11 tuuman pääpeili.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 15.04.2013, 04:59:21

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Viime kesänä Määttäsen Hannu ja kumppanit (suuret kiitokset!) testasivat 11 tuuman pääpeilini ja se on alikorjattu. Peili on ohut, 19mm, ja niin kovaa lasia, että sen korjaaminen maksaisi saman verran kuin uuden peilin hankkiminen. Mutta, ja iso mutta, mistä sellaisen peilin saisin? Eräs kotimainen taitava peilinhioja sellaisen mulle tekisi, mutta hintaa tulisi niin paljon etten sitä mun budjetilla pysty maksamaan.

Eli jos joku on jossain nettisivuilla, tai muualla, törmännyt noin 11 tuuman peiliin (saa olla 27-29cm kokoinen) niin ilmoittakaa mulle tällä palstalla asiasta kiitos! Myös 30cm peili menisi juuri ja juuri vaneriseen, neliönmalliseen pönttöputkeen mutta erään harrastajan mukaan se vinjetoisi. Tosin tämä harrastaja on tähtitaivaan kuvaaja ja en tiedä olisiko mahdollisesta vinjetoinnista haittaa visuaalisessa katselussa? Peilin ei tarvitsisi olla noin ohut, mieluummin se saisi olla ainakin kaksi kertaa paksumpi, koska jäähdytys ei ole mulle mikään ongelma. Ja painavampi peili olisi siinäkin mielessä parempi, koska hommasin 12x60 etsimen ja putken "painopiste" olisi painavammalla parempi. Peili saa olla uusi tai käytetty, sillä asialla ei väliä kunhan vaan on entistä parempi.

Olen jopa niin "epätoivoinen" , että saattaisin yrittää hioa peilin itse jos vaan saisin jostain sopivan kokoiset aihiot. Tosin em. hiomahomma, vaikka se kovasti kiinnnostaisi, ei taida olla tälläisen niska- ja selkävaivaisen hommaa. Mietin pitkään laittaisinko tämän jutun "ostetaan" palstalle mutta minun mielestä kirjoitukseni tavoittaa ATM harrastajat paremmin tässä säikeessä.

Etukäteen kiittäen: Pekka.

Kaizu

Vinjetoinnista tuskin on haittaa. Liian iso peili pienessä putkessa tuo putken seinien kautta heijastunutta hajavaloa okulaarille ja se taas heikentää kontrastia. Riippuu putken sisäpuolen rakenteesta että kuinka paljon hajavaloa tulee läpi. Ison peilin voi maskata pienemmäksi jos tuo haittaa.

Kaizu
Kai Forssen