ylös/alas) toimii edelleen ok.
Moottorin "jaksamiseen" tuntuu vaikuttavan putken pystyasento/kulmakin, joissakin asennoissa jaksaa kääntää, joissakin ei.
Virran riittävyydestä ei (mielestäni) ole kyse, täyteen ladattu akku.

Onko kenelläkään vinkkiä tuon korjaamiseen? Voiko moottori olla kärsinyt niin, että siinä ei ole enää tarpeeksi voimaa? Se kyllä siis pyörii, joten ainakaan täysin hajalla se ei ole.

Onkos näille mitään huoltoa/varaosia Suomessa? Tämä on ostettu ulkomailta, joten...
  Köpi

prototype

Olisiko mahdollista, että ottaisit valokuvan selventämään tilannetta.

Tikkes

Voisikohan olla mahdollista, että pakkasessa moottorin kiinnitys on päässyt löystymään ja moottori siirtymään?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Meade-mad

Nämä Kiinan jalustat ovat kuuluisia voiteluaineiden tilalla käytetystä "liimasta".

Aloita kesähuolto purkamalla akselisto. Pese liikkuvat osat liuottimella ja voitele ne uudelleen asiallisella voiteluaineella. (ohjeita löydät tältäkin foorumilta). Kokoa paketti. Pitäisi pelittää niin pakkasessa kuin sisälläkin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kettu-Pekka

Itsellä oli sama vika. Se korjaantui kun kiristin pystyakselin alapuolisen mutterin.

Voi vika toki olla muuallakin.

Kopi

Kiitos ehdotuksista. Ohessa pyydettyjä kuvia.
Sisäpuoli:

Tuon sisäpuolisen mutterin kireyskin vaikuttaa asiaan, mutta liian kireällä moottori ei jaksa pyörittää ja liian löysällä kitkapinta luistaa. Toistaiseksi ei ole löytynyt sitä sopivaa kireyttä siitä välistä. Vai tarkoititko Kettu-Pekka että sen ulkopuolisen mutterin kiristys riittää?

Kitkapinta:

Moottori pyörittää isoa harmaata ratasta, josta voima siirtyy jalustaan kitkapinnan (jotain ihmemateriaalia?) välityksellä.
Kitkapinnassa ja sen vastineessa ei varmaankaan saa olla öljyä? Saako/pitääkö muovinapeissa ja niiden vastinpinnassa olla öljyä?

Jatkan harjoituksia, lisävinkit tervetulleita!
  Köpi

prototype

Jos kuvista yhtään tuon toimintaperiaatetta hoksasin, niin sinun pitää ensiksi löysätä reilusti tuota yläpään mutteria, joka on ekassa kuvassa. Sen jälkeen kiristät tuon jalustan pohjassa olevan mutterin niin kireälle että kitka on sopiva. Tämän jälkeen vasta kiristät uudestaan tuon yläpään mutterin sopivan väljälle kireydelle.

Eli tuolla yläpäässä on jonkinlainen laakerointi/luistolevy, joka sallii akselin pyörimisen, mutta estää liitoksen lonksumisen ja jos tuo yläpään pultti on kireällä kun kiristät alapään pulttia menee laakerivälys liian tiukalle ja moottori ei jaksa pyörittää jalustaa. Eli kitkansäätö vaiheessa pitää yläpään lukituksen olla "kelluvassa" tilassa.

Kopi

Kiitos prototype, tuossa on ideaa enkä ole aiemmin tuossa järjestyksessä kokeillut.
Palaan muutaman päivän sisään asiaan tuloksin.
   Köpi

Kopi

Yes! Nyt pelittää, ainakin sisällä, pakkastestit 6kk:n päästä...
Kiristäessä ulkopulttia sisäpultin pitää tosiaankin olla riittävän löysällä, muuten ei onnistu.
En tiedä oliko se minulla tehtaan jäljiltä liian tiukalla vai mennyt aiemmissa kokeiluissani.
Ja sitten lopuksi sisäpultilla liiat välykset pois.
Kiitos prototype!

prototype