Harrastuksesi hintalappu?

Aloittaja xpro, 01.05.2007, 13:36:52

« edellinen - seuraava »

J.L

Karkeasti varmaankin ~300 euroa, lisää tulee varmasti menemään :grin:
Skywatcher Skymax-102
Kiikarit 10x50
Silmät :D

Alfa_UMi

#61
Olen melkein kolme vuotta harrastellut allekirjoituksessani olevilla välineillä. Kiikarit perin ja putkilokiikari annettiin. Kunnon putki on tarkoitus hankkia, kun olisi rahaa. Yli 500 euroa en siihen pistäisi näin alkuun. Tuolla hinnalla saa juuri niin sopivan kuin tavitsen.

Rahaa on mennyt vain itse hankkimaani kirjallisuuteen (kirjoja on ollut jo ennen harrastukseni alkua kotonani) ja planisfääriin eli hupaisat 35 euroa :D. No jos minulla olisi rahaa...

Vähä rahaisuus on kyllä hillinnyt kivasti ja kaikki on saatu irti nykyisistä välineistäni. Lisäksi olen saanut lainata lukioni 150/750 Meadea.

Lisäys:

Yhdistys jäsen maksu unohtui eli vielä 37 euroa lisää, ja kohta vielä lisää, kunhan tulee tämän vuoden lasku.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

J-P

Huh, en uskalla keskustella tai kirjoittaa aiheesta, tuskin ajatellakkaan.

Hintalappu on varmaan aika muhkea.
Toisaalta jos vertaa muihin harrastuksiin, esimerkiksi
purjehdukseen, moottoripyöräilyyn tai pidemmälle ehtineen Golffiin, niin tuskin
tämä on edes kalleimmasta päästä hyvilläkään varusteilla.

J-P

jaava

#63
Jos lasken viidet kiikarit, 3 kameraa, 2 halpaa putkea, 2 halpaa kameraobiskaa, 2 jalustaa (kiikari ja EQ 3-2), sekä yhtä ja toista sälää näiden lisäksi, niin 1000 euron raja menee rikki. Mutta ei kauhean pahasti. Saattaa jäädä alle 1500.

Jälkeenpäin lisätty tarkempi arvio (kertaluonteiset investoinnit, ei huomioitu bensa yms kuluja):

Kiikarit yhteensä                 250
Philips ToUCAM                    90
ToUCAM adapteri                 20
IR cut                                30 (?)
QHY5                               200
Canon 30D                        350
Canon 30D 12VDC muunnin   30
Objektiivit 18-50 ja 80-300   200
Manfrotto + kinopää            250 (?)
EQ 3-2 + MAK127 + etsin     550 (?)
Pikakiinnitys EQ3-2                50
SW 80ED                          310
TSVF230 x 2 adapters           60
SYNSCAN                          300
Off-axis guider  TSOAG9      270             
12VDC teholähde                 30
---------------------------------------------------
                               noin 3000 EUR (eikä tässä ole edes kaikki)

No voi ... ja minä kun pidin itseäni ainoana järkevänä tästä joukosta :azn:

TV:stä tuli juuri dokumentti ihmisen päätöksenteosta. Monet eivät osaa hallita otsalohkollaan mielihyväkeskuksen signaaleja ja tulee sitten tehtyä jos jonkinlaisia ostopäätöksiä. Ohjelman mukaan ihmiset luulevat olevansa järkevämpiä kuin oikeasti ovatkaan.

JV

Edit tarkistettu arviota
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: jaava - 12.01.2009, 21:49:03
TV:stä tuli juuri dokumentti ihmisen päätöksenteosta. Monet eivät osaa hallita otsalohkollaan milihyväkeskuksen signaaleja ja tulee sitten tehtyä jos jonkinlaisia ostopäätöksiä. Ohjelman mukaan ihmiset luulevat olevansa järkevämpiä kuin oikeesti ovat.

Jostain on jäänyt mieleen, että ostopäätös tehdään tunteella, järkisyitä tarvitaa ostoksen perustelemista muille.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Tapanivi

Tuolla verrattiin hintalappua purjehduksen hintalappuun.  Sitäkin voi tehdä niin monenlaisilla välineillä, mutta kotisivultani ja sen linkkejä seuraamalla selviää yksi, ei niin kovin kallis vaihtoehto.  Sanotaan nyt näin, että verrataan minun kohdallani näitä kahta harrastetta.  Perushankintoihin on mennyt - no veneilyyn 2 keuroa enemmän. Kustannukset:  jäsenmaksut 100 eur, nostot ja laskut 120 eur, laituripaikka Vuosaaressa 400 eur, talvisäilytys 90 eur, bensat ym. sälät ( ei oluita) kaudessa 200 eur? eli veneily maksaa vuodessa luokkaa 800 euroa.  Tähtitiede: jäsenmaksut 50 euroa, hankinnat vuositasolla 150 euroa, kirjat ym. 100 euroa, bensat 60 euroa, yhteensä vajaat 400 euroa, eli mikä on todistettu: TÄHTIHARRASTUS ON HALPAA  :grin:
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Vesa Kankare

Mielenkiintoinen ketju tämä kyllä. Tässä näkee hyvin, kuinka monella eri tasolla tätä voi harrastaa. Itse en uskalla omaa loppusummaa vuosien varrelta laskea... Mulla on menny jo pelkkiin suotimiin ja niiden kiinnittämiseen enemmän kuin osalla tässä ketjussa koko harrastukseen.

2" Astronomik 13nm kapeakaistasuotimet 3x 280EUR
Gerd Neumann Filter Drawer System adaptereineen n. 250EUR

Nyt meni jo yli [köh] pitää lopettaa... ja tarttis vielä CCD:n...

Toki jään kyllä parille aktiiville täällä kyllä selkeesti melkein dekadilla kakkoseksi... :)

Jokatapauksessa harrastus on harrastus, halvempaa tämä on kuin moni muu harrastus ja kiinteät kulut ovat aika pienet. Mitä nyt sähköä menee akkupakin lataamiseen ja jäsenmaksut & lehdet päälle. Laitteet on tosi pitkäikäisiä - mikä on arvioitu käyttöikä noille suotimille? 25v+?
Vesku
www.vkastronomy.com

einari

En taida minäkään uskaltaa laskea hintalappua mutta sen verran voisin sanoa että varsinkin nykyään tulee harkittua vähintään viikko ensi innostuksen jälkeen jotain hankintaa ja yllättävän usein tulee todettua että ok kyllä näillä nykyisilläkin pärjää.
Sen lisäksi pitäisi hintalappua laskiessa ottaa huomioon että ainakin itsellä on periaate että jos jotain ostaa niin ehkä samalla voi myydä jotain pois.
___
Tapio

Tapanivi

Kun on hamsteri luonteeltaan niin ei voi mitään myydä, pitää olla kaupunkiputki, maaseutuputki, varaputki, näyttelyputki... :cheesy:
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Tapanivi - 13.01.2009, 18:40:54
Kun on hamsteri luonteeltaan niin ei voi mitään myydä, pitää olla kaupunkiputki, maaseutuputki, varaputki, näyttelyputki... :cheesy:
Ekaa putkea ei saa unohtaa - tunnearvoa. Ja sitten se sen jälkeen hankittu kevyt pikkuputki. Ei ei siitä voi luopua, se voi kelvata lapsille. Ja se kolmas - nohei niitä ei enää myydä missään, jos haluan taas sellaisen.

No täytyy tunnustaa kyllä että pari putkea olen myynyt, mutta ainoastaan, että saisin lisää putkia.

Kuinka moni on muuten laskenut harrastuksen hintalappuunsa ne neliöt, jotka Tähtiharrastushuone vie... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

Tapanivi

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 13.01.2009, 18:50:37
Kuinka moni on muuten laskenut harrastuksen hintalappuunsa ne neliöt, jotka Tähtiharrastushuone vie... :)
Huh huh, ei uskalla...Näillä Helsinginkin hinnoilla  :shocked:
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 13.01.2009, 18:50:37
Kuinka moni on muuten laskenut harrastuksen hintalappuunsa ne neliöt, jotka Tähtiharrastushuone vie... :)
En ole laskenut näitä mukaan. Eivät ne mihinkään katoaisi jos harrastaisin jotain muuta, ne vain täyttyisivät jollain muulla ryönällä.

Veli osti mökin jossa eräs herra Trooppinen puulaji oli etsinyt inspiraatiota maalauksilleen. Tähän harrastukseen liittyi kaikkien liikenevien tilojen täyttäminen tyhjillä pulloilla. Lähi-Alko ei ensin ymmärtänyt mitä tarkoittaa kuormalavallinen pulloja mutta oppi nopeasti kun siirtolavallinen pulloja tuli pihaan.

Kaizu
Kai Forssen

Juha-Matti Penttilä

Tähän mennessä tähtiharrastukseen on mennyt päälle 6000 €, jos tietokoneetkin lasketaan mukaan niin rahaa palanut sellaiset 8000 euroa. Noin iso rahamäärä ei ole niinkään käynyt kukkaron päälle, koska se on mennyt useiden vuosien aikana. Suurin osa tuosta rahamäärästä on mennyt 2005 vuoden jälkeen, jolloin aloitin tähtiharrastuksessa aktiivisemman vaiheen. Kaiken kaikkiaan tähtitiedettä olen harrastanut noin 15 vuotta. Laitteet olen hankkinut työtä tekemällä.

Parina viime kesänä olen kesätöissä tienannut ruumiillista työtä tekemällä yhteensä noin 12000 € nettona. Hankkiakseen laadukkaita välineitä tähtiharrastukseen, ei välttämättä tarvita mitään lottovoittoja. Jos joskus lottovoitto osuisi minun kohdalle, niin silloin hankkisin kunnolliset laitteet kaikilla herkuilla, hintaa tälle kertyisi 100 k€.

Viime aikoina on mielessä käynyt varsin villi ajatus; sitten kun haen auto- ja asuntolainaa, niin samalla voisi sijoittaa kymppitonnin tähtiharrastukseen. Tämä sitten kun pääsen vakituiseen työhön. Ottavathan ihmiset lainaa hankkiakseen esim. moottoripyöriä, huviveneitä, rantasaunoja, kesämökkejä yms.

T: opiskelija Kokkolasta
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Erik Pirtala

#73
Minulla on todella halpaa;

-putki postikuluineen 160€
-2x Barlow 39€
-punainen suodatin 29€
-harmaasuodatin29€
-aurinkosuodin 36€
-Vixen NPL-okulaari 45€

Yhteensä n:338€

spuge

Tarvikkeisiin uponnut näköjään yli tuplasti sen mitä putkeen. Hinta-arviot vähän sinnepäin.. Kuvauskamat, kiikarit jne. jätetty pois laskuista, koska ovat pääsääntöisesti muulla käytöllä


  • Putki (Celestron 80 ED): 350 €
  • Okulaarit (Radian, WO SPL, Baader zoom, WO SWAN): 450 €
  • 2" Kulmapeili ja kääntöprisma, suodattimet, jalusta: 400€

Yhteensähän noi tekevät 1200 €, mikä näin jälkeenpäin ajateltuna on aika huikea summa minun budjetissani. Toisaalta nyt minulla on kokolailla kaikki mitä tarvitsen siihen asti kunnes rupean haaveilemaan tähtikuvauksesta ihan tosissaan...
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700