Abell 61

Aloittaja JuhaK, 18.04.2013, 22:52:18

« edellinen - seuraava »

JuhaK

Tätä pientä planetaarista tuli kuvattua jo 3-4.4 mutta käsittelyn alku venyi ja kyllähän tätä tuli hierottuakin useita tunteja ja erinäköisiä yrityksiä.

Tämä vähän kuvattu kohde kulkee myös tunnuksella PNG 077.6+14.7. Kokoa vaatimattomat 3.3 kaariminuuttia, kirkkautta mag 13.5 ja sijaitsee Joutsenessa.


Tässä vielä 100% croppi itse sumusta.


Valotusta tasan 6h, josta Ha 5*1800" ja OIII 7*1800". Kuvan värit on koostettu RGB=HaOIIIOIII.

Lisää taas blogissa
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Timo Kantola

Vau!
Äkki vilkasulla näytti taiteilijan hahmottelemalta eksoplaneetalta!
On hieno ja onnistunut otos.
Timo Kantola

Ransu

Hieno kuva, tuosta tosiaankin tulee mieleen planeetta, netistä äkkiseltään katsoen ei minun silmiin toista noin hyvää kuvaa löytynyt :cool:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

einari

Tämä oikeasti näyttää "planetaariselta" sumulta.
Yllättävän teräväreunainen.
___
Tapio

J-P

Hei,

Onpas hieno kuva, onnittelut, eikä tosiaan löydy pikahaulla parempaa verkon pauloistakaan.
Kivasti näkyy sisärakenteitakin ja keskustähtikin.

J-P

prototype

Ompas hieno ja jänän näköinen! Itsekkin katsoin ensiksi, että mikäs planeettaviritelmä tämä on  :cheesy:

Umbra

Tämän kuvan perusteella tajuaa, miksi planetaarisia sumuja sanotaan planetaarisiksi sumuiksi.

JuhaK

Kiitokset kommenteista!

Tästä ei tosiaan montaa kuvaa verkosta löydy, mutta googlaajat varmaan löysivät Don Goldmanin kuvan tästä kohteesta. Itsekin päädyin tämän kuvaukseen juurikin tuon Donin kuvan perusteella. Hänellä toki "hieman" maltillisemmin käsitelty versio kuin minulla...

Tuolta linkistä löytyy myös tieteellisempää tietoa kohteesta ja sen muodon säännöllisyydestä.

Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

mistral

Hienoa kun olet saanut uuden newtonin palvelemaan, tuon Abell 61:n viereen olisi hienoa saada Neptunus - molemmat sinisiä  :cheesy:

Joni

Hieno kuva! Kuva näyttää sille kuin yksi tähdistä olisi epätarkka. Tuo voisikin olla Bokeh-sumu!

Ransu

Tässä minun aikaansaannokseni kahdelta yöltä. Sain vihdoin guideriputken paremman kiinnityksen ja kaapeleiden tuennan jälkeen jalustan ottamaan pitempiä valotuksia ilman kohtuutonta venymää. 20min valotukset onnistuivat hyvin, tosin pilvet olivat taas toista mieltä lisävalotuksesta.

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Hyvä aiheen nostokuva, Ransu...  :smiley:
"Kokoa vaatimattomat 3.3 kaariminuuttia" kirjoitettiin ekassa viestissä, joten tämähän on vallan kookas kohde planetaariseksi! Pitääkin laittaa tämä omalle kuvauslistalle hetimmiten, mikä tosin tarkoittaa loppukuvan toteutumista vasta sangen epämääräisen ajan jälkeen...

PS. Juhalla komea aloituskuva!
- Timo Inkinen

Timpe

Täällä oli pimeän tultua hetken aikaa selkeää, että ennätin poistaa CCDT67 lyhentimen linsseistä kertyneen kosteuden pois hiustenkuivaajalla ja tarkistamaan jalustan suuntauksen. Tuon jälkeen pikaisesti kaukoputki kohti tätä ajattelemaani Abell 61 kohdetta. Ensin kuvattu 60s 4x4-bin napsaisu ei tuottanut kennolle mitään, sitten 200s 3x3bin ruutu sekin "tyhjänä" sumusta.  Sitten taivaan rajamagnitudi tippui hetkessä kahteen ja pilvet tulivat taivaalle lounaasta... tyypillistä tämän syksyn säiden kanssa  :cry: Myöhemmin illalla tarkistin Ransun kuvasta, että tuossa sen pitäisi olla ts. projekti jatkunee, jos säät niin sallivat (=noin 1-2 kk kuluessa ennen kuin Joutsenen länsireuna painuu korkeiden pihakoivujen taakse). Huomioitavaa, että tuosta 200s valotuksesta löytyi himmeitä taustataivaan galakseja (ks. liitekuva), muttei vielä tätä himmeää pintakohdetta.
- Timo Inkinen

Timpe

Tässä vielä edellistä 200s valotusta parempi kuva tuolta alueelta...



Tuossa on silti vain 3x12min (yht. 36min) RGB-valotuksista kuva, josta tein pseudoluminanssi-kikkailulla tuon 36min LRGB-kuvan. Jos omistat oikein kalibroidun monitorin, niin sumu näkyy "syrjäsilmällä" kun tiedät paikan mistä etsiä  :wink:

Tämä kohde on minulle jo nyt liian myöhäinen kuvattavaksi ts. menee tuon reilun puolen tunnin valotusten jälkeen katveeseen puun taakse, vaikka aloittaisi kuvauksen heti kunnon pimeän tultua. RGB-kanavissa ei näy missään yksittäiskuvassa jälkeä sumusta edes tuolla 12min valotuksella (10" RCT@1340mm), joten olin yllättynyt kun näin pienen kuvapinon jälkeen löytyi jotain höttöä juuri oikeasta paikasta kuvaa :shocked:
Abell 61 on siis haastava kohde pimeän taivaan omistajille melko pitkillä valotuksilla, jos kuvataan LRGB-avaruudessa. Jos vaikka vuoden päästä syksynä olisi selkeää syyskuussa, niin pääsisi teemään tämän loppuun...
- Timo Inkinen

Ransu

Timpelle hatunnosto että päätit kuvata tätä LRGB:ssä. Omassa 2min valotuksessa L filtterillä kohteen saa kuvaa ihan liikaa venyttämällä juuri ja juuri näkyviin. Ei ole helppo kohde.
OIII on paras suodin tälle, h-alfassa signaali on selvästi heikompaa. RGB signaali on luultavasti olematonta, itse en RGB:llä edes aioikaan yrittää. Valosaaste pitää siitä huolen.
Omaan kuvaa olisi tarkoitus saada vielä h-alfa kanava ja yrittää jonkun näköistä värikuvaa väkertää, jos vaan kelit sallii.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/